کد خبر: ۵۷۷۲۴

نخستین آزمایشگاه شناسایی و تشخیص مالاشیت گرین و هیستامین در آبزیان روز سه شنبه در آیینی توسط بخش خصوصی در مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان بوشهر راه‌اندازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در حاشیه این آیین گفت: مجوز تشخیص شناسایی و اندازه گیری مالاشـیت گرین و هیسـتامین در آبزیان با روش آنالیز دستگاهی و تشخیص مولکولی عوامل بیماری‌زای  TSV-YHV-IHHNV در میگو توسط سازمان دامپزشکی صادر شد.

«دکتر مرتضی بحرانی» افزود: مالاشیت گرین یکی از فرآوردهای رنگی آنیلین است که در کنترل قارچ و تک یاخته موثر برای نگهداری آبزیان (ماهی و میگو) استفاده می‌شود و به عنوان یک ترکیب جهش زا و سرطان زا شناخته شده‌است

وی اضافه کرد: استفاده این فرآورده از سال ۲۰۰۰ میلادی به دلیل سرطان زایی، ایجاد جهش ژنتیکی، کاهش قدرت باروری و مشکلات زیست محیطی استفاده از آن ممنوع شده است که در مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان با دستگاه پیشرفته LC-Mass Mass قادر به تشخیص و شناسایی میزان مالاشیت گرین و لکومالاشیت گرین و هیستامین در نمونه‌های میگو و ماهی در دوز بسیار پایین است.

مدیرعامل شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان گفت: استفاده از مالاشیت برای ماهیانی که به مصرف انسان می‌رسند، مورد تأیید اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا FDA قرار نگرفته است.

«مسعود محبوبی» افزود: مالاشیت گرین سوای از زیتهایی که در بهبودی آلودگی‌ها در آبزیان دارد برای سلامتی انسان چه در حین بکارگیری و یا مصرف ماهیان و میگوهایی که باقیمانده مواد فوق را در بافت دارند مخاطره آمیز است.

وی ادامه داد: همچنین این ماده شیمیایی باعث تحریکات تنفس به علت مسمومیت آن حالت تراتوژنیک و ایجاد سرطان زایی در انسان میشود.

محبوبی بیان کرد: این ماده شیمیایی با وجودی که بکارگیری آن برای ماهیان۲۰ سال است که در کشورهای خارجی ممنوع شده ولی در ایران در سطح استخرهای پرورش ماهی و سالن‌های تکثیر ماهیانی که مورد تغذیه انسان قرار می‌گیرد بکار گرفته می‌شود و یا زمانی که از آن در سطح آکواریوم‌ها استفاده می شود هیچگونه اقدامات حفاظتی در حین بکارگیری این دارو انجام نمی‌گیرد.

 

نظر شما
ادامه