کد خبر: ۵۷۸۲۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیر دامپروری و مسئول تیم دامپزشکی شرکت:
«مهندس کریمی» اظهار داشت: در کل مجموعه ۸ نفر دامپزشک مشغول به فعالیت هستند؛ سابقه این دامپزشکان بالا و به طور متوسط حدود ۱۵ سال است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش در خبرها آمده بود که بیش از یکصد رأس از گاوهای شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بر اثر مسمومیت غذایی تلف شدند. هرچند حکیم مهر پیگیر چرایی رخداد این مسمومیت است، ولی این خبر تاسف‌انگیز بهانه‌ای شد تا به سراغ متولیان این شرکت برویم و کم و کیف فعالیت دامپزشکان در این واحد بزرگ را بررسی کنیم.

 «مهندس کریمی» مدیر دامپروری و مسئول تیم دامپزشکی شرکت، در گفت‌وگو با حکیم مهر، از استخدام ۸ دامپزشک خبر داد و گفت: «همه فعالیت‌های ما ازجمله تمام برنامه‌های واکسیناتورها زیر نظر اداره کل دامپزشکی استان انجام می‌شود.»

حکیم مهر: آقای مهندس، شرکت کشت و صنعت مغان چند رأس دام دارد؟

حدود ۱۷ هزار رأس.

حکیم مهر: این دام‌ها بیشتر از چه نوعی هستند؟

بیشتر گاوهای شرکت از نوع شیری و مولد هستند. البته ما حدود ۳ هزار رأس گاو پرواری هم داریم و به نوعی گوساله‌های نر را خودمان پروار می‌کنیم.

حکیم مهر: آیا شرکت کشت و صنعت مغان بزرگترین مجموعه گاوداری کشور است؟

گله ما ۱۷ هزار رأس گاو دارد. اگر در کشور گاوداری ۱۸ هزار رأسی وجود داشته باشد، ما در جریان نیستیم. شاید باشند اما من اطلاعی ندارم.

حکیم مهر:‌ قطعاً نگهداری از این تعداد گاو، نیازمند یک تیم دامپزشکی است. چند نفر دامپزشک در استخدام شرکت کشت و صنعت مغان هستند؟

از آنجا که سیستم شرکت قدیمی و فارم‌های ما به شکل جدا از هم بوده و یکپارچه نیستند، ۵ ایستگاه شیری، ۲ ایستگاه تلیسه و یک ایستگاه نر داریم که به تعداد این ۸ واحد، ۸ نفر دامپزشک نیز استخدام کرده‌ایم.

حکیم مهر: این تعداد دامپزشک کل مجموعه کشت و صنعت مغان را پوشش می‌دهند؟

بله، در کل مجموعه ۸ نفر دامپزشک مشغول به فعالیت هستند.

حکیم مهر:‌ به نظر شما و با توجه به گستردگی شرکت، این تعداد دامپزشک کم نیستند؟

در مقایسه با گاوداری‌های تهران، تعداد دامپزشکان ما خیلی هم زیاد است. مثلا اگر یک گاوداری با ۱۷ هزار رأس در تهران مشغول به فعالیت باشد، تعداد دامپزشکان ثابت آن یک نفر است. کمااینکه در پایتخت ممکن است امور خود را به شکل تخصصی انجام دهد. به این معنا که مثلا یک نفر دامپزشک به صورت قرارداد مشاوره‌ای مراجعه می‌کند، امور مربوط به مامایی را انجام می‌دهد و می‌رود. اما شرکت کشت و صنعت مغان برای هر ایستگاهی که متشکل از ۱۰۰۰ رأس دام است، یک دامپزشک ثابت دارد که می‌توان گفت در مقایسه با سایر گاوداری‌های شیری کل کشور، دامپزشک بیشتری داریم.

