کد خبر: ۵۷۸۶۹
مدیرکل دفتر حفاظت و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست:
«دکتر شهاب‌الدین منتظمی» افزود: هیچ مستندات قانونی دال بر اینکه کلینیک بازپروری حیات‌وحش پردیسان بتواند خدمات ارائه دهد نداریم؛ در واقع مجوزی ندارد و باید از سازمان دامپزشکی اخذ شود ...

حکیم مهر: مدیرکل دفتر حفاظت و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: کلینیک بازپروری و نگهداری حیات‌وحش پردیسان تعطیل نمی‌شود بلکه ارتقا می‌یابد تا توان همکاری با مراکز تحقیقاتی دانشگاهی را داشته باشد.

به گزارش حکیم مهر، تعطیلی مرکز و کلینیک بازپروری و قرنطینه حیوانات در پارک پردیسان برای مدتی در صدر اخبار محیط زیستی قرارگر فته بود و نگرانی و انتقادات برخی دوستداران حیات‌وحش را به همراه داشت این در حالیست که مسؤولان سازمان محیط‌زیست می گفتند که قصد تعطیلی این مرکز را ندارند بلکه می‌خواهند آن را در قالب یک کلینیک پیشرفته و تخصصی ارتقا دهند چون سازمان باغ‌وحش‌دار نیست که از حیوانات نگهداری کند.

در واقع فعالیت این کلینیک در پارک پردیسان تهران به سال ۱۳۷۹ بر می گردد که در قالب اتاقکی کار خود را آغاز کرد، در واقع در آن زمان مجموعه ای از کل و بز و قوچ و میش در این مجموعه نگهداری می شد و برای تامین مایحتاج آنها اتاقکی ایجاد و به مرور توسعه یافت، در واقع هر فردی که حیوانی را می‌یافت که نیاز به حمایت و تیمار داشت به این مرکز می‌آورد و متخصصان حاضر در آن به مراقبت از آن می‌پرداختند و بعد از گذراندن دوره نقاهت اگر توان بازگشت به طبیعت را داشت در زیستگاه رهاسازی می‌شد. اما اگر توانایی بازگشت نداشت در همان مرکز باقی می‌ماند.

این مرکز تاکنون به صورت پیمانکاری اداره می شد که سازمان حفاظت محیط زیست در اواخر سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفت تا آن را ارتقا دهد و از ظرفیت های سازمان با مدیریت بهتر این مرکز استفاده کند اما این تغییر مانند هر تغییر دیگری با مخالفت های زیادی روبرو شد به طوری که سازمان تا مرز اتهام به فروش و حتی کشتن حیوانات این مرکز پیش رفت.

 بر این اساس «دکتر شهاب‌الدین منتظمی» مدیرکل دفتر حفاظت و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه در حین بازدید جمعی از خبرنگاران در کلینیک پردیسان گفت: از ابتدای شروع این کار هم اعلام کردیم که تحت هیچ شرایطی نه کلینیک و نه قرنطینه پردیسان تعطیل نمی‌شود، می‌دانیم که کلینیک برای درمان گونه‌ها و قرنطینه برای تیمار حیوانات است اما حرف ما این است که وقتی حیوانی دوره تیمارش تمام شد چه باید بشود، یا باید رهاسازی شود که ما دنبال این موضوع هستیم که اگر بتواند به زیستگاهش برگردد یا اگر در شرایطی بود که امکان برگشتش به طبیعت وجود ندارد باید در ساختار یکی از مراکز نگهداری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: کلینیک با قوت به فعالیت خود ادامه می دهد و مستندات ما آمار مراجعاتی است که روزانه همچنان ادامه دارد اما واقعیت این است که بحث کلینیک شرایط و استانداردهای خود را دارد و باید به آنها برسیم، باید بتوانیم حداقل ضوابط را از سازمان دامپزشکی به عنوان متولی این بخش اخذ کنیم، بنابراین رایزنی ها برای اخذ حداقل ضوابط در حال انجام است.

وی ادامه داد: تاکنون مجوزهای قانونی برای فعالیت کلینیک پردیسان را نداشتیم اما از اینکه پیمانکار فضایی را در نظر گرفته بود و هویتی به عنوان کلینیک حیات وحش به وجود اورد جای تشکر دارد اما باید حداقل ضوابط و استانداردها اخذ می شد که هیچ مستندات قانونی دال بر اینکه این مرکز بتواند خدمات ارائه دهد نداریم، در واقع مجوزی ندارد و باید از سازمان دامپزشکی اخذ شود.

