کد خبر: ۵۷۷۶۶

وبینار ملی «فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی» توسط پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و با همکاری دانشکده‌ علوم پایه و فناوری‌های نوین علوم پزشکی این نهاد 22 خرداد ماه برگزار می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در طی دهه‌های اخیر موضوع رعایت اصول اخلاقی در «استفاده از حیوانات در امور علمی»، در سطح ملی و بین‌المللی اهمیت بسیار یافته است. امروزه، اثبات شده است که اغلب گونه‌های حیوانی مورد استفاده در امور علمی، دارای قابلیت‌های حسی و ادراکی وسیعی هستند و در بسیاری از پروژه‌های علمی، مجبور به تحمل حالاتی رنج‌آور نظیر درد، اضطراب، ناامیدی، اندوه و افسردگی شده و اغلب نیز در پایان کار کشته می‌شوند.

استفاده از حیوانات در امور علمی باید با عنایت به سه اصل «استفاده از روش‌های جایگزین حیوانات یا Replacement، کاهش استفاده از حیوانات یا Reduction و بهینه سازی شرایط مراقبت از حیوانات یا Refinement انجام شود. این اصول در دنیا تحت عنوان اصول 3Rs شناخته شده‌اند.  اصل «استفاده از روش‌های جایگزین حیوانات» به این معنا است که چنانچه راهکار جایگزینی برای استفاده از حیوانات زنده در امور علمی مقدور باشد آنگاه استفاده از حیوانات مذکور از نظر اخلاقی مجاز نبوده و استفاده از روش‌های جایگزین در اولویت است.

در این راستا «وبینار ملی فناوری‌های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی» به هدف آشنایی جامعه علمی با این فناوری‌ها در روز پنج شنبه 22 خرداد 1399 از ساعت 9 تا 12 توسط پژوهشگاه رویان با همکاری دانشکده علوم پایه و فناوری‌های نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، از علاقمندان دعوت می‌شود برای شرکت در این وبینار از طریق لینک https://b2n.ir/091926  اقدام کنند و یا با شماره‌های:  02123562178  و  09334226492  تماس بگیرند.

همچنین علاقمندان برای مشاهده این وبینار می‌توانند از طریق صفحه اینستاگرام معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان به نشانی Royan_edu به‌صورت لایو، بیننده این وبینار باشند.

این وبینار دارای امتیاز بازآموزی برای جامعه پزشکی است.

محورهای اصلی وبینار عبارتند از:

1- سلول‌های بنیادی و ارگانوییدها به عنوان جایگزین حیوانات آزمایشگاهی

2- بانک‌های زیستی به عنوان جایگزین حیوانات آزمایشگاهی

3- شبیه‌سازها و مولاژها به عنوان جایگزین حیوانات آزمایشگاهی


نظر شما
ادامه