کد خبر: ۵۷۷۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی به مناسبت روز جهانی شیر که توسط سازمان فائو وابسته به سازمان ملل هر سال در اول ژوئن جشن گرفته می‌شود، بر اهمیت بهداشت و سلامت شیر بعنوان یک ماده مغذی طبیعی تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، اول ژوئن «روز جهانی شیر» نامگذاری شده است و این روز به این دلیل انتخاب شد که تا سال 2001 در بسیاری کشورها این روز به عنوان روز شیر جشن گرفته می‌شد.

به مناسبت این روز، «دکتر امیر حسین بهداد» مدیر کل دامپزشکی استان در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: شیر یک فرآورده با منشا طبیعی و با ارزش غذایی بالا و دارای اهمیت اقتصادی است؛ شیر حاوی پروتئین‌های با ارزش، لیپیدهای سالم، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی (کلسیم، روی، منیزیم، فسفر، ید، آهن، پتاسیم)، ویتامین‌ها (فولات، ویتامین  A  ، ویتامین  D ، ریبوفلاوین، ویتامین 12B  ) و به عبارتی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشد. بعلاوه یک ترکیب ضد سم محسوب می شود و همچنین 22 تا 29 درصد نیاز روزانه کلسیم فرد را می تواند تامین کند .

وی افزود: از تولید تا فرآوری شیر و تولید محصولات مختلف لبنی از این ماده مغذی ممکن است قبل از تولید و در بدن دام در اثر بیماری های مختلف از جمله بیماری بروسلوز دچار آلودگی شود و در صورت مصرف شیر خام و غیر پاستوریزه توسط انسان، دچار بیماری مشترک تب مالت یا همان بیماری هزار چهره در انسان شود. همچنین این احتمال هم وجود دارد که در طی مراحل تولید تا مصرف در شرایط غیر بهداشتی و حمل غیر اصولی دچار افزایش بار میکروبی گردد و حتی ممکن است تقلباتی مانند افزودن آب و یا سایر مواد غیر مجاز به شیر توسط افراد سودجو انجام گیرد .

دکتر بهداد در ادامه اذعان داشت: با توجه به موارد یاد شده، سازمان دامپزشکی کشور و به تبع آن اداره کل دامپزشکی استان قوانین سختگیرانه ای را در خصوص تولید و عرضه شیر سالم و بهداشتی وضع و اجرا می نماید که در آن با تامین بهداشت و سلامت دام با انجام واکسیناسیون های منظم دامها بر علیه بیماری های مختلف، آزمایش و بررسی شیر توسط کارشناسان دامپزشکی پس از دوشش در مراکز جمع آوری شیر و انتقال بهداشتی آنها به کارخانجات تولید و بسته بندی شیر پاستوریزه و نظارت بر مراحل دریافت شیر خام در این کارخانجات تماما توسط کارشناسان این اداره کل به صورت روزانه انجام می گردد و همچنین در اردیبهشت سال جاری نیز طرح ملی پایش سموم و باقیمانده های دارویی و فلزات سنگین در شیر خام در سطح استان انجام شد؛ ضمنا در نمونه برداری های سال گذشته نیز میزان آفلاتوکسین شیر خام و خوراک دام استان در حد استاندارد بود .

مدیر کل دامپزشکی استان همچنین  تاکید کرد: باید مراکز عرضه لبنیات و شیر خام سنتی توسط دستگاه ها و ارگان های ذی ربط ساماندهی، کنترل و نظارت شوند و ما این آمادگی را داریم تا با تمام قوا با آنها همکاری نمائیم .

دکتر بهداد همچنین اظهار داشت: بیماری های میکروبی مانند تب مالت که جزو بیماری های صعب العلاج محسوب شده و فردی که به این بیماری دچار می شود در اغلب موارد تا پایان عمر با عوارض این بیماری دست به گریبان است. سل، مسمومیت های غذایی و سایر بیماری های گوارشی از جمله مواردیست که در کمین آن دسته از مردم و مصرف کننده هایی است که بدون توجه به توصیه ها و تاکیدات بهداشتی دامپزشکی مبنی بر مصرف شیر بهداشتی و پاستوریزه، مبادرت به تهیه و مصرف لبنیات محلی می کنند .

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
0
2
آره...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
0
2
میشه بپرسم با شیر دارای بار میکروبی ۱۰۰۰۰۰۰ چه میکنید؟ در دستورالعمل های شما این نوع شیر قابل دریافت نیست.
چند کارخانه دکتر دامپزشک دارند؟
................ لطفا واقع گرا شوید
نظر شما
ادامه