کد خبر: ۵۷۷۸۰

محققان پژوهشکده ژنتیک و زیست‌فناوری کشاورزی طبرستان وابسته به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری موفق به تولید واکسنی دوگانه با قابلیت محافظت طیور در برابر بیماری عفونی نکروتیک انتریتیس شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، این واکسن نوعی فیوژن پروتئین از ترکیب توکسین‌های آنتی ژنیک است که  مهمترین توکسین‌های باکتری clostridium perfringens که عامل بیماری نکروتیک طیور است را دربر دارد.

«دکتر کاملیا کتالانی»، دانش آموخته دکتری مهندسی ژنتیک و ژنتیک مولکولی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: این واکسن هیچ‌گونه آثار سمی بر روی جوجه‌ها ندارد و به دو صورت خوراکی و تزریقی، در دو دوره ۱۰ و ۲۰ روزگی با دوز ۵۰ میکروگرم به ازای هر جوجه قابل استفاده  است. فرم تزریقی این واکسن همراه با ادجوانت مونتاناید با نسبت حجمی ۳۰ (واکسن) به ۷۰ (ادجوانت) ارائه می‌شود.

آنتریت نکروتیک، از جمله مرگبارترین بیماری‌های عفونی در مرغداری‌ها است. این بیماری  یک بیماری شایع باکتریایی است؛ به طوری که تخمین زده می‌شود سالانه در حدود ۶ میلیارد دلار خسارت بر صنعت مرغداری در سراسر جهان وارد می‌کند (وید و همکاران، ۲۰۱۵). عامل این بیماری یک باکتری گرم مثبت بی‌هوازی، اسپورزا و میله‌ای شکل بنام کلستریدیوم پرفرینجس (Clostridium perfringens) است که بزرگترین گروه پاتوژن‌ها را تشکیل می‌دهد (پاریش، ۱۹۶۱).

این پاتوژن پراکنش جهانی و گسترده‌ای دارد. این باکتری باعث طیف وسیعی از بیماری‌ها هم در انسان و هم در حیوانات (مانند سلولیتیس، قانقاریا، انتروتوکسمی، انتریت نکروتیک در پرنده‌های گوشتی و مسمومیت غذایی) می‌شود و به عنوان یک بیماری با منشاء غذا و به عنوان دومین عامل بیماری معمول در سمی شدن غذا در آمریکا است. (داهیا و همکاران، ۲۰۰۶، اوزال و همکاران، ۲۰۱۴). بیماری‌زایی این باکتری به توانایی آن در تولید توکسین‌های متنوع و زیاد برمی‌گردد.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، همکاران این طرح «دکتر قربانعلی نعمت زاده» و «دکتر علی دهستانی کلاگر» عضو هیئت علمی پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و همچنین «دکتر غلامرضا احمدیان» عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک هستند.

 

نظر شما
ادامه