منتظمی گفت: این مجموعه از سال ۱۳۷۹ به صورت اتاقکی کار خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۹۰ در قالب فضای کلینیک به کار خود ادامه داد اما بدون مجوز که کارها برای اخذ مجوز انجام شد، البته پیمانکار از سال ۱۳۹۰ به صورت کاملا قانونی در مناقصه های نگهداری شرکت و امتیازرپات قانونی لازم را دریافت می کرد، در خرداد ۱۳۹۸ فعالیت پیمانکار تمام شد و سازمان محیط زیست تصمیم گرفت برای اداره این مرکز از ظرفیت سازمان استفاده کند بر این اساس در خرداد ۱۳۹۸ این مجموعه را به پژوهشکده محیط زیست محول شد و پژوهشکده نیز به دنبال پیمانکار با تجربه بود و با همان پیمانکار قبلی در قالب پیمانکار نوع دوم قرارداد بست که آخر مهر ماه به پایان رسید.

وی ادامه داد: بعد از آن بحث مدیریت به صندوق ملی محیط زیست واگذار شد که بعد از آن صندوق نیز با همان پیمانکار قرارداد نوع دوم بست و بعد از ان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ قرارداد صندوق نیز به پایان رسید و مدیریت کلنییک به سازمان حفاظت محیط زیست برگشت و اکنون در حال رایزنی هستیم که مدیریت به صورت پیمانکاری پیش رود و یا از ظرفیت سازمان محیط زیست استفاده شود که در این مدت هجمه های زیادی علیه سازمان انجام شد.

منتطمی تاکید کرد: در حالی که سازمان محیط زیست مصمم بود که این کلنیک را ارتقاء دهد و در چارچوب قانونی و عملی فعالیت کند و با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی همکاری داشته باشد، رییس سازمان محیط زیست نیز دستور داده بود که از این کلینیک در قالب یک مرکز تحقیقاتی استفاده شود و پژوهشکده محیط زیست اعلام امادگی کرد که گروهی با عنوان مدیریت و بیماری های حیات وحش در چارچوب کلینیک ایجاد کند که می تواند به ارتقاء این مرکز کمک کند و خدماتی که به حیات وحس ارائه می شود در قالب ظرفیت های لازم صورت گیرد.

وی افزود: در شرایط کنونی اینکه برای این مرکز هزینه شود مقرون به صرفه نیست قبلا هم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده میشد و در سیاست جدید هم قطعا از توان بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد، مثلا ما دنبال این نیستیم که خودمان دستگاه سی تی اسکن خریداری کنیم هدف ما ارتقاء این مرکز است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره سرنوشت حیوان این مرکز گفت: بخشی از گونه هایی که درا ین مرکز نگهداری می شدند به ویژه پرندگان و روباه در قالب کارهای کارشناسی در زیستگاهشان رها سازی شدند و یا به مراکز متقاضی در استان ها واگذار شدند البته هنوز تعدادی پرنده در مرکز نگهداری می شوند که منتظر تعینی تکلیف آنها هستیم.

وی افزود: برخی گونه ها شرایط رها سازی نداشتند از این رو با استعلام از استان هایی که باغ وحش یا شرایط نگهداری دارند رایزنی شد که اگر ظرفیت لازم را دارند این حیوانات به انجاها منتقل شوند البته به شرطی که زیرساخت نگهداری را داشته باشند و اداره کل محیط زیست استان نیز آنرا تایید کند ، در واقع بیشتر تمرکز بر روی گونه هایی بود که سالها در این مرکز نگهداری می شدند.

سازمان محیط زیست باغ وحش دار نیست 

منتظمی تاکید کرد: ما باغ وحش دار نیستیم، سیاست سازمان محیط زیست بر این نیست که در وسط تهران باغ وحش داری کند، در واقع گونه نباید در این مرکز ماندگار شود بلکه بعد از تیمار باید تعیین تکلیف شود چون این مرکز روزانه همچنان ورودی گونه های جدید دارد اگر هر گونه ای وارد شود و خارج نشود منطقی نیست، مثلاالان ۱۴ گرگ در این مرکز نگهداری می شود که امکان رها سازی و واگذاری ندارند بنابراین شاید بهتر بود که اصلا از ابتدا چنین مرکزی در وسط تهران ایجاد نمی شد.

