کد خبر: ۵۷۸۹

حکیم مهر - یک دامپزشک گفت: تصویب و اجرای طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی با عنوان ' ممنوعیت گرداندن و نگهداری حیوانات نجس و خطرناک' منجر به زیرزمینی شدن نگهداری حیواناتی چون سگ و گربه می شود.  
دکتر پیام محبی افزود: با توجه به رایج بودن نگهداری حیوانات در برخی از خانواده ها، تصویب این طرح ، تنها از بیرون آوردن این حیوانات جلوگیری می کند و آنهاکماکان به صورت مخفیانه نگهداری خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه این حیوانات به شرایط بهداشتی ویژه ، گرداندن در فضای باز و مراجعه به دامپزشک نیاز دارند، گفت: جلوگیری از گرداندن این حیوانات منجر به ایجاد کانون های آلودگی و در نهایت بروز بیماری های مختلف در بین خانواده ها می شود.


به اعتقاد این دامپزشک، مطرح شدن قانون در مورد نگهداری حیوانات ضروری است اما طرح کنونی اعلام شده ازسوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علاوه بر اینکه مشکلی را حل نمی کند، مشکلات بهداشتی و اجتماعی نیز بدنبال خواهد داشت.
محبی با انتقاد از رویکرد برخی نهادها در برخورد با حیوانات گفت: این نهادها تنها مجری قانون هستند و نباید در برخورد با این حیوانات تصمیم گیری کرده و تصمیمات خود را اجرایی کنند.
این دامپزشک افزود: یکی از مسایلی که در طرح مجلس بر روی آن تاکید شده، جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای دیگران است، در حالی که هم اکنون قوانین کاملی در مورد جلوگیری از مزاحمت وجود دارد و لزومی به تصویب این طرح نیست.
طرح ممنوعیت گرداندن و نگهداری حیوانات مضر و نجس‌العین که در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی ابتدای اسفند ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد، این روزها توجه بخشی از افراد که حیواناتی نظیر سگ و گربه در خانه‌هایشان نگهداری می‌کنند را به خود جلب کرده است.
بر اساس ماده واحده این طرح، گرداندن حیوانات مضر یا نجس العین در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب شونده علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال، به ضبط حیوان مذکور نیز محکوم می‌شود.
همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها و منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود ، ممنوع است. نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف 10 روز رفع مزاحمت کند.
در مرتبه دوم و یا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم و در هر صورت حیوان مذکور ضبط خواهد شد.
بر اساس تبصره این طرح، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی موظف می‌شود فهرست حیوانات نجس‌العین و خطرناک و مضر برای سلامت عمومی را ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون تهیه و اعلام کند.
طراحان این طرح در مقدمه توجیهی تاکید کرده‌اند که تهیه این طرح اقدامی برای مقابله با روند فزاینده سگ گردانی در معابر و نگهداری آن در آپارتمان‌ها در شهرهای بزرگ بویژه تهران است.
این نمایندگان رواج سگ گردانی و نگهداری آن را معضلی فرهنگی اجتماعی و نوعی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی دانسته‌اند.
طراحان این طرح در مقدمه توجیهی آن خاطر نشان کردند که نگهداری از حیواناتی نظیر سگ مضرات بسیار زیاد بهداشتی دارد و برای سلامت عمومی جامعه نیز مضر است.
این طرح که به صورت عادی از سوی طراحان به مجلس تقدیم شده‌ است، هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در دست رسیدگی قرار دارد.
کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ، کمیسیون اصلی رسیدگی کننده به این طرح است و کمیسیون‌های فرهنگی، بهداشت و درمان و همچنین شوراها و امور داخلی کشور به عنوان کمیسیون‌های فرعی این طرح را مورد بررسی قرار می‌دهند.
 
خبر مرتبط :

تأملی بر طرح ممنوعیت نگهداری از حیوانات - دکتر امید مرادی

نظر شما
ادامه