کد خبر: ۵۸۰۸

حکیم مهر - خبرهای از دامپزشکی زنجان ، کردستان و تبریز

 

سالانه از سوی دامپزشکی زنجان صورت می‌گیرد؛
نظارت بر 1.2 میلیون کیلوگرم محصولات دامی


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان از بازدید و نظارت بر یک میلیون و 270 هزار و 800 کیلوگرم محصولات دامی در سال در زنجان خبر داد.

محمدسعید بهرامی اظهار داشت: این میزان بازدید از محصولات دامی در 6 هزار و 354 موارد بازدید انجام شده صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در این بازدیدها تعداد 253 مورد غیر بهداشتی مشاهده شد، تصریح کرد: تعداد هفت مورد به مراجع قضایی معرفی شدند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان با اشاره به اینکه نظارت و کنترل بهداشتی بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی از وظایف شبکه دامپزشکی است، ادامه داد: در سال گذشته 4 هزار و 192 کیلوگرم فرآورده‌های ضبط شده است.
این مسئول مقدار نمونه برداری شده از محصولات دامی را در سال گذشته 37 مورد عنوان کرد و گفت: تعداد آزمایشات انجام شده در این زمینه 111 مورد بوده است.
بهرامی به صدور گواهی بهداشتی و مجوز حمل فرآورده‌های اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد 3 هزار و 314 مورد گواهی بهداشتی حمل در سال 89 صادر شده است.
وی تعداد مجوز صادر شده برای حمل مرغ زنده به کشتارگاه‌های زنجان را 4 هزار و 246 مورد اعلام کرد و اضافه کرد: تعداد 193 مجوز نیز برای حمل دام و طیور زنده به سایر استان‌ها صادر شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان با بیان اینکه تعداد 288 مورد مجوز حمل پوست، پشم، روده و... به سایر استان‌ها در سال گذشته صادره شده، عنوان کرد: تعداد 2 هزار و 76 دام در کشتارگاه‌های دام در زنجان بازدید شده است.
این مسئول در ادامه به دیگر وظایف شبکه دامپزشکی اشاره و تصریح کرد: یکی از وظایف دامپزشکی پیشگیری از بیماری‌های دامی است، تا فرآورده‌های سالم تولید شود.
بهرامی با بیان اینکه در سال گذشته و در راستای مبارزه با بیماریهای انگلی خارجی و تب کریمه کنگو یک میلیون و 239 هزار و 745 مترمربع از اماکن دامی شهرستان با استفاده از سموم یارانه‌ای به صورت رایگان سمپاشی شده است.
وی با اشاره اینکه همچنین در راستای مبارزه با بیماریهای انگلی خارجی و تب کریمه گنگو 134 هزار و 446 راس گوسفند و بز سمپاشی روی بدن دام صورت گرفته، یادآور شد: در این راستا روی بدن 18 هزار و 829 راس گاو و گوساله در سال گذشته سمپاشی شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان به مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی اشاره کرد و اذعان داشت: در این راستا 143 هزار و 213 دام علیه بیماری شاربن مایه کوبی شده است.

 

-----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کردستان تاکید کرد: برخورد با کشتار سنتی و غیرمجاز ضامن سلامتی است

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اهمیت کشتار در سلامتی گفت: برخورد با کشتار سنتی و غیرمجاز ضامن سلامتی است.
زیباکردار در نخستین شورای سلامت سالجاری اظهار داشت: در حال حاضر کشتارگاه صنعتی دام سنندج دارای وضعیت آسیب پذیری است که نیاز به عنایت وی‍ژه مسئولان دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل تهدید کننده کشتار، کشتار غیرمجاز و سنتی است، افزود: باید برای رونق بیشتر این کشتارگاه کشتارگاههای شهرستانهای دیگر استان و استانهای همجوار تعطیل و کشتار آنان به کشتارگاه صنعتی دام سنندج انتقال داده شود.
مدیرکل دامپزشکی کردستان در ادامه بیان داشت: به منظور جلوگیری از تخلفات و کشتار غیرمجاز اکیپی از دامپزشکی و مرکز بهداشت تشکیل و به متخلفان کشتار دام تذکر داده میشود.
زیباکردار از اجرای طرح نشانه گذاری بر گوشت و فرآورده های خام در استان برای نخستین بار خبر داد و اضافه کرد: این طرح جایگزین مهرهای گوشت میشود و اجرای آن تاثیر بسزایی در سلامتی داشته باشد.
وی بر برخورد و جمع آوری چوبداران در محله فرجه شهر سنندج که اقدام به خرید و فروش دام و کشتار غیر مجاز دام می کنند، تاکید و بیان داشت: در حال حاضر تعدادی از روستاهای اطراف شهر سنندج از جمله حسن آباد و صلوات آباد کشتار غیرمجاز میکنند که باید نسبت به جمع آوری آنان تصمیماتی اتخاذ شود.
مدیرکل دامپزشکی کردستان در ادامه تصریح کرد: آموزش و بهداشت فرآورده های خام دامی برای کارکنان دامپزشکی نیاز ضروری است.
زیباکردار از نصب دوربینهای مدار بسته در کشتارگاه صنعتی دام سنندج به منظور اعتماد در بین مراجعه کنندگان خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم به عنوان استراتژیک و اشتغالزایی بسیار بالا در زمینه تولید گوشت و فرآورده های گوشتی صادرکننده به سایر استانها باشیم.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کردستان در ادامه گفت: در حال حاضر در روستاهای حسن آباد و صلوات آباد کشتار دام غیار مجاز میشود چرا که قیمت گوشت آنها زیر قیمت بازار است.
خالد جعفری در پایان از بهره برداری میدان دام شهرستان سنندج از محل اعتبارات سفر رهبری تا سه ماه آینده خبر داد و افزود: برای رونق کشتار در کشتارگاه صنعتی دام سنندج کشتارگاههای غیر صنعتی در شهرهای دیواندره و کامیاران باید در اولویت قرار گیرد.

 

---------------------------------

 

رئیس دامپزشکی تبریز خبر داد:
کاهش 73 درصدی تب مالت در تبریز

فرهاد تقی‌زاده از کاهش 73 درصدی بیماری تب مالت در سال 89 نسبت به سال 87 طبق آمار ارائه شده توسط مرکز بهداشت شهرستان خبر داد.
وی افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور با واکسیناسیون دام‌ها، انجام تست و تشخیص گاوهای آلوده به بیماری و برگزاری کلاس‌های آموزشی توانسته به این موفقیت دست یابد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تبریز تصریح کرد: در سایه تلاش‌های شبانه‌روزی و چشمگیر همکاران این شبکه در سال‌های اخیر برای کنترل بیماری بروسلوز (تب مالت) تعداد 197 نفر مبتلا به این بیماری در سال 1387 به 54 مورد در سال 1389کاهش یافته است.
تقی‌زاده، از همشهریان و روستاییان خواست از خرید و مصرف محصولات دامی بی‌هویت از قبیل شیر، کره و خامه که تحت نظارت شبکه دامپزشکی و مراکز بهداشت نیستند، خودداری کنند.
وی در ادامه اعلام کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان با تمام توان در راستای حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی و ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه تلاش می‌کند و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی‎کنند.

 

 

نظر شما
ادامه