کد خبر: ۵۸۰۲۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
به بهانه مسئولیت جدید رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: در خیلی از کشورها یک واژه خوب را به وزارت کشاورزی اطلاق می‌کنند و آن «وزارت کشاورزی و کیفیت غذا» است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: هفته گذشته در حکمی از سوی «دکتر کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» به سمت «مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی» منصوب شد. این حکم بهانه‌ای شد تا به سراغ مشاور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور برویم و دقایقی را با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

 «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» معتقد است که در خیلی از کشورها، وزارت کشاورزی تحت عنوان «وزارت کشاورزی و کیفیت غذا» نام‌گذاری شده ما نیز در دفتر به دنبال این هستیم که روزی این نام در کنار وزارت متبوع قرار گیرد.

از نظر او در حوزه محیط زیست هنوز کار برای انجام شدن هست و آن چیزی را که اولویت دوره مدیریتی خود و همکارانش معرفی می‌کند، فعالیت در حوزه دامی محیط زیست است.

حکیم مهر: آقای دکتر، فلسفه تشکیل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در بدنه وزارت جهاد کشاورزی چیست و این دفتر تا چه میزان در بحث سلامت غذا موثر است؟

عنوان سازمانی بنده و این دفتر، «مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا» تعریف شده است. علت این نام‌گذاری اهمیت دو مقوله محیط زیست و سلامت غذا به شکل توأمان است. نکته جالب اینکه این دفتر، جزو محدود دفاتر وزارتی است که به صورت مستقیم زیر نظر شخص وزیر و حوزه وزارتی قرار گرفته است. اهمیت اصلی این دفتر را با یک واژه تعریف می‌کنیم و آن این است که ما وظیفه داریم تولید پایدار بخش کشاورزی را محقق کنیم. این موضوع، تامین و تولید غذا را رقم می‌زند ولی ما تولید غذا و تحقق کشاورزی پایدار را با حفظ محیط زیست می‌خواهیم؛ محیط زیستی که قرار است از آن غذا استحصال کنیم، باید حفظ شود تا به تحقق کشاورزی پایدار برسیم.

وقتی بحث سلامت غذا را مطرح می‌کنیم، حوزه مهم ایمنیت و امنیت غذایی تداعی می‌شود. ایمنیت غذا از محصول کشاورزی باکیفیت یا تولید محصولات گواهی شده یا ارگانیک حاصل می‌شود. این موضوع در کنار امنیت غذا قرار می‌گیرد. تعریفی که دفتر محیط زیست و سلامت غذا از امنیت غذایی دارد، تامین پایدار غذای کافی و سالم برای تمام آحاد جامعه به صورت کامل در طول شبانه‌روز است. هر مصرف‌کننده‌ای بر روی کره زمین، باید غذای سالم مصرف کند که مصرف این غذای سالم و به وفور در اختیار بودن آن را امنیت غذایی می‌دانیم. این حوزه نیز در ذیل وظایف دفتر تعریف می‌شود.

مسئولیت مهمی که به این دفتر در وزارت جهاد کشاورزی داده شده، می‌تواند به این مساله کمک کند که محصولات گیاهی یا دامی ما از یک حد استاندارد مطلوب در حوزه کیفیت بهداشتی و سلامت برخوردار باشد و مصرف‌کنندگان هم بتوانند با خیال راحت آن را مصرف کنند. پس در مجموع ما به دنبال این هستیم که بهره‌وری را در حوزه تولیدات گیاهی و دامی در وزارت متبوع ارتقا دهیم و امنیت غذایی را تضمین کنیم.

نکته جالب اینکه در خیلی از کشورها یک واژه خوب را به وزارت کشاورزی اطلاق می‌کنند و آن «وزارت کشاورزی و کیفیت غذا» است. ما نیز در دفتر به دنبال این هستیم که روزی این نام در کنار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد و واژه کیفیت غذا در ذهن مردم، تولیدکننده و مصرف‌کننده تداعی شود. در واقع ما در این دفتر هستیم تا بتوانیم با کمک همه کارشناسان در حوزه‌های مختلف، به این هدف برسیم.

