کد خبر: ۵۷۹۲۰

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: مرگ و میر ماهیان سد گلابر این استان از هفته گذشته روند کاهشی به خودگرفت و در زمان حاضر نیز متوقف شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی مرشدی» روز پنجشنبه افزود: این اداره کل با دستگاه های ذیربط ازجمله سازمان آب، جهاد کشاورزی، دامپزشکی و شیلات زنجان، مکاتبه کرده است تا در خصوص حفظ، نگهداری و صید ماهیان این سد جلسه ای کارشناسی جهت دستیابی به یک اتفاق نظر جامع و کامل، تشکیل شود.

وی اظهار داشت: تلفات ماهی در این سد خاکی از حدود چهار هفته قبل آغاز شده است که میزان آن به تدریج افزایش یافت و موجب دغدغه و نگرانی هایی برای محیط زیست و دیگر دستگاه های متولی شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: صدها قطعه ماهی کپور در سد خاکی گلابر شهرستان ایجرود واقع در استان زنجان، تلف شدند و با نمونه گیری زیستی صورت گرفته از سوی کارشناسان محیط زیست از این ماهیان،  مشخص شد که این آبزیان به بیماری های انگلی، باکتریایی و قارچی، مبتلا هستند و منشاء انسانی ندارد.

مرشدی تصریح کرد: نمونه برداری از آب این سد، تحت شرایط استریل به منظور بررسی میکروب آب و همچنین بررسی عناصر موجود در آب به لحاظ PH میزان اسید یا قلیایی بودن آب TDS  میزان مواد جامد حل شده در آبEC  هدایت الکتریکی آب که نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آن است و DO  اکسیژن محلول در آب صورت گرفت اما مشکلی در این خصوص مشاهده نشد.  

وی اظهار داشت: ماهیان بومی منطقه از قبیل زردپر، کپور و دیگر ماهیان رها شده از سوی اداره شیلات همچون "فیتوفاگ و بیگ هد و آمور" در این سد خاکی وجود دارد اما در زمان حاضر تلفات مربوط به کپور ماهیان است.  
مرشدی افزود: مواردی مختلفی چون، تراکم بالای ماهیان در یک نقطه به‌خاطر فصل تخم‌ریزی و همچنین ورود سیلاب‌های فصلی که موجب گل آلود شدن آب و به‌هم خوردن لایه بندی آب و کاهش اکسیژن، خودپالایی نیز می تواند مزید بر علت این مرگ و میرها باشد.

اردیبهشت ماه پارسال (۹۸) نیز صدها قطعه از ماهیان کپور در سد خاکی گلابر شهرستان ایجرود که در کیلومتر ۳۵ مسیر ارتباطی زنجان - بیجار، واقع است، تلف شدند.

 

نظر شما
ادامه