کد خبر: ۵۸۱۵۶
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سیدبهمن نقیبی» افزود: طبیعتاً وقتی فاصله بین دو واکسن در یک دام زیاد می‌شود، ممکن است باعث شود که تعداد کانون‌های امسال در ۳ ماهه اول سال به نسبت پارسال افزایش پیدا کند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در کشور و همچنین برنامه‌های سازمان دامپزشکی به‌منظور ساماندهی ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی از مباحثی بود که معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر به تشریح آنها پرداخت.

به گفته «دکتر سید بهمن نقیبی» سال گذشته شرکت داروسازی برنده در مناقصه تامین واکسن تب برفکی به تعهدات خود عمل نکرده و سازمان را در کنترل این بیماری در سال جدید به زحمت خواهد انداخت. وی تصریح می‌کند: «ماده ۱۹ یکی از مهمترین اولویت‌های