حکیم مهر: از توان دامپزشکان چقدر استفاده می‌کنید؟ کمااینکه بحث سلامت غذا ارتباط مستقیم با حوزه دامپزشکی دارد.

شروع به کار دفتر محیط زیست و سلامت غذا با تولیدات گیاهی بوده است؛ یعنی طی ۲ سال گذشته دستورالعمل‌های مرتبط با اولین نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی، زراعی، باغی، گلخانه‌ای و قارچ خوراکی تدوین و ابلاغ شده است. در واقع پاسخ این سوال این است که به یاری خدا در سال جدید با کمک همکاران متخصص در دفتر، ورود به بحث محصولات دامی را خواهیم داشت. از طرفی ذیل دفتر مرکزی، دفاتر استانی در سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها هم داریم که این مسئولیت‌ها در آنجا انجام می‌شود. اما در حال حاضر فعالیت‌های چند سال گذشته در حوزه زراعی و باغبانی منجر به دستورالعمل‌ها و نشان‌های حد مجاز آلاینده‌ها و پیگیری نشان مرتبط با مواد غذایی و ارگانیک شده است.

حکیم مهر: اولین تغییر مهمی را که در فعالیت‌های دفتر ایجاد می‌کنید، چه خواهد بود؟

زمانی که از امنیت غذایی و در کنار آن بحث محیط زیست صحبت می‌کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که این دفتر در شکل برونسازمانی خود طی سال‌های گذشته با سازمان ملی استاندارد، حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت ارتباط خیلی خوبی در تدوین و اجرای دستورالعمل‌های مرتبط با سلامت غذا و همچنین در حوزه محیط زیست داشته است. اما در حوزه محیط زیست هنوز کار برای انجام شدن هست و آن چیزی که اولویت دوره مدیریتی بنده و همکاران من خواهد بود، فعالیت در حوزه دامی محیط زیست است. این حوزه، بستر جدیدی است که استارت آن را در این دوره خواهیم زد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از پایگاه خبری حکیم مهر تشکر می‌کنم که بار دیگر در نخستین روزهای مسئولیت مهم بنده، ترتیب این مصاحبه را داد. قطعا این دفتر مهم با افزایش همکاری‌های بین بخشی به صورت برون و درون سازمانی، با هماهنگی‌ها و ایجاد انسجام لازم در برنامه‌های معاونت‌ها، سازمان‌ها و دفاتر متبوع، بیشتر به سمت اهداف خود حرکت می‌کند.

به اعتقاد بنده این همکاری بین بخشی، جای زیادی برای کار کردن دارد. قطعا در حوزه‌های برون سازمانی و برون وزارتی، همکاری‌های ما با دستگاه‌هایی مثل سازمان ملی استاندارد، حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت افزایش پیدا خواهد کرد. در سازمان دامپزشکی هم که مسئولیت امنیت غذایی و ایمنیت غذایی را برعهده دارد، تعامل و همکاری بیشتری خواهیم داشت و افزایش همکاری بین بخشی را در دستور کار قرار می‌دهیم.

از طرفی برای خود ایجاد تعهد می‌کنیم که رسانه‌ها باید به سراغ ما بیایند و گزارش عملکرد ما را در گذشته، در سال جاری و سال‌های بعدی مطالبه کنند. ما به کمک تشکل‌ها و بخش‌های خصوصی مرتبط می‌توانیم کارهای بزرگی در حوزه محیط زیست و امنیت غذایی انجام دهیم.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۵
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
1
3
کیفیت هر گونه تولید در حوزه عمل سازمان استاندارد که زیر ریاست جمهوری اداره میباشد هست میخواد داروهای انسانی باشه داروهای دامی باشه یا غذا باشه که این کنترل کیفی میتونه شیمیایی یا میکروبی باشه پس معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و دخالت سازمان دامپزشکی موازی کاری و بلامحل هست الان هم تعدادی ا همکاران دامپزشک ما در استاندارد هستن دامپزشکی جهادکشاورزی متولی حمایت از تولیده ولی ارتباط داشتن با استاندارد جهت تولید سالم کار خوبیه مثل استفاده در زمان مناسب از سموم و کودهای سالم برای گیاهان یا سموم و داروها و سموم دامی در زمان مناسب
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
14
2
باسلام و عرض ادب
از حکیم تشکر میکنم بابت پیگیری تمامی مسائل مربوطه
از آقای دکتر رفیعی پور هم تشکر میکنم که انسانی کاری ،مومن ،اخلاق مدار و باحوصله هستند و وجود چنین انسانی های در سطح های بالای مدیریتی سرمایه خوبی برای نظام و انقلاب هست
انشاءالله همیشه موفق باشند
سیستانا
|
Belgium
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
16
3
پیش به سوی وزارت ، شما بیشتر از اینها لیاقت دارید آقای دکتر
دامپزشک
|
United States of America
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
1
9
نکته ظریفی در این میان جای بحث دارد٬ وظیفه مندی سازمان دامپزشکی کشور ٬ایمنی غذایی را در بر میگیرد نه امنیت غذایی.اختلاط این دو مقوله ......... مایه تاسف است و البته حوزه وظایف دفتر وزارتی مورد اشاره شده مواد غذایی با منشاء گیاهی میباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
من نمیدونم چرا تفاوتی بین ایمنی غذا و امنیت غذایی قایل نمیشن
امنیت غذایی ربطی به ما نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
1
9
در حال حاضر این همه کمبود واکسن نتیجه عملکرد کی هست حتما نتونستیم دفاع کنیم که الان ارز به واکسنها اختصاص نیافته دامدار داره هم از قیمت دام زنده ضرر میکنه هم واکسن ها گرون شده ونمی زنند و بیماریها افزایش پیدا میکنه وقتی بیماری افزایش پیدا کنه انتی بیوتیک بیشتر مصرف میشه تلفات افزایش می یابد تولید کاهش می ابد بهتره همین که داریم حفظ کنید حتما جهش هم اتفاق میافتد ....... واقع گرا باشید عملگرا باشید ...............
نیکو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
0
1
وقتی می گیم امنیت غذایی منظور غذای امنه. یعنی غذایی که از منظر شاخصه های بهداشتی و شیمیایی و ...برای مصرف کننده خطری نداره، این عبارت بهتر میتونه بیانگر موضوع سلامت غذا باشه. اگر دنبال واژه ایی هستید تا سطح تولیدات غذا را در یک کشور در حد قابل قبول و مورد نیاز جامعه نگهداره، بهترهاز واژه امنیت استفاده نشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
چنین تعربفی در منبعی ذکر نشده است.
امنیت غذایی یا Food security به معنی تامین غذای کافی هست

تعریف سازمان فائو FAO از امنیت غذایی: اطمینان از دسترسی فیزیکی و اقتصادي همه مردم در همه اوقات به غذاهاي اصلی .

تعریف بانک جهانی WB از امنیت غذایی: دسترسی همه مرم درتـــمام اوقــــات به غذای کافی به منظورزندگی سالم و فعال.
اما
ایمنی غذا Food safety عبارت از اطمینان از این‌که غذایی که می‌خوریم، کاملاً سالم است و آلودگی ندارد
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
0
4
واکسنهای دامی بسیار کم و گران شده قیمت دارو هم دارد سر به فلک میزند. ............. همه اینها معلول این است که نتوانسته ایم از حوزه دامپزشکی و سرمایه ها ی آن دفاع کنیم .................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
1
2
جناب آقای دکتر رفیعی پور عزیز انشاالله هر کجا هستید موفق و موید باشید کاش همه مدیران مانند شما با اخلاق و صادق بودند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
سلام آقای دکتر
نظر شما
ادامه