کد خبر: ۵۷۹۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گیلان، همدان، کرمان و آذربایجان شرقی

 

اجرای سیستم بررسی و مراقبت بیماریهای اولویت‌دار ماهیان دریائی در استان گیلان
 
به منظور تشخیص کانون بیماریهای ماهیان دریایی و درصد شیوع آنها طرح بررسی و مراقبت بیماریهای اولویت دار از بهمن سال 1389در دستور کار اداره آبزیان دامپزشکی گیلان قرار گرفت.
دکتر عاقبتی رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی گیلان اظهار داشت: در راستای اهداف کنترلی جهت ردیابی بیماریها، نمونه برداری برای آزمایشات اختصاصی از مراکز تکثیر و پرورش استان گیلان انجام شد.
عاقبتی گفت: در این طرح بیماریهای ویروسی مثلVNN , RSIVD,VER  و بیمارهای مهم انگلی و باکتریائی شامل مایکوباکتریوزیس، فورونکولوزیس و استرپتوکوکوزیس مورد بررسی و ردیابی قرار گرفتند.
وی افزود: نمونه برداری بصورت تصادفی و براساس جدول Ossiander & Wedemeyer انجام گرفته و با در نظر گرفتن میزان شیوع 5 درصد تعداد 60 نمونه بچه ماهی خاویاری (شیپ و قره برون) و 60 نمونه اندامهای هدف ماهی سفید پس از فیکس نمودن در الکل 70 درصد وبرای آزمایشات غربالگری یا Screening Tests به دفتر آبزیان سازمان دامپزشکی کشور ارسال شد.

------------------------------

 

درمانگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان همدان افتتاح شد


دکتر رسولی معاونت فنی اداره کل دامپزشکی استان همدان گفت: نیاز به وجود یک درمانگاه مرجع در مراکز استانها مدتها بود که از سوی سازمان دامپزشکی کشور مورد بررسی قرار داشت و پس از بررسی های لازم بالاخره ایجاد این درمانگاه ها مورد تصویب سازمان دامپزشکی قرار گرفت و طی دستور العملی به کلیه ادارات کل دامپزشکی استانهای سراسر کشور ابلاغ و اداره کل دامپزشکی استان همدان نیز به پیروی از این دستورالعمل اقدام به تشکیل و تجهیز این درمانگاه نمود.
دکتر رسولی افزود: هدف از افتتاح این درمانگاه پاسخ به نیازهائی بود که در طول سالیان گذشته دامپزشکی با آنها مواجه بود و وجود این درمانگاه می تواند در بررسی و تشخیص انواع بیماری های دامی که از سوی دامپزشکان بخش غیر دولتی و بیماری های بازپدید و نوپدید با آنها مواجه خواهیم بود فعالیت نماید.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان همدان تصریح کرد: این درمانگاه با اختصاص مکان و تجهیزات مناسب و پرسنل فنی ورزیده برای جلوگیری از ایجاد گسترش خسارات ناشی از بیماری های دام و طیور بوجود آمده است و به صورت تمام وقت آماده ارائه خدمات به دامداران و مردم عزیز استان خواهد بود.

-------------------------------

 

رئیس اداره قرنطینه دامپزشکی کرمان خبر داد:
توقیف 69 راس دام قاچاق در بافت


رئیس قرنطینه و امور بین‌الملل اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: 69 راس دام قاچاق از ابتدای اردیبهشت‌ماه جاری در بافت کشف شد.

