کد خبر: ۵۸۱۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به وقوع ۶ هزار و ۲۴۹ مورد حیوان‌گزیدگی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال گذشته گفت: حیوان‌گزیدگی بیماری نیست اما یک معضل بهداشتی است؛ نمی‌دانیم تکلیف ما با سگ‌های ولگرد اهواز چیست و از این وضعیت سگ‌ها به شدت آسیب دیده‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سیدمحمد علوی» در نشست خبری امروز (یکم تیرماه) با اشاره به انواع بیماری‌های مشترک انسان و دام، اظهار کرد: بیش از ۱۴۰ بیماری مهم بین انسان و حیوان مشترک هستند. این بیماری‌ها دسته‌های بزرگی را به خود اختصاص می‌دهند و طبق تقسیم‌بندی سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های هاری، تب مالت، کرم کدو و کیست هیتالیت، سر دسته بیماری‌هایی هستند که توسط دام به انسان منتقل می‌شوند.

وی افزود: برخی بیماری‌ها نیز از طریق جوندگان به انسان منتقل می‌شوند که طاعون یکی از این بیماری‌ها است. درست است که در کشور طاعون نداریم اما این بیماری چند سال قبل در جنوب هند جزو بیماری‌های بازپدید مطرح شد یعنی از بیماری‌هایی است که از قبل بوده و کنترل شده اما مجددا بروز پیدا کرده است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: پیش از این فکر می‌کردیم بیماری تب شالیزار (لپتوسپیروز) نیز تنها در شمال کشور وجود دارد اما مشاهده کردیم که این بیماری در خوزستان به ویژه در مزارع کشاورزی نیز وجود دارد. این بیماری بین کارگران شهرداری و یا افرادی که با فاضلاب سر و کار دارند هم ممکن است وجود داشته باشد.

وی افزود: بیماری تب کیو که شبیه تب مالت است نیز از این دسته بیماری‌ها است.

علوی ادامه داد: بیماری تریشینوز نیز بیماری دیگری است که بیشتر بین کارگران نی‌بُر و افرادی که در مزارع نیشکر کار می‌کنند، وجود دارد. بیماری تیفوس نیز از دیگر بیماری‌های مشترک انسان و دام است و در گذشته، سالی به نام تیفوس بوده که در آن سال، هزاران نفر به دلیل این بیماری جان باختند.

وی با اشاره به بیماری‌های منتقله به انسان توسط حشرات بیان کرد: قبلا فکر می‌کردیم که بیماری تب دانگی در ایران وجود ندارد اما با توجه به ارتباط تنگاتنگ ایران با کشورهای جنوب شرق آسیا، موارد متعددی از این بیماری بین مسافرینی که از این کشورها به ایران سفر می‌کردند، وجود داشته است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تب زرد بیماری دیگری است که هر چند در ایران وجود ندارد اما جزو بیماری‌هایی است که سازمان جهانی بهداشت به کشورهای عضو توصیه کرده حواس‌شان به این بیماری باشد.

وی افزود: بیماری مالاریا معروف‌ترین بیماری منتقله از حشرات به انسان است. در گذشته خوزستان جزو استان‌های آلوده به این بیماری بوده است اما اکنون موردی از این بیماری نداریم. اکنون حتی اگر موردی از مالاریا باشد، از جاهای دیگر وارد شده است و موارد آن بسیار کم است. البته همیشه باید حواس‌مان باشد زیرا مالاریا در عراق، افغانستان و پاکستان وجود دارد و در زمان اربعین حسینی مرتبا مردم این کشورها در خوزستان تردد دارند بنابراین همیشه باید حواس‌مان باشد که مالاریا می‌تواند برای ما خطرناک باشد.

علوی بیان کرد: بیماری دیگری به نام تب راجعه شپشی وجود دارد. همچنین بیماری دیگری به نام سالک داریم که در سال‌های گذشته موارد این بیماری در خرمشهر افزایش یافته بود. پس از سال گذشته پیش‌بینی می‌کردیم سالک در خوزستان به شکل اپیدمی ظاهر شود اما به دلیل فعالیت‌های خوب همکاران ما، چنین موردی نداشتیم.