حکیم مهر: دامپزشکان فعال در شرکت کشت و صنعت مغان به چه شیوه‌ای جذب شده‌اند؟ آیا در این زمینه، آزمونی برگزار شده است؟

سابقه این دامپزشکان بالا و به طور متوسط حدود ۱۵ سال است. برخی از آنها امتحان داده‌اند، برخی دیگر تقاضا داده و بر حسب نیازی که به دامپزشک داشتیم، جذب شده ‌اند. ‌مثلا قبلا برخی از آنها در بخش دولتی بوده‌ و الان در بخش خصوصی مشغول به کار هستند. سوابق آنها مختلف است و به طور کلی سیستم خاصی در جذب آنها وجود نداشته است. یعنی به این شکل نبوده که مثلا بگوییم همه دامپزشکان در یک روز آزمون داده‌اند، بلکه این افراد در سال‌های مختلف جذب شده‌اند. مثلا در سال اول یک نفر جذب شده، ۲ سال بعد نفر دیگر جذب شده و به همین ترتیب.

حکیم مهر:‌ اگر کسی علاقه‌مند به فعالیت در مجموعه کشت و صنعت مغان به شکل کارآموزی باشد، آیا این امکان برای او وجود دارد؟

قبلا شرایط شرکت به گونه‌ای بود که کارآموزان زیادی از دانشگاه‌های مختلف می‌آمدند و کار می‌کردند. امروز اما به این شکل نیست. اگر کسی بخواهد به شکل کارآموزی کار کند، حتما پایان‌نامه‌ای خواهد داشت و سیستم شرکت به گونه‌ای است که پایان نامه را بررسی می‌کند. اگر کمیته تشخیص داد که این پایان نامه قابلیت اجرا داشته و برای هر ۲ طرف مفید به فایده خواهد بود و شرکت هم از آن منفعت داشته باشد، قابل بحث خواهد بود. اما عمدتاً مانند گذشته نیست که به شکل همزمان چند نفر کارآموز در شرکت حضور داشته باشند.

حکیم مهر:‌ مدرک این ۸ نفر دامپزشک، چیست؟ آیا متخصص هستند یا دامپزشک عمومی؟

دامپزشکان عمومی هستند که تجربیات بسیار بالایی دارند.

حکیم مهر: تعامل شما با بخش دولتی به چه شکل است؟

از چه لحاظ؟

حکیم مهر:‌ مثلا با اداره کل دامپزشکی استان اردبیل چه ارتباطاتی دارید؟

همه فعالیت‌های ما ازجمله تمام برنامه‌های واکسیناتورها زیر نظر اداره کل دامپزشکی استان است. شرکت کشت و صنعت مغان از روز ابتدای فعالیت خود با مرکز اصلاح نژاد هماهنگ بوده‌ است. در سایر بخش‌ها نیز هر کاری که مربوط به دامپزشکی بوده، بدون استثنا با همکاری اداره کل انجام شده است. مثلا برنامه‌های واکسیناسسیون، بارگیری و... را با هماهنگی دامپزشکی انجام می‌دهیم و روابط بسیارخوبی با آنها داریم.

