کد خبر: ۵۸۰۸۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: دامداران استان اردبیل بیماری تب برفکی را جدی گرفته و دام های خود را بر علیه این بیماری واکسینه کنند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر صادق صالحی» مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با توجه به شناسایی چندین کانون بیماری تب برفکی در برخی از مناطق و استان‌های کشور در راستای پیشگـیری از بیماری و گسـترش آن ضمن اعلام خطر در استان و هشدار جدی به دامداران گفت: دامداران استان اردبیل هـر چــه سریعتر دام‌های خود را بر علیه این بیماری واکسینه نمایند.

او افزود: با تمهیدات انجام شده واکسن این بیماری به اندازه کافی تأمین شده و در کلیه مراکز مایه کوبی و درمانگاه‌های دامپزشکی بخش غیر دولتی و خصوصی موجود است و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: دامداران استان می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین مرکز مایه کوبی محل اقامت دام‌های خود را واکسینه کرده و در صورت کمبود واکسن در هر نقطه‌ای از استان مراتب را حتماً به این اداره کل گزارش نمایند.

صالحی گفت: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد دامداران به دلایل مخـتلف از جمله هـزینه واکسیناسیون رغبتی به این کار نشان نمی‌دهند که این عدم همکاری در تـزریـق واکسن قطعاً منجر به شیـوع و آسیـب پـذیری جدی جمعیت دامی در بـرابـر این بیماری خواهد شد.

او افزود: با مد نظر قرار دادان ضرر و زیان اقتصادی ناشی از تلفات دام‌ها در برابر این بیماری که در سالیان گذشته با همه گیری آن مواجه بودیم انتظار می‌رود دامداران هشدار‌های دامپزشکی را جدی بگیرند تا از شیوع مجدد آن پیشگیری شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل اظهار داشت: کنترل و پیشگیری از این بیماری جزء با حمایت، همکاری و مشارکت دامداران و عشایر منطقه میسر نیست و مهمترین راه جلوگیری از شیوع آن ایجاد امنیت در دام‌ها از طـریق مایه کوبی است و انجام برنامه‌های بهداشتی و امنیت زیستی و قرنطینه‌ای نیز از عوامل مؤثر در برنامه‌های کنترل این بیماری است.

صالحی افزود: بیـماری تب برفکی یکی از مهمترین و مسری‌ترین و خسـارت بار‌ترین بیماری دامی در دام‌های زوج سم است که موجب کاهش تولید شیر، گوشت و پشم دام‌ها شده و در مـوارد شدید در دام‌های جوان با مرگ ناگهانی و تلفات بالا خود را نشان می‌دهد.

او گفت: این بیماری قابل انتقال به انسان نیست، ولی ویروس آن به اندازه‌ای قوی و سریع الانتشار است که خیلی زود و راحت به دام‌های سالم از طریق بزاق دهان، هوا و حتی فضولات حیوان آلوده سرایت می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: بیماری تب برفکی از لحاظ اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های خام دامی است و در اصطلاح محلی به داباغ معروف است.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
1
آقای مدیرکل دامپزشکی
بیماری تب برفکی قابل انتقال به انسان می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
2
آنچه که موجب عدم رغبت دامداران به واکسن شده افزایش یک شبه 2.5 برابری قیمت واکسن تب برفکی بوده که البته از عهده مدیر کل خارج است و موضوع باید در مراجع بالاتر مطرح شود البته فرهنگسازی هم بسیار مهم است دامدارانی که طی دهه ها به واکسن رایگان عادت کرده اند بسیار زورشان میاد الان برای هر راس گاو 60000 تومان دو نوبت برای واکسن پرداخت کنند! هرچند که در مقابل پیشگیری و عوارض آن مبلغ چندان زیادی نباشه! دامداران حتی اگه 5راس تلفات دهند براشون مهم نیست ولی یک میلیون هزینه واکسن کنند داد و هوار می کنند که باید فرهنگسازی بشه...!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
0
سلام اكر قرار باشه وضع واكسن اينجوري باشه تلفات دامي بشدت افزايش خواهد يافت
نظر شما
ادامه