کد خبر: ۵۸۰۷۸
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز:
«سارا یوسفی» افزود: اگر دامپزشکی و پزشکی در یک وزارتخانه باشند اولین امتیاز این است که سیاست‌گذاری‌ها در جهت تامین سلامت و بهداشت عمومی جامعه از یک محل انجام می‌شود و نیاز به تشکیل کمیته‌های مختلف مشترک نخواهیم داشت ...

حکیم مهر: مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز گفت: پذیرش تعداد زیاد متقاضیان رشته دامپزشکی موجب اشباع بازار کار توسط افراد ناکارآمد می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دانشجو، «سارا یوسفی» مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز گفت: همانطور که در نشریه سازمان بهداشت جهانی نیز آمده است که هدف نهایی دامپزشکی درمان حیوانات نیست بلکه دقیقا تأمین مواد غذایی و بهداشت انسان است و باتوجه به این حقیقت که در تمام دنیا دامپزشکان در بهبود وضعیت سلامت جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کنند، ولی متأسفانه در کشور ما نقش دامپزشکان در تأمین سلامت جامعه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور مورد کم لطفی واقع شده است.

یوسفی مطرح کرد: با توجه به وظیفه دامپزشکان و نوع دروسی که در رشته دامپزشکی تدریس می‌شود و نوع امکانات و نیاز‌های آموزشی که این رشته دارد، بیشترین نزدیکی را با رشته پزشکی دارد و وزارت بهداشت از نظر سیستم آموزشی تحقیقاتی با نیاز‌های رشته‌ دامپزشکی آشنایی بیشتری دارد و رشته دامپزشکی را بهتر درک می‌کند.

مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز تصریح کرد: اگر دامپزشکی و پزشکی در یک وزارتخانه باشند اولین امتیاز این است که سیاست گذاری‌ها در جهت تامین سلامت و بهداشت عمومی جامعه از یک محل انجام می‌شود و نیاز به تشکیل کمیته‌های مختلف مشترک نخواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: مشکل بعدی شکل گیری دانشگاه‌هایی است که به دکان داران علم و مدرک تبدیل شده اند و از چنین دانشگاه‌هایی افراد خردمند تربیت نمی‌شوند تا مشکلات جامعه را حل کنند و این باعث شده است جامعه در ازای تامین منافع اقتصادی دانشکده‌های دامپزشکی فاقد مجوز و فاقد ضوابط بهای سنگینی را بپردازد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: پذیرش تعداد زیاد متقاضیان رشته دامپزشکی در دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه‌های که تازه تاسیس شده نه تنها شرایط پذیرش آن‌ها با ملاک‌های علمی صورت نمی‌گیرد و افراد با هر سطح علمی و ضریب هوشی را می‌پذیرند در ادامه کار نیز امکانات و شرایط لازم مثل آزمایشگاه‌های تخصصی و. برای تربیت دامپزشک متخصص در این حوزه را ندارند باعث شده است که ما عملا با پذیرش تعداد زیاد دامپزشک، کیفیت کار در

این حوزه را پایین بیاوریم و موجب اشباع بازار کار توسط افراد ناکارآمد شویم و این پذیرش دانشجو مازاد بر نیاز جامعه موجب شده است که خیلی از دانشجویان این رشته پس از فارغ التحصیلی با معضل بیکاری روبرو شوند.

یوسفی خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی به سر می‌بریم که متولیان تامین امنیت غذایی و متولیان اصلی حفاظت از سرمایه‌های دانی کشور که نقش خطیری را در رونق تولید و حفظ اقتصاد جامعه بر عهده دارند از امنیت شغلی بر خوردار نیستند.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: یکی از درد‌های آموزش دامپزشکی مملکت ما این است که نگاه به جامعه از آموزش حذف شده است و ما از آموزش جامعه محور بدین معنا که برنامه ریزان آموزش، ارتباط مستقیم با جامعه و نیاز‌های آن داشته باشند فاصله شگرفی داریم و حتی اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های معتبر ما نیز هر چند که از لحاظ سواد تئوریک و مهارت در سطح بالایی هستند، اما در جریان آنچه در جامعه می‌گذرد و انتظارات جامعه از خودشان نیستند.