حکیم مهر: آیا در جای، از بخش دولتی کمک هم می‌گیرید؟

بله. ما کاملا از بخش دولتی راضی هستیم. بخش دولتی واکسن را تزریق می‌کند و به طور کلی هر کاری را که از دست آنها برمی‌آید، مضایقه نمی‌کنند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
9
واقعا اگه مدیریت درستی وجود داشت، نظارت و آنالیز بر خوراک وجود داشت این تعداد تلفات بوجود نمی اومد.
Ph.Dانگل شناسی از پارس آباد مغان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
3
5
با سلام.اگه مسئولین محترم شرکت کشت و صنعت مصمم می شدند جهت ایجاد آزمایشگاه، که به صورت تخصصی از هر جنبه اعم از میکروبی،انگلی،قارچ و ویروس و استخدام دو نفر کارشناس متخصص در این زمینه و با موضوع به صورت جدی ورود پیدا می کردند مطمئنا همچین حالتی پیش نمی اومد.تشخیص بسیاری از بیماری ها بر اساس مشاهده و شواهد آزمایشات پاراکلینیکی که باید توسط متخصصین رشته های علوم دامپزشکی باشد انجام گردد از قبیل دکترای تخصصی انگل شناسی،میکروب شناسی و ویروس شناسی به دلیل آشنایی با مکانیسم بیماری ها.هیچ فردی بدون توجه به آزمایشات قادر نخواهد بود صرف براساس آزمایشات پاراکلینیکی تشخیص قطعی برای یک بیماری بگذارد زیرا اکثر بیماری های عفونی دارای علائم بالینی مشترکی هستند در حالی که درمان متفاوتی دارند.
پاسخ ها
رحیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
کشت وصنعت مغان از ایام قدیم دارای ازمایشگاه میباشد مشکل نحوه مدیریت دامپزشکان میباشد
خلیل نعمتیان
|
United States of America
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
3
0
اگرعلاوه بردامپرشکان ازنیروهای پیرادامپزشک وآزمایشگاهای تشخیص میکروبی انگلی هم استفاده کنندهرگزدچارخسارت نمبشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
1
2
تجربه نشان داده است
که آزمایشگاه های دولتی کیفیت لازم را ندارند.
هزاران بیماری هستند که اگر فقط به چند بیماری در فهرست تشخیص تفریقی محدود نشوند تلفات از این عظیم تر هم خواهد بود

مشکل اصلی فارم های دولتی،
این است که در استخدام ها پارتی بازی می شود و ملاک کیفیت نیست.
رزم ارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
5
0
متاسفانه سیستم مدیریت بالاخص در مورد دامپزشکان در مغان دچار مشکل میباشد.عدم فرمانبری دامپزشکان از سیستم مدیریت دامپروری سالیان متمادی ضربات فراوانی به بدنه دامپروری مغان وارد کرده است واکنون بصورت مشکل اساسی سرباز زده است .مدیریت وپرورش مناسب نیازی به این همه دامپزشک ندارد علم دامپروری یعنی پرورش دام نه دامپزشکی وبیماری دام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
0
1
دامپروری بدون دامپزشکی می شود هیچ!

اگر دامپزشکی نباشد اولا تلفات و خسارات سنگین باعث
نابودی و ورشکستگی تولیدکنندگان و افزایش واردات به کشور می شود.
دوم اینکه مردم به دلیل عدم اطمینان از سلامت غذایی و کنترل بیماری های مشترک انسان و دام لب به تولیدات دامی نخواهند زد. کمااینکه در همه گیری آنفلوانزای پرندگان و کرونا مصرف فرآورده های دامی به شدت کاهش یافت و اگر ریاست محترم سازمان دامپزشکی نبود که به مردم اطمینان خاطر بدهد که نگران غیربهداشتی بودن آنها نباشید همه دامداران و مرغداران بایستی دام های خود را در چاه می ریختند!!!

همچنین صادرات تولیدات دامی متوقف خواهد شد و صنعت گردش گری که بر مبنای خوردن کباب و شیر و ماست و خامه و کره و دوغ بهداشتی و عاری از میکرب بیماری زا است از رونق خواهد افتاد.