وی ادامه داد: ۳ تا ۴ سال پیش با استان ها رایزنی شده بود تا هر استانی قرنطینه حیات وحش ایجاد کند اما چون استان ها زیرساخت های لازم را نداشتند از این رو گونه ها به پردیسان منتقل می شدند اما با توجه به اهمیت موضوع برای استان ها چند مورد را تعریف کردیم که استفاده از ظرفیت استان های همجوار و  استفاده از ظرفیت دامپزشکی ها است اما اگر باز هم امکان استفاده از این ظرفیت ها نباشد پردیسان پذیرای موارد مختلف خواهد بود . الان اگر استانی زیرساخت لازم را نداشته باشد پردیسان گونه را می پذیرد اما هدف ما تقویت و به روز شدن زیرساخت ها در استان ها است.

وی اظهارداشت: تاکید ما این است که هر گونه در زیستگاه خودش درمان و رها سازی شود، در دو سال اخیر به ویژه اکنون با حمایت سازمان دامپزشکی شاهد این هستیم که برای نگهدازی حیات وحش فراخوان می دهند تا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

منتظمی گفت: اکنون نیز مراقبت ها در کلینیک پردیسان به صورت شبانه روزی است و اگر گونه ای اورد شود تحویل می گیریم اما به زودی برای نحوه مدیریت کلینک تعین تکلیف خواهیم کرد که به صورن پیمانکاری باشد یا از ظرفیت سازمان استفاده شود اما در هر حال سازمان محیط زیست نظارت دقیقی بر عملکرد ان خواهد داشت.

وی اظهار داشت: اکنون در گروه بیماری های سازمان محیطزیست ۴ دامپزشک فعالیت می کند، در تمام استان های کشور ۲۷ دامپزشک زیر نظر سازمان محیطزیست فعالیت می کند و استان هایی که دامپزشک استخدام ندارند از دامپزشک معتمد استفاده می کنند، در حالی که هر استان باید حداقل ۳ تا ۴ دامپزشک داشته باشد تا از بروز بیماری های حیات وحش جلوگیری شود. در حیات وحش پایش بسیار مهم است چون زمانی که بیماری رخ دهد بسیار خطرناک می شود و کنترل آن دشوار می شود بنابراین پیشگیری بسیار مهم است.

منتظمی درباره عکسی که در فضای مجازی دست به دست شد و نشان می دهد که کشتار پرندگان در پردیسان است توضیح داد که این کذب محض است ما نیز در حال پیگیری موضوع هستیم که این عکس متعلق به کجا و چه زمانی است .

وی درباره حرف و حدیث ها درباره باغ وحش ارومیه گفت: اینکه گفته شده فضای باغ وحش ارومیه برای نگهداری حیوانات مناسب نیست باید بگویم که فضای این باغ وحش ۳۵ هکتار است و طراحی ساختاری و استقراری مناسبی ندارد اما فضا بزرگ است ، اما وقتی که محیطی ایجاد میشودو استان نیز موافقت خود را اعلام می کند برای ما قابل قبول است البته شاید فضا سازی برای باغ وحش ارومیه ناشی از دل نگرانی ها ی تعطیلی مرکز نگهداری پردیسان بوده است. اما واگذاری ها قطعا در چارچوب مکاتبات انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: باغ وحش های ما معمولا از چارچوب ضوابط فاصله دارند و این فقط مختص باغ وحش ارومیه نیست شاید باغ وحش هایی که مطابق با ضوابط هستند انگشت شمار باشند که باید ارتقاء یایند، متولی تایید فضای باغ وحش ها سازمان محیط زیست اما بهداشت ان به سازمان دامپزشکی مربوط می شود که بسیار حایز اهمیت است.

وی درباره تلفات گونه ها در کلینک پردیسان گفت: تلفات عادی است اما اینکه تلفات ناشی از این است که ما به حیوانات غذا نمی دهیم درست نیست، هر سه روز در میان غذای تازه برای گونه ها تامین می شود و به طور منظم به انها داده می شود.

منبع: ایرنا و ایسنا

 

 

نظر شما
ادامه