کد خبر: ۵۸۱۱۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
روایت روزنامه «سپید»، تنها روزنامه پزشکی ایران، از یک بحران صنفی دامپزشکی:
بسیاری از دامپزشکان نسبت به کمبود و گرانی تجهیزات حفاظتی، کاهش مراجعه به کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های دامپزشکی و کاهش درآمد گلایه دارند ...
 

حکیم مهر: بسیاری از دامپزشکان نسبت به کمبود و گرانی تجهیزات حفاظتی، کاهش مراجعه به کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های دامپزشکی و کاهش درآمد دامپزشکان گلایه دارند

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه سپید، به محض اینکه از موضوع تاثیر کرونا بر جامعه پزشکی سخن می‌گوییم، اغلب ما به یاد چالش‌های پیش روی پزشکان، پرستاران، ماماها و سایر کادر درمان می‌افتیم. این وسط معمولا کمتر کسی به یاد می‌آورد که این بیماری چموش بر فعالیت دامپزشکان به عنوان یک گروه فعال در حوزه بهداشت و درمان نیز تاثیرات مخربی بر جای گذاشته است.

شاید آنها در ظاهر در خط مقدم نبرد با بیماری کرونا نباشند و به درمان بیماران کرونایی نپردازند، اما فعالیت‌های حرفه‌ای آنان به شدت از زمان شیوع کرونا تاکنون تحت تاثیر قرار گرفته است.

بسیاری از دامپزشکان نسبت به کمبود و گرانی تجهیزات حفاظتی، کاهش مراجعه به کلینیک‌های دامپزشکی، کاهش درآمد دامپزشکان و نیمه تعطیل شدن آزمایشگاه‌های دامپزشکی گلایه دارند. آنها می‌گویند در دوران سخت کرونا، هیچ‌گونه حمایت جدی از دامپزشکان به عمل نیامده و تامین معیشت بسیاری از فعالان این گروه فعال در حوزه بهداشت و درمان به مخاطره افتاده است.

بیکاری و کاهش درآمد؛ بحران شایع در جامعه دامپزشکی

با شیوع بحران کرونا، بسیاری از مراکز خصوصی فعال در صنعت دام و طیور به حالت نیمه تعطیل درآمد. این اتفاق باعث شد که گروه قابل توجهی از دامپزشکان هم بیکار شوند.

 «دکتر سعید چرخکار» دامپزشک و معاون سابق سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با سپید به تشریح آثار بحران کرونا بر فعالیت‌های حرفه‌ای جامعه دامپزشکی کشور می‌پردازد و می‌گوید: «در دوران بحران کرونا، صنعت دام و طیور بسیار آسیب دید. در نظر بگیرید که به دلیل تعطیلی رستوران‌ها و سایر اماکنی که از محصولات صنایع دام و طیور استفاده می‌کردند، با یک کاهش تقاضای فراوان مواجه بودیم. این اتفاق باعث شد که تولیدکنندگان صنایع دام و طیور برای عرضه محصولاتشان دچار مشکل جدی شوند. این اتفاق به طور غیرمستقیم بر فعالیت حرفه‌ای دامپزشکان هم تاثیر منفی گذاشت. دامپزشکان فعال در بسیاری از واحدهای تولیدی، چه در بخش آزمایشگاه و چه در بخش درمانگاهی و خدمات کلینیکی از این شرایط بحرانی متضرر شدند. در نظر بگیرید که میزان مراجعات و بازدید دامپزشکان از واحدهای تولیدی هم کاهش چشمگیری داشت، زیرا صنعت دام و طیور در بسیاری از بخش‌ها با وضعیت نیمه تعطیل مواجه بود و کاهش تقاضای بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کرد.»

چرخکار یادآور می‌شود: «به دلیل شیوع کرونا، بازدید دامپزشکان از بخش خصوصی نیز بسیار کاهش یافت. برخی از مراکز تولیدی در بخش خصوصی نیز فعالیت‌های کلینیکی در حوزه دامپزشکی را تعطیل کردند. همه اینها تاثیر منفی بر فعالیت‌های حرفه‌ای دامپزشکان بر جای گذاشت و به بیکاری و کاهش درآمد بخشی از دامپزشکان منجر شد.»