وی افزود: در حالی که در سال گذشته ممکن بود موجی از اپیدمی‌ها در خوزستان ایجاد شود اما این گونه نشد و همکاران ما از اپیدمی بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کردند. البته بیماری‌های تک‌گیری داشتیم اما به صورت اپیدمی نبود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: با وقوع سیل سال گذشته فکر می‌کردیم التور، حصبه، هپاتیت  A و چند بیماری دیگر به صورت اپیدمی رخ دهند اما خوشبختانه هیچکدام از این بیماری‌ها به صورت اپیدمی رخ ندادند و حتی سازمان جهانی بهداشت از این وضعیت تعجب کرد که چگونه از بروز بیماری و فاجعه جلوگیری کردیم.

وی اظهار کرد: برخی سوال می‌کنند که چرا از شیوع کرونا نیز جلوگیری نشد؟ باید بگوییم که کرونا را نمی‌شناسیم در حالی که آن بیماری‌ها را می‌شناسیم. کرونا را نه‌ تنها ایران بلکه جهان و کشورهای پرقدرت دنیا نتوانستند بشناسند. اگر کرونا را بشناسیم و واکسن آن نیز تولید شود، قطعا این بیماری نیز کنترل می‌شود.

علوی با بیان اینکه برخی بیماری‌ها برای بروز شرایطی نیاز دارند، افزود: در جام جهانی برزیل، بیماری زیکا در جهان مطرح شد و در آمریکای لاتین مرگ و میر زیادی به همراه داشت اما این بیماری وارد ایران نشد.

وی بیان کرد: دسته دیگری از بیماری‌ها، بیماری‌های منتقله توسط کنه هستند. این بیماری‌ها شامل بیماری بورلیا و تب کریمه کنگو هستند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت گاومیش‌داری در اهواز گفت: محیط انسان و دام باید جدا از هم باشند زیرا دام محیط را آلوده می‌کند و شرایط را برای انتقال بیماری به انسان فراهم می‌کند. پرورش گاومیش نباید در نزدیکی زندگی انسان‌ها انجام شود.

وی با اشاره به وجود سگ‌های بلاصاحب در اهواز تصریح کرد: تجمع سگ‌ها در اهواز به گونه‌ای شده که محلات اهواز به جولانگاه سگ‌های ولگرد تبدیل شده‌اند. یکی از معضلات ما در حوزه بهداشت، وجود سگ‌های ولگرد است.

علوی افزود: در گذشته کمیته‌ای تحت عنوان کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد وجود داشت و با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی سگ‌های ولگرد معدوم می‌شدند اما اکنون انجمن‌های حمایت از حیوانات مخالف این کار هستند با این حال بابت امنیت انسان‌ها صدایی نمی‌شنویم. انجمن‌های حمایت از حیوانات در این زمینه راهکاری به ما ارائه بدهند.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها موظف به زنده‌گیری سگ‌ها شده‌اند اما شهرداری این کار را انجام نمی‌دهد و اکنون سگ‌ها در سطح شهرها هستند و ما یکی از مطالبه‌گران در زمینه نابسامانی سگ‌های ولگرد هستیم.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: حیوان‌گزیدگی بیماری نیست اما یک معضل بهداشتی است؛ نمی‌دانیم تکلیف ما با سگ‌های ولگرد اهواز چیست و از این وضعیت سگ‌ها به شدت آسیب دیده‌ایم. نحوه مبارزه با سگ‌ها باید به صورت واقعی باشد، نه شعاری و ما در این زمینه، تنها ناظر و هشداردهنده هستیم.

وی افزود: یکی از آثار حیوان‌گزیدگی، هاری است. خطرناک‌ترین بیماری میان بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان، هاری است و هر کسی به هاری مبتلا شود، فوت می‌کند. در تاریخ، ‌بشر تاکنون از ابتلا به هاری موردی از زنده ماندن نداشته‌ایم. یکی از خطرات عمده سگ‌های ولگرد، هاری است. طبق اعلام سازمان دامپزشکی، بیماری هاری در منطقه وجود دارد و هاری حیوانی در خوزستان بومی است اما در چند سال اخیر موردی از ابتلا به هاری نداشته‌ایم.

علوی بیان کرد: در سال ۹۸، ۶ هزار و ۲۴۹ مورد حیوان‌گزیدگی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رخ داد. بروز حیوان‌گزیدگی در سطح کشور در سال ۹۸ تعداد ۲۸۱ نفر در صد هزار نفر،‌ در خوزستان ۲۱۴ نفر در صد هزار نفر و در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ۲۰۱ نفر در صد هزار نفر بوده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بیشترین موارد حیوان‌گزیدگی در اهواز، ایذه و ماهشهر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه سگ گازگرفتگی در شرق اهواز بیشتر از غرب اهواز بوده است، گفت: به محض اینکه فرد دچار حیوان‌گزیدگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، اقدامات لازم برای پیشگیری از هاری برای این فرد انجام می‌شود. هزینه واکسن هر فرد حیوان‌گزیده سه میلیون تومان است اما همه کارها برای این بیماران، رایگان انجام می‌شود.

علوی بیان کرد: آخرین مورد ابتلای هاری انسانی در سال ۹۶ و در شهرستان دزفول بوده است و پس از آن تاکنون موردی از هاری انسانی نداشتیم، اما این مساله به معنی این نیست که بیماری نبوده بلکه گزارش نشده است. هاری حیوانی وجود دارد و مرتبا توسط سازمان دامپزشکی گزارش می‌شود و هر کجا که هاری حیوان وجود دارد، می‌تواند هاری انسانی نیز رخ دهد.

وی بیان کرد: از سال ۸۹ سیر موارد حیوان‌گزیدگی کاهشی بوده و تا سال ۹۴ به کمترین مورد رسیده است اما از سال ۹۴ به بعد، موارد حیوان‌گزیدگی افزایش یافته است و از ۴ هزار و ۳۰۰ مورد در سال ۹۴ به ۶ هزار و ۲۴۹ در سال ۹۸ رسیده است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به کانون‌های هاری حیوانی در خوزستان در سال ۹۸ گفت: شوشتر، اهواز، اندیکا، باوی، دزفول و مسجدسلیمان به ترتیب کانون‌های مهم هاری حیوانی در سال ۹۸ بوده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت تب مالت در خوزستان گفت: روند بیماری بیماری تب مالت در مناطق تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۶.۴ نفر در صد هزار نفر جمعیت بوده که این سیر تا سال ۹۵ کاهشی بوده است و به ۴.۲ در صدهزار نفر کاهش یافته است اما ناگهان پیک بیماری افزایش می‌یابد و در سال ۹۶ به ۱۲.۴ نفر در صدهزار نفر جمعیت می‌رسد و تقریبا افزایش سه برابری تب مالت در خوزستان داریم.

علوی افزود: انتشار این بیماری از حیوان به انسان، بیشتر از طریق غذا و لبنیات است بنابراین زمانی که شاهد افزایش بیماری تب مالت هستیم، یعنی روند حفاظت از حیوانات و محصولات آن‌ها یا سالم‌سازی محصولات به درستی انجام نشده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در صورتی که لبنیات پاستوریزه مصرف نشود، خطر این بیماری افزایش می‌یابد. در گذشته عنوان می‌کردیم که تب مالت بیماری هزار چهره است. تب مالت مرگ و میر در پی ندارد اما ناتوانی و استرس، اضطراب و موارد دیگری را در پی دارد. میزان کشندگی تب مالت ۲ درصد است و این مساله بیشتر در خصوص افرادی است که بیماری قلبی دارند.

وی با اشاره به کانون‌های تب کریمه کنگو بیان کرد: دشت آزادگان، رامهرمز، آبادان، بهبهان، غرب اهواز، هویزه، حمیدیه‌ و شرق اهواز کانون‌های بیماری بوده‌اند. البته این مناطق تنها کانون‌های بیماری نیستند و هر کجا دام وجود دارد، تب کریمه کنگو نیز وجود دارد.

علوی تصریح کرد: آخرین مورد تب کریمه کنگو در خوزستان، در سال ۹۸ در دشت آزادگان بوده است اما با وجود این که این بیماری کشنده است، بیمار بهبود پیدا کرد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
0
بیماری تریشینوز نیز بیماری دیگری است که بیشتر بین کارگران نی‌بُر و افرادی که در مزارع نیشکر کار می‌کنند، وجود دارد.
چه جوری اونوقت؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
لابد میان وعده، یه نمه گوشت خوک میل می کنند.
ناشناس
|
Korea (the Republic of)
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
0
اشکالی نداره.وازت خانه ی شما بوجه رو بگیره و بعد تقصیر رو بندازید گردن سازمان دامپزشکی ی بدون بودجه.
نظر شما
ادامه