کد خبر: ۵۷۷۲۰

 

انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در نوشتاری که برگرفته از گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد است، اثرات ویروس کووید-19 بر بخش دام در جهان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، اثرات کووید-19 بر بخش دام عمدتاً نامشخص است و هنوز خیلی مانده تا اثرات آن کاملا شناخته شود. ارزیابی‌های رسمی تاکنون نتیجه مشخصی به دست نداده اما مشاهدات حاکی از اختلال در زنجیره‌های قیمت دام است. درس‌های کسب‌شد از همه‌گیری‌های حاکی از آن است که این اختلالات همراه با تبعات اقتصادی و اجتماعی فزاینده‌ای است که باید برای مهار ان ابتکارات و اقدامات تازه‌ای انجام داد.

در این نوشتار به وضعیت تولید، عمل‌آوری و بازار فروش محصولات دامی در جهان پس از شیوع ویروس کرونا اشاره شده و واکنش برخی کشورها به اتفاقات اخیر نیز تشریح شده است. همچنین در این گزارش به توصیه‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در رابطه با حفاظت از این صنعت اشاره شده است.

در این گزارش عنوان شده است که کرونا با اثرگذاری روی مولفه‌هایی چون  ایجاد محدودیت در دسترسی به نیروی کار، محدودیت جابه‌جایی و تامین نهاده‌ها، باعث اختلال در تولید و در نتیجه «کاهش دسترسی به خوراک دام» شده است. مثلا محدودیت‌ها در آرژانتین، که بزرگترین صادرکننده کنجاله سویا در دنیاست، باعث شده است تا تامین سویا برای کارخانه‌های خوراک دام به نصف تقلیل پیدا کند.

هم‌چنین همه‌گیری کرونا باعث شده است تا «کاهش دسترسی به نهاده‌ها و خدمات» نیز به دلیل اختلال‌های ایجاد شده در حمل‌ونقل و محدود شدن راه‌های تجارت ملی و بین‌المللی ایجاد شود.

در نهایت تعطیلی بازارها به‌ویژه بازارهای دام زنده موجب ایجاد اختلال در خرید و فروش به‌ویژه برای دامداران خرد و تولیدکنندگان شده است. «کاهش دسترسی به بازار» یکی از دیگر اثرات کروناست که ابعاد آن باید به طور دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

در گزارش انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران به اثرات شیوع کرونا در دیگر حوزه‌ها چون عمل‌آوری، حمل‌ونقل، فروش و مصرف، اقدامات توصیه شده در جهت حفاظت از تولید دامی و بازارها، اقدامات مالی و حتی اقدامات برخی کشورها پرداخته شده است که می‌تواند برای فعالان اقتصادی قابل اعتنا باشد.

برای مطالعه گزارش انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران کلیک نمایید.


نظر شما
ادامه