مهلا ارومیه‌ای اظهار داشت: 69 راس دام قاچاق از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری در شهرستان بافت کشف شد.
ارومیه‌ای اذعان داشت: مسئله دام قاچاق که برخی از افراد بدون تفکر به مسائل و خطرات ناشی از آن و فقط برای سود شخصی مبادرت به این فعالیت غیرمتعارف می‌کنند، امروز به یک تهدید علیه سلامت جمعیت دامی و به تبع آن سلامت جامعه انسانی بدل شده است.
وی با اشاره به برخی از مشکلات ناشی از پدیده قاچاق دام که ممکن است، تهدیدی جدی برای سلامت دامداران و خانواده آن‌ها و همچنین دام‌های منطقه باشد، بیان داشت: دامدارانی که با تفکر سود اقدام به دریافت چنین دام‌هایی برای پرورش و سودآوری می‌کنند، به نحوی در جرم انجام شده، مشارکت دارند.
ارومیه‌ای تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان کرمان بدون هیچ اغماضی با افراد خاصی برابر مقررات برخورد می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: دام‌های کشف شده در شهرستان بافت که هیچ‌گونه هویتی نداشته و از نژادهای غیربومی کشور هستند، پس از ضبط توسط نیروی انتظامی و کارشناسی دامپزشکی به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شد.
ارومیه‌ای ابراز داشت: با توجه به اینکه نیروی انتظامی در خط مقدم مبارزه با این پدیده قرار دارد، باید با جدیت بیشتری از ورود دام قاچاق به استان ممانعت کنند تا شاهد ارتقای صنعت دامپروری و بهداشت جامعه باشیم.

 

--------------------------------

 

خدمات دامپزشکی در حوزه سلامت انسان و صنعت دام بسیار پر اهمیت است


نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی گفت: خدمات دامپزشکی در حوزه سلامت انسان و صنعت دام بسیار پر اهمیت است.

اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی اعلام کرد : مهندس نصیرپور نماینده شهرستان سراب در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی مشکلات دامپزشکی شهرستان عنوان نمود: خدمات دامپزشکی در حوزه سلامت انسان و دام بسیار موثر و پراهمیت است.
نصیرپور افزود: که در صنعت دامپروروی بیشترین بار بر روی دوش دامپزشکی است و تلاش‏های دامپزشکی در بالا بردن سلامت دام‏ها و تولیدات آنها ستودنی است.
وی در ادامه با تشکر از تلاش‏های مدیریت و کارکنان شبکه دامپزشکی شهرستان اظهار داشت: کارکنان دامپزشکی با وجود تلاشهای فراوانی که در زمینه های بهداشت و سلامت انسان و دام دارند، نیروهای بسیار کم توقعی هستند که این نشان دهنده مناعت بالای طبع آنها است.
نماینده مردم شهرستان سراب در مجلس شورای اسلامی تاکید نمود: با توجه به پتانسیل بالای کشاورزی و دامپروری شهرستان، بایستی مسئولین مربوطه در استان توجه بیشتری را در این زمینه‏ها مبذول دارند.
دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی ضمن تقدیر و تشکر از دقت نظر نماینده مردم سراب در مجلس عنوان نمود: خدمات دامپزشکی مهمترین اهرم در صنعت دامپروری کشور است.
وی اظهار داشت: دامپزشکی حافظ صنعت مادر دامپرروی در کشور است و همکاران پرتلاش ما با تمام توان در راستای حفظ و حراست از این سرمایه عظیم و مولد کشور به صورت شبانه روزی در فعالیت هستند.
دکتر زندیه با اعلام خبر شروع نشانه گذاری در لاشه های استحصالی از کشتارگاه‏های نیمه صنعتی و سنتی استان اعلام نمود: هدف از اجرای این طرح، بالا بردن اطمینان خاطر مصرف کننده از سلامت و بهداشت گوشت قرمز مصرفی آنها است.
وی همچنین تاکید نمود: این طرح برای اولین بار در کشور در استان ما انجام پذیرفته است.
دکتر زندیه اعلام نمود: در سال گذشته با تلاش و همت کارکنان دامپزشکی در استان شاهد کاهش چشمگیر بیماری‏های دامی و مشترک بین انسان و دام بودیم که بر اساس آمار رسیده از مرکز بهداشت استان ابتلا انسانی به بیماری تب مالت بیش از 60 درصد کاهش یافته است.

 

 

نظر شما
ادامه