وی گفت: چرا یک کمیته اعتبارسنجی یا اعتبار بخشی به آموزش دامپزشکی که اعضای آن از میان دامپزشکان موفق، صاحبان صنایع، مرغداری‌ها و. انتخاب شده باشند نداریم که به ایجاد مطابقت بین نحوه‌ی آموزش و نیاز‌های جامعه بپردازند تا دامپزشکانی مطابق با نیاز جامعه و آشنای با عرصه فعالیت خود پرورش یابند و هم چنین بازنگری در آموزش دامپزشکی باید یک امر کاملا مداوم و پویا باشد تا هر ساله مطابق با نیاز‌های جامعه و پیشرفت علمی در سطح جهانی موضوعات مورد بحث و تدریس به روز شوند.

مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز بیان کرد: شاید بتوان اولین و مهم‌ترین گام در راستای رفع بسیاری از این مشکلات (شامل کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو، افزایش کیفیت آموزش و افزایش امکانات آموزشی) را از مزایای انتقال آموزش رشته دامپزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت دانست.

وی تاکید کرد: امید است مسئولان این دو وزارت‌خانه، سازمان نظام دامپزشکی و وزارت بهداشت و نمایندگان متعهد و مردمی مجلس یازدهم این موضوع مهم را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنند. علی‌رغم اینکه سرمایه‌های دامی بعد از نفت بیشترین نقدینگی را در کشور به خود اختصاص داده اند و علی‌رغم نقش مهم حوزه دامپزشکی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، فعالان این حوزه از کمبود منابع، تجهیزات و امکانات رنج می‌برند و نیاز است که از سمت مسئولان ذی ربط در این رابطه تجدید نظر صورت گیرد.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
2
9
اونایی که فکر میکنن برن زیر نظر وزارت بهداشت همه چیز درست میشه واقعا ساده لوح هستن.. وزارت بهداشت هر گلی به سر پرستارا و رشته های لیسانسش زد به سر شماهم میزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
جهت اطلاع این دوستان لازم است بدانند طبق تحقیقات به عمل آمده و از منابع موثق ، معلوم شده علت مزاحمتهای شهرداری برای مراکز درمانی دامپزشکی در شهر تهران ، که اخیرا اوج گرفته ، ناشی از استعلام شفاهی شهردار تهران از وزیر یا وزارت بهداشت است که آیا دامپزشکی جزء گروه پزشکی است یا نه و متاسفانه پاسخ وزیر یا وزارت خانه " نه " بوده است !!
دوستان میتوانند جهت اطمینان ، به واحد تدوین ضوابط معاونت شهرسازی شهرداری تهران واقع در خیابان ایرانشهر پایین تر از پارک هنرمندان مراجعه فرمایند .
پاسخ به ناشناس ۲۲:۳۲
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
با سلام
آیا شما توقع داشتید پاسخ ایشان یا وزارت بهداشت بلی باشد؟
از جهت استفاده از واژه متاسفانه و علامت تعجب شما گفتم. ممنون
ناشناس
|
Australia
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
4
1
همه پبگیر و کوشا باشیم بلکه شاید فرجی بشه .ان شا الله
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
2
7
وزارت بهداشت توهمی بیش نیست ، از چاله به چاه رفتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
3
5
زشته اینکار ها برین کار کنین نون بازو تون بخورید
چرا دست پیش این و اون دراز میکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
5
چرا یک خواهر بسیجی که دسترسی بهتری به تدوین کنندگان سیاستهای کلی نظام دارد چنین نظر مخالفی با سیاستهای کلی نظام مینماید !!؟؟
آیا متوجه نیستند که مدیران و مقامات حکومت ، تمام نکات یاد شده در این متن را بهتر از هر کسی میدانند و بارها آنها را از افراد بسیار با نفوذ تر و با سابقه تر شنیده یا خوانده اند !!؟
چنین اظهار نظری واقعا جای تعجب دارد !!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
5
6
دوستان عزیز من بعد از عمومی دامپزشکی از این رشته دقیقا فرار کردم و دوباره از ابندا پزشکی خواندم! صادقانه بگم وزارت خانه شما را اگر پزشک نباشید اصلا ادم حساب نمی کند! حتی داروسازان را هم ذله کرده اند! قبلا دکتری به نام علوم ازمایشگاهی وجود داشت که نابودش کردند! بیاید زیر مجموعه وزارت بهداشت درجا عنوان دکتری را حذف می کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
