کد خبر: ۵۷۹۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

مؤسس دهکده حیات طبیعت قزوین گفت: همه گوشتخواران دهکده حیات طبیعت علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، با حضور متخصصین دامپزشکی و محیط زیست، نمونه اسپرم از پلنگ ۷ ساله «ورکان» پلنگ دهکده حیات طبیعت اخذ شد.

«نادر رضا نوری» مؤسس دهکده حیات طبیعت قزوین اظهار کرد: پلنگی که در اسارت زاد و ولد می‌کند، بچه‌هایش قابل برگشت به طبیعت نیستند که امیدواریم با آزمایش‌های لازم بتوانیم پلنگ‌های موجود در طبیعت را تلقیح کرده و به فوریت در حوزه استحفاظی خود رها سازی کنیم.

وی از واکسینه کردن همه گوشتخواران دهکده حیات طبیعت علیه بیماری هاری خبر داد.

اسپرم گیری از پلنگ دهکده حیات طبیعت با موفقیت انجام شد

«دکتر نیاسری» استاد تولید مثل دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده داشت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اسپرم گیری از پلنگ دهکده باراجین با هدف تلقیح مصنوعی پلنگ ماده دهکده انجام شد که می‌تواند الگویی برای سایر پلنگ‌های کشور باشد.

وی تصریح کرد: اسپرم گیری از ورکان پس از بیهوشی با روش دارت و انتقال پلنگ به آزمایشگاه، بوسیله دستگاه «الکترو اجا کولاتور» با موفقیت صورت پذیرفت، که حجم منی اخذ شده ۱ سی سی بود و پس از بررسی‌های میکروسکوپیک، تحرک انفرادی اسپرم‌ها بالای ۷۰ درصد ارزیابی و جمعیت آن در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون در میلی لیتر تخمین زده شد و پس از بررسی‌های آزمایشگاهی معدوم شد.

نیاسری بیان کرد: اسپرم اخذ شده از پلنگ نشان داد که شرایط محیطی و تغذیه پلنگ مناسب بوده و قابلیت تلقیح به ماده پلنگ را دارد که در آینده نزدیک پس از آماده سازی پلنگ ماده می‌توان آن را تلقیح مصنوعی کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پس از این برنامه مقدماتی که هدف علمی آن نحوه اسپرم گیری موفق بود، در برنامه‌های آینده مواد نگهدارنده اسپرم در شرایط محیط آزمایشگاهی، یخچالی و انجماد مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا بدین ترتیب بتوان در حفظ ذخایر پلنگ ایرانی با استفاده از انجماد اسپرم و استفاده در هر زمانی که لازم باشد بهره جست.

مسعودی رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت از محیط زیست هم از خونگیری، رادیو گرافی و انجام معاینات لازم برای بررسی وضعیت سلامتی این پلنگ در حین بیهوشی خبر داد و گفت در معاینات بالینی مشکل خاصی مشاهده نشد و پس از بررسی دهان و دندان پلنگ مقدمات درمان یکی از دندان های آن که دچار عارضه بود فراهم شد.

عملیات واکسیناسیون حیوانات پارک فدک علیه بیماری هاری همزمان تحت نظارت کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان قزوین و سازمان حفاظت محیط زیست طی ۲ روز انجام شد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
1
وقتی چیزی از انحصار خارج بشه پیشرفت حاصل میشه،چه در تولید وچه در خدمات.موفقیت نتیجه رقابت و تلاش برای پیشرفته .لابی گری و مانع شدن و سنگ اندازی پایان خواهد یافت.در طب اسب هم مشکل انحصار داریم
به امید موفقیت و سلامت همه همکاران و تغییر نگرش و پرهیز از دشمنی
نظر شما
ادامه