به همین دلیل لازم است که برای ایجاد بالاترین ضریب اطمینان از بهداشت و سلامت دام و تولیدات دامی که برای وزارت جهادکشاورزی فراتر از شعارهای فریبنده هیچ اهمیتی ندارند و بودجه سازمان دامپزشکی را فقط 200 میلیارد تومان در سال در نظر می گیرد، استقلال کامل سازمان حاکمیتی و سلامت محور دامپزشکی زیر نظر مستقیم وزیر بهداشت بهترین تضمین برای حمایت از تولید پایدار و در عین حفاظت از جان و مال مردم است.
چنگیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
1
2
با سلام
در مورد تجربه دامپزشکان که مدیر مجموعه گفته متاسفانه گفتن که بطور متوسط 15 سال تجربه دارن که این کاملا غیر واقعی است؛ بلکه دامپزشکی که در این مجموعه بیشترین تجربه را داره 15 سأل میشه
که اونم در حد دو نفر هستند و بقیه از 10 سال تا 1 سأل سابقه دارنن ودر ضمن تمامی دامپزشکان جذب شده براساس نظر شخصی ......... صورت گرفته و هیچ آزمون یا مصاحبه ای جهت جذب صورت نگرفته و نکته بعدی این است که تمامی دامپزشکان مجموعه ضمن برخورداری از بند حق محرومیت مطب در بیرون شرکت کار میکنند ...................
و در آخر وقتی بین کارگر ساده و یک دامپزشک از لحاظ حقوق فرقی نباشه و فقط دیدگاه کارگری به افراد فنی و تحصیلکرده باشه(مانند الان مجتمع دامپروری)خب طبیعی است که کارها در ظاهر به شکل مطلوب انجام میشه و رفته رفته مشکلات و تلفات حتما بیشتر میشه
پاسخ ها
آذری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
میانگین تجربه دامپزشکان مجموعه به زور 5تا 7 سال بشه

در ضمن فقط برنامه چک و توشه رکتال گاوها را انجام میدن ................. و کمتر نظارتی الان انجام میشه
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
.......................... این کاملا مشهود است که یک ضعف مدیریتی بوده که این دفعه بوسیله مسمومیت خودشو بروز داده
دامپزشک قبلی شرکت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
0
0
یک ضرب المثل است که اشعار میدارد اگر در یک فارم تو لیدی مشکلات مدیریتی وتغذیه ای باشد زحمت دامپزشکان زیاد میگردد.لذا ضعف مدیریتی بر دوش دا مپزشکی همیشه سنگینی میکند .نکته دیگراینکه دام پزشکی که در شرکت مغان کار میکند بعلت وسعت وتنوع دامداری واستفاده از مشاوران متعدد از کارائی بالایی برخوردار بوده حتی بالا تر از متخصص های امر وزی !ولی متاسفانه در طی سالهای گذشته دامپزشکان فارمی از طرف مدیریت شرکت ارزشی قایل نشده اند. و گواه این مدعا اینکه هیچکدام از این قشر زحمتکش شبانه روزی بالاخص غیر بومی ها بعد از چند سال اول خواهند رفت و تمایلی به ماندن ندارند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
0
از اینکه گفته شده دامداری بزرگ در تهران یک دکتر دارد ذکر چند نکته ضروری است 1-دامپزشک انجا بیشتر بیماریاب وکارهای روتین را انجام میدهد وکارهای تخصصی مثل جراحی -مامایی-کنترل ورم پستان و....را استاتید دیگر انجام میدهند 2-مشاوران متعدد این دامداریهارا ویزیت میکنند .3- در گاوداری مغان تمامی کارهای فارم دریک استگاه 2000 راسی را تنها یک دامپزشک با مشقت وشبانه روزی انجام میدهد و از تشخیص بیماری وجراحی ومامایی تشخیص سوئ تغذیه و......به تنهایی بایستی انجام دهد.4- دامپزشکان مغان در یک محیط بسته هستند وحق کار کردن وفرصت کاری را در جای دیگر ندارند .
مرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
0
0
کشت و صنعت مغان ..............................
حالا بعد از سی و چند سال محرومیت دولت اصلاحات میخواهد درصدی از زمین خود مردم، به مردم بدهد و سند زمین را به نام شرکت کشت و صنعت صادر کند# حکومت اسلامی=عدالت علوی
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
0
0
نظر به اینکه گفته ۱۷۰۰۰ گاو داریم در صورت های مالی فقط ۱۲۰۰ راس گاو شیری ثبت شده ..................
نظر شما
ادامه