دوست عزیز اگه مسئله اینه الان یه مکانیک پزشک رو ادم حساب نمیکنه چون درآمدش بیشتر از اونه و وضع مالیش بهتره.الان مدرک پزشکی رو هم باید بزاری در کوزه آبشو بخوری چون یه مغازه کوچیک درآمدش جند برابر یک پزشک عمومیه که شاید 10-12 میلیون درآمد داشته باشه. دوما الان مگر وزیر بهداشت داروساز نیست؟ سوما به فرض محال اگر ادم از یه پزشک حرف بشنوه بهتر از مهندس متخصص سیب زمینی و پیاز جهاده و در آخر اینکه دامپزشکان خیلی با سواد هستند و هر جا باشن خودشونو اثبات میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
1
7
مسئول واحد بسیج خواهران ... لطفا به رسالت خود فکر و اقدام کن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
4
3
با سلام خدمت خواهر محترم.لازم است به عرض برسانم دانشجویان دانشگاه آزاد در عمل و علم و تجربه خود را ثابت کرده اند.اکثر کلینیک های موفق از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد هستند.دانشجویان دانشگاه دولتی در کورس انتخاب رشته پزشکی جا مانده اند و اجبارا وارد دامپزشکی شده اند. ما نیازی به منت پزشکان نداریم.دامپزشکی علمی مستقل هست و سخت تر.نیازی به وابستگی به پزشکی نیست.ما به دامپزشکی و دامپزشک بودنمان می بالیم و عقده پزشکی و پزشک شدن نداریم.این صحبت ها مربوط به کسانی است که آمال وآرزویشان پزشک شدن بوده و ناچارا وارد جرگه دامپزشکان شده اند.ما دامپزشکان نیازی به زیر دست شدن وزارت بهداشت و توسری خور چهار تا پزشک نمی شویم.به دامپزشک بودن خود افتخار کنید لطفا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
2
4
دامپزشکی اگر در جایگاه فعلی توانست خود را ثابت کند در پزشکی هم می تواند . دامپزشکی که ضعفترین جایگاه را در جهاد کشاورزی دارد چگونه می تواند در پزشکی خود را اثبات کند . من فکر می کنم بعضی از دوستان خود کم بینی ناشی از ضعف موجود را با رویای ورود به پزشکی را می خواهند جبران کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
1
0
با سلام . قطعا كليت دادن به مسايل هميشه غلط است و مسايل نسبي سنجيده ميشوند درصدي با علاقه و رتبه قابل قبول در أين رشته در دانشگاه ازاد قرار دارند در حاليكه در صد بالايي آز دامشجويلن با رتبه هاي بسيار بالا در أين رشته مشغول تحصيل هستند و واقعيت تلخ رشته دامپزشكي دانشگاه ازاد است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
1
بنظرم دامپزشکی در خدمت دام و کمک به افزایش تولید دامی است چه در حوزه عمومی چه تخصصی و غیر از این نیست.
علوم پایه, پاتوبیولوژی وعلوم درمانگاهی دام توسط دامپزشکان خوانده شده و بکار گرفته میشود.
بنظرم بهداشت گوشت هم در حوزه پاتوبیولوژی است و دروس مواد غذایی هم دامپزشکی نیست کما اینکه دانشکده های کشاورزی و پزشکی این رشته ها را دارند و تداخل نظر هم در اجرا فراوان دیده می شود.
شعار یک دامپزشک سلامت دام برای تولید محصولات دامی بیشتر و سالم درنتیجه سلامت انسان است.
شما دوست دارید بروید در آن وزارت فخیمه کار کنید. ما هم در وزارت جهاد کشاورزی ماندگاریم مثل همه دنیا.
جهاد کشاورزی تولید است و تلاش و....
آن وزارت فخیمه خدماتی است.

بعید است یک جوان مملکت آنهم بسیجی تفکر تولید را کنار بگذارد و بفکر خدمات باشد.

انشاال...موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
3
اینقدر بیجهت به پزشکان بها ندهید با یک بررسی اجمالی به ورودیهای پزشکی سالهای اخیر با رتبه های بالای چندصد هزار و استفاده از سهمیه های گوناگون و مشروط شدن دانشجویان پزشکی در همان ترم های دوم و سوم و در نهایت استفاده ابزاری از نام دانشجوی پزشکی و ورود به بازار ساخت و ساز و یا تدریس در اموزش گاههای کنکور میتوا ن متوجه همه چیز شد. متاسفانه فقط باید دعا کنیم که خداوند به پزشکان قدیمی عمر طولانی عطا فرماید والا در چند سال اینده جامعهدر زمینه درمان با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.
نظر شما
ادامه