کد خبر: ۵۷۹۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

کارشناس اداره محیط زیست مهریز، از مرگ یک گورخر باردار در سایت نیمه محصور تنگ حنا واقع در منطقه حفاظت‌شده کالمند بهادران خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، «احمد فلاح»، از مرگ یک گورخر باردار در سایت نیمه محصور تنگ حنا واقع در منطقه حفاظت‌شده کالمند بهادران خبر داد و گفت: زمانی که این گورخر باردار را دیدم که بی‌حرکت مانده و از انسان ترسی ندارد، با اداره کل حفاظت محیط زیست استان تماس گرفتم و ضمن شرح موضوع خواستم برای جلوگیری از مرگ حیوان دامپزشکی به محل اعزام کنند.

کارشناس اداره محیط زیست مهریز ادامه داد: پس از گذشت ۴ روز، «عباس شریفی» مسئول مرکز تکثیر و پرورش آهو در مهریز به منطقه اعزام شد و ۴ آمپول به حیوان تزریق شد که نتیجه‌ای نداد. هفت روز از مشاهده این گورخر که مشخص بود به شدت درد می‌کشد یک دامپزشک به سایت نیمه محصور تنگ حنا اعزام شد و حیوان دقایقی پیش از رسیدن دامپزشک تلف شد.

فلاح در خصوص مرگ این گورخر می‌گوید: با مشاهده ظاهر حیوان حدس زدم که جفت زودتر از کره از بدن مادر خارج شده و کره داخل رحم چرخیده است که این حدس پس از کالبدگشایی حیوان تایید شد.

این کارشناس با ابراز تاسف از مرگ گورخر سایت تنگ حنا می‌گوید: کره، ناقص‌الخلقه بود، اما بر این باورم که اگر اقدامات دامپزشکی به موقع انجام شده بود احتمال نجات گورخر مادر وجود داشت.

اینکه چرا حیوان ارزشمند و در خطر انقراضی، چون گورخر که سازمان حفاظت محیط زیست برای تکثیر و پرورش آن هزینه بسیار کرده تا این حد مورد بی‌توجهی قرار گرفته که به مدت یک هفته حتی یک دامپزشک برای درمانش اعزام نمی‌شود پرسشی است که به نظر نمی‌رسد مسئولان محیط زیست برای آن پاسخی قانع‌کننده داشته باشند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کوروش دارابیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
1
درود بر دوستان گرامی در مورد این گورخر چندی پیش فیلمی برای من (دکتر کورش دارابیان) فرستاده شد که نشان دهنده آویزان بودن جفت از مادیان گورخر بود .البته یادآور شوم این فیلم از طریق یکی از افراد محلی برای من ارسال شده بود .و از من تشخیص و راه درمان را خواسته بود .که من گفتم احتمال جفت ماندگی بسیار کم است واین مورد احتمال سخت زایی زیاداست .حتما یک دکتر دامپزشک با وسایل جراحی و تفنگ مخصوص شلیک داروی بیهوشی باید به منطقه اعزام شود ...ولی شوربختانه پس از سه روز تصاویر تلف شدن گورخر بدستم رسید ...سوال من این است که اداره کل محیط زیست مهریز ویا یزد در امر مهم چرا با یک نفر دامپزشک با تجربه مشاوره وهمکاری ندارد تا شاهد فاجعه از این دست نباشیم ....من چند سال قبل مورد مشابه در همین منطقه مواحه شدم وآن یک کره گورخر بود دست آن آسیب دیده بودو برای مهار درمان آن به تفنگ وداروی بیهوشی احتیاج داشتیم که آن زمان محیا نشد وچندی بعد اعلام شد کره گورخر شوربختانه تلف شده ....با سپاس .....دکتر دارابیان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
1
1
یزد برای درمان دامها در دامداری‌ها دامپزشک کاربلد به اندازه کافی ندارد چه رسد برای کمک به محیط زیست
نظر شما
ادامه