او خاطرنشان می‌کند: «دامپزشکانی که در بخش خصوصی، فعالیت آزمایشگاهی یا فعالیت درمانگاهی انجام می‌دهند، آنها نیز از زمان شیوع کرونا تاکنون، آسیب جدی دیدند. کاهش تولید در صنعت دام و طیور و کاهش قیمت‌ها در این صنعت، باعث شد که مراجعات تولیدکنندگان برای گرفتن خدمات دامپزشکی پایین بیاید. این موضوع خود به خود بر کاهش درآمد دامپزشکان تاثیر گذاشت. فرض کنید دامپزشکی که آزمایشگاه داشته و هفته ای 10 مراجعه کننده داشته است، میزان مراجعه‌کنندگانش بسیار کاهش پیدا کرد. این کاهش میزان دریافت خدمات دامپزشکی، هم در بخش آزمایشگاهی و هم در بخش کلینیکی کاملا مشهود است.»

چرخکار تاکید می‌کند: «در بخش کشتارگاه‌ها و عرضه محصولات دامی مثل مراکز بسته‌بندی و قطعه‌بندی نیز میزان فعالیت‌ها بسیار کاهش پیدا کرد. در نتیجه نظارت‌های دامپزشکی هم در این مراکز با کاهش چشمگیری مواجه بود. افرادی هم مثل دامپزشکان که به این مراکز، خدمات ارائه می‌دادند، دچار مشکلات جدی شدند. متاسفانه تاکنون از دامپزشکان هم حمایتی صورت نگرفته است و آنها همچنان در شرایط سخت کرونا با این چالش‌ها دست به گریبان هستند.»
افت قابل توجه مراجعه به مراکز دامپزشکی

همچنین «دکتر حسین کیوانی» دامپزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در گفتگو با سپید به دیگر تبعات بحران کرونا بر فعالیت‌های حرفه‌ای جامعه دامپزشکی اشاره می‌کند و می‌گوید: «تاثیر کرونا بر دامپزشکی، مشابه همان تاثیراتی است که بر کل اقتصاد کشور گذاشته است. در دوران بحران کرونا، میزان مراجعه به مراکز دامپزشکی با افت قابل توجهی مواجه بود. هم اکنون در دامپزشکی، عمل‌های جراحی الکتیو انجام نمی‌شود، فقط معمولا عمل‌های اورژانسی اتفاق می‌افتد. این روزها صاحبان دام و صاحبان حیوانات خانگی، کمتر به مراکز دامپزشکی مراجعه می‌کنند که مجموع این مسائل بر فعالیت حرفه‌ای دامپزشکان هم تاثیر مستقیم گذاشته است.»

او با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گونه حمایتی از دامپزشکان از سوی هیچ نهادی انجام نشده است، یادآور می‌شود: «به نظرم موج دوم کرونا در حال شروع شدن است، اما مردم شرایط را عادی فرض کرده‌اند و مثل سابق در اماکن عمومی حاضر می‌شوند. تعداد ابتلا به کرونا نیز در حال افزایش است. همین موضوع روی همه صنایع و حرفه‌ها از جمله دامپزشکی نیز تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین اینکه بگوییم این‌گونه مشکلات دامپزشکان به زودی حل می‌شود یا خیر، پاسخ به این پرسش کاملاً به شرایط مهار بحران کرونا ارتباط دارد.»

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
1
1
دروغه ماکه درامدمون دو برابر شده خداروشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
تورا به خدا ........... نگو
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
نه دروغ میگم نه چرت و پرت منکه درامدم دوبرابر شد تو عید بخدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
درآمد من که سه برابر شده.
شما از غافله عقب موندی
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
در امد من هم ۴ برابر شده. نفر بعدی فکر‌کنم درامدش ۵ برابر شده باشه
ناشناس
|
Japan
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
2
آفرین به این روزنامه در شرایطی که مسؤلان نظام و سازمان تقریبا بخش خصوصی رو رها کرده اند به خوبی ناگفته ها رو بیان کرده...!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
0
0
فقط بخش دولتی کار درمان وواکسنهای بخش خصوصی دست نزنه بخش خصوصی قوت میگیره
نظر شما
ادامه