کد خبر: ۵۸۰۲

حکیم مهر - خبرگزاری ایسنا نوشت : با توجه به افزایش واردات دام زنده قاچاق از مرز‌های شرقی کشور طی یکسال اخیر، گونه‌های مختلف بیماری تب برفکی به‌طور مرتب واحد‌های دامداری کشور را درگیر کرده که در این میان سازمان دامپزشکی نیز این واردات را بزرگ‌ترین چالش و تهدید در خصوص شیوع این بیماری در کشور عنوان و اظهار کرده است: مبارزه با قاچاق دام زنده در حوزه کاری ما نیست، تنها می‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم.

دکتر جواد وکیلی‌گیلانی ـ رییس مرکز همکاری امور دام - تصریح کرد: تا زمانی که دام زنده از مرزهای شرقی کشور وارد می‌شود، کانون‌های آلودگی و بیماری نیز هم‌چنان ادامه دارد و نه تنها این بیماری از سال گذشته در واحد‌های دامپروری کشور قطع نشده، بلکه بومی شده است و علی‌رغم این‌که سالانه چهار نوبت واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی انجام می‌شود و در زمان‌های اعلام خطر نیز مجددا واکسیناسیون صورت می‌گیرد، بازهم دام‌ها درگیر این بیماری شده و خساراتی را برای تولید‌کنندگان داخلی به بار می‌آورند.

وی اظهار کرد: اگر در این زمینه تدابیر سخت‌گیرانه صورت گیرد، قطعا می‌توان از این خسارات به تولید داخل و افزایش هزینه‌ها جلوگیری کرد. مثلا جلوگیری از کشتار دام‌های زنده غیرمجاز در کشتارگاه‌های داخلی یکی از این راهکارها است.

وکیلی عنوان کرد: اغلب دام‌های زنده قاچاق وارداتی دام سنگین هستند که با توجه به این‌که این دام‌ها اصیل نبوده و دام بومی هستند از نظر اقتصادی واردات آنها مقرون به صرفه است که با توجه به وسیع‌بودن مرزهای کشور این دام‌ها با ترفند‌های خاص و به صورت شبانه وارد کشور می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته 100هزار تن گوشت قرمز منجمد از کشور‌های مختلف وارد شد، اظهار کرد: سالانه بیش از 800 هزار تن گوشت قرمز در کشورمان تولید می‌شود و با توجه به این‌که مصرف سرانه گوشت قرمز در کشورمان سالانه 12 کیلوگرم است، نیاز کشورمان نهایتا 900 تا 950 هزار تن است که اگر هزینه‌های واردات به‌ تولید داخل اختصاص یابد، میزان ناچیز کمبود داخل را نیز که به صورت مقطعی بوده نیز تامین خواهد شد.

وکیلی‌ گیلانی یادآور شد: به دلیل پایین‌بودن کیفیت واکسن‌های داخلی واکسیناسیون‌هایی که طی چند دوره در دامداری‌ها صورت می‌گیرد، چندان موثر نبوده و دام‌ها در مقابل بیماری تب برفکی مقاومت ندارند که در این زمینه رییس سازمان دامپزشکی تصریح کرد که کیفیت واکسن‌های تولید داخل هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

وی اعلام کرد: مبارزه با قاچاق دام زنده در حوزه کاری سازمان دامپزشکی نیست.

دکتر دستور افزود : این سازمان هشدار‌ها و اطلاع‌رسانی لازم را به تولید‌کنندگان، مسوولان استان‌های شرقی کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده است.

به گفته وی قوانین بهداشتی و قرنطینه‌ای در این شرایط حساس از سوی سازمان دامپزشکی به صورت ویژه اعمال و رعایت می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه