کد خبر: ۵۷۷۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تب برفکی در واحدهای دامداری استان در کنترل بوده و البته شیوع این بیماری، از حد متعارف نگذشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدمهدی احمدی» روز یکشنبه اظهار داشت: بیماری تب برفکی، یک بیماری  فوق اندمیک است و با تلاشهای فراوان به اندمیک تبدیل شده و در سال های مختلف در استان مشاهده شده است.

وی با تاکید بر اینکه شیوع تب برفکی، بیش از حدمعمول و نامتعارف در استان گزارش نشده است، افزود: در استان، هزار و ۳۰۰ واحد اپیدمیولوژیک به عنوان واحدهای اجرای برنامه مبارزه با بیماری های دامی و طیور شناسایی شده است که تب برفکی، تنها در کمتر از پنج درصد آن، مشاهده و گزارش شده و البته تلفات هم بسیار ناچیز بوده است.  

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی بدون ذکر آماری از تلفات دامی تب برفکی گفت: از این تعداد واحد اپیدمیولوژیک، تعداد اندکی مربوط به طیور صنعتی و مابقی مربوط به حوزه دامی است که باید مبارزه و مراقبت در آنها انجام شود.

وی افزود: تب برفکی، بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است که پیشگیری از آن به لحاظ شدت خسارات اقتصادی، دارای اهمیت است.

مایه کوبی دوباره برخی دام ها

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: در مناطق آلوده برای واکسیناسیون دام علیه تب برفکی اقدام شده و جمعیت دامی هدف نیز تحت پوشش قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته مایه کوبی دام سبک علیه بیماری تب برفکی انجام شده، گفت: رعایت نکردن مسائل کنترلی، به وسیله دامداران، سبب مضاعف شدن زحمات دامپزشکی شده و به ناچار دام ها در برخی از مناطق، دوباره مایه کوبی شدند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بر اساس پروتکل های بهداشتی، مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی، در دام سبک با فاصله زمانی کمتر از یک سال انجام نمی شود اما به ناچار در برخی از مناطق استان امسال دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

جابه جایی دام، موثر در انتقال بیماری

احمدی با انتقاد از جابه جایی دام بدون مجوزهای دامپزشکی گفت: این جابه جایی ها، عامل اصلی در انتقال و شیوع بیماری در واحدهای دامداری است، در این میان، دلال ها هم که در عرصه حضور دارند، تنها به فکر سود هستند و دام های بیمار را با قیمت ارزان تر خریده و به دامدار می فروشند و دامدار هم بدون رعایت شرایط قرنطینه، دام را وارد گله می کند.

وی خاطرنشان کرد: علت اصلی ابتلای دام به بیماری تب برفکی و یا شیوع آن، زیاد بودن تردد دام و جابه جایی آن است، عده ای از دامداران و یا واسطه ها، با خریدن دام های بیمار و رعایت نکردن شرایط قرنطینه، سبب شیوع بیماری می شوند.

وی گفت: یکی از مشکلات برای کنترل جابه جایی دام، زیاد بودن راه های فرعی در استان است، دام هایی که از طریق جاده های فرعی، به صورت غیرمجاز جابه جا می شوند، عمدتا قابل شناسایی نیستند.

لزوم رعایت شرایط قرنطینه برای دام ها 

احمدی با تاکید بر اینکه انتظار می رود، دامداران خود، نسبت به جلوگیری از انتقال بیماری، حساس باشد اظهار داشت: دام خریداری شده، پیش از اینکه وارد گله شود، باید شرایط قرنطینه ای را بگذراند و سپس به گله اضافه شود، این موارد توسط دامداران رعایت نمی شود و با شیوع بیماری، انگشت اتهام به سمت دامپزشکی است، این در حالی است که اداره کل دامپزشکی هم، از همکاری نداشتن دامداران در انجام مایه کوبی و واکسیناسیون ورعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای، گلایه‌مند است.

وی افزود: سال گذشته ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار راس دام سبک استان، به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شد و امسال هم مایه کوبی دام سنگین علیه این بیماری در حال انجام است اما از همکاری نداشتن مناسب دامداران، گلایه مند هستیم.  

در خراسان شمالی سه میلیون واحد دامی پرورش و نگهداری می شود.  

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
0
سلام بله نمی گذره تا زمانی که حقوق پایین و بیشترین کار و از همکار میخواید نمی گذره ولی افتخارش برای شما عزیزان است
نظر شما
ادامه