کد خبر: ۵۷۷۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

اداره کل دامپزشکی استان البرز طی دستورالعمل جدید توزیع و عرضه مرغ و تخم مرغ را تحت شرایط خاص ارائه خواهد که در این دستورالعمل مرغ سبز جایی ندارد و تخم مرغ فقط به صورت بسته بندی شده ارائه خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، مصرف مرغ و تخم مرغ همواره در سبد کالای غذایی اقشار مختلف مردم دیده می‌شود.

مرغ یکی از شایع ترین پروتئین‌های مصرفی در جهان است. این پرنده برای هزاران سال است که در سراسر جهان به عنوان غذا مصرف می‌شود. خواص مرغ به خاطر میزان پروتئین بالای آن در دنیا شناخته می‌شود. تفاوت مرغ‌ها هم بر اساس نوع پرورش آنهاست مانند مرغ‌های ارگانیک که پرورش آزاد دارند و مرغ‌هایی که با تزریق هورمون رشد می‌کنند و به شکلی غیر طبیعی بزرگ می‌شوند. این نوع مرغ معمولا در شرایط غیر بهداشتی و ناسالم نگهداری می‌شود.

گوشت مرغ در سراسر جهان و در تمام گروه‌های سنی محبوب و در دسترس است و خوراکی بسیار مغذی و سالم به شمار می‌رود. این گوشت به خاطر کم چرب بودنش برای کسانی که دارای رژیم غذایی هستند نیز بسیار مفید است

از طرفی تخم مرغ نیز منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری است و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد. نیازهای تغذیه ای افراد برحسب جنس و سنشان متفاوت است.

گفتنی است یک عدد تخم مرغ متوسط 76 کیلوکالری انرژی دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، 3 درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و 4 درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تأمین می‌کند.

در این میان «دکتر علیرضا جمالی»، معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز، در این رابطه به خبرنگار فارس در کرج، گفت: با توجه به میزان مصرف مرغ و تخم مرغ میان مردم مقرر شد کشتارگاه‌ها در سطح کشور به صورت ممیزی فعالیت خود را اجرایی کنند و کشتارگاه‌ها رتبه بندی خواهند شد.

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز اضافه کرد: مرغ‌ها با هدف ارائه خدمات مفید به مردم در سه رتبه a+، a،b  تقسیم شده است، در این میان ضایعات مرغ نیز جداسازی می‌شود و مرغ با بهترین کیفیت به متقاضیان ارائه خواهد شد.

جمالی تصریح کرد: مردم پیش از این هزینه مرغ خالص را پرداخت نمی‌کردند چرا که ضایعات مرغ پاکسازی نمی‌شد، اما از این پس و با اجرای این طرح قیمت اصلی وزن مرغ پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید کیفیت کشتارگاه‌ها را ارتقاء دهیم، اضافه کرد: مرغ‌های درجه یک (a+) برای مرغ‌های بسته بندی شده استفاده خواهد شد.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه بسته بندی در حد نیاز مردم انجام خواهد شد، یادآور شد: خرد کردن مرغ در مغازه‌ها ممنوع است و انتظار می‌رود شهروندان و مغازه داران در این رابطه دقت نظر کافی را داشته باشند.

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی تأکید کرد: از این پس تنها این سه درجه مرغ به شهروندان ارائه خواهد شد چیزی به نام فروش مرغ سبز در مغازه‌ها وجود نخواهد داشت.

جمالی افزود: فروش مرغ سبز در مغازه های غیر مجاز است و اگر دیده شود ضبط خواهد شد.

همچنین در ادامه «دکتر سید محسن ابوترابی»، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان البرز در رابطه با ارائه تخم مرغ به خبرنگار فارس در کرج، گفت: تخم مرغ جزو مواد خامی است که به نظر می‌رسد پوسته ضخیمی دارد و احتمال آسیب دیدن آن پائین است که البته این موضوع خلاف واقع است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان البرز ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده کوچکترین آسیب به پوسته تخم مرغ که ممکن است با چشم هم دیده هم نشود دچار آسیب جدی در تخم مرغ می‌شود.

ابوترابی با بیان اینکه از این رو تصمیم بر این اینکه شد تا با دقت نظر بیشتری تخم مرغ به شهروندان ارائه شود، اضافه کرد: نحوه انتقال تخم مرغ درصد آسیب را بالا می‌برد.

وی با تأکید بر اینکه ارتقاء کیفیت بهداشتی و سلامت تخم مرغ در دستور کار قرار دارد، افزود: مقرر شدحمل و نقل تخم مرغ نیز توسط خودروهای که دمای ده درجه سانتی گراد را حفظ می‌کنند عرضه شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه از این پس تخم مرغ تنها به صورت بسته بندی ارائه خواهد شد، یادآور شد: توزیع تخم مرغ به صورت فله ای ممنوع می‌شود

ابوترابی با بیان اینکه همچنین واحدهای صنفی موظف هستند تخم مرغ‌ها را در یخچال عرضه کنند، ادامه داد: این طرح از فروشگاه‌های زنجیره ای آغاز خواهد شد و به مرور زمان در واحدهای کوچک نیز اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تخم مرغ‌ها در دو رتبه a و b بر اساس ظاهر آنه‌ها رتبه بندی می‌شوند، اضافه کرد: همچنین در نظر داریم واحدهای بسته بندی تخم مرغ در زمان مشخص ارتقاء پیدا کند و بسته بندی‌ها توسط دستگاه انجام شود که البته کمی تفاوت قیمت به همراه خواهد داشت.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان البرز در پایان با بیان اینکه مردم از این پس در خرید مرغ و تخم مرغ به آرم سازمان دامپزشکی دقت کنند، تصریح کرد: پیش از تخم مرغ‌های مرغ مادر تحت عنوان تخم مرغ رسمی به مردم ارائه می‌شد و یا برخی مراکز تاریخ اشتباه روی تخم‌مرغ‌ها قید می‌کردند که با اجرای این طرح راه سوء استفاده بسته خواهد شد اما مردم در صورت مشاهده چنین مواردی می‌توانند با شماره 1512 تماس بگیرند.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صادقی چ و ب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
5
وقتی حکیم مهر بنویسید رشد غیر طبیعی بدلیل تزریق هورمون دیگرازعامه ی مردم چه انتظاری می شود داشت؟پاراگراف سوم مملو از اطلاعات نادرست است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
خبر از قول خبرگزاری فارس نقل شده.
نظر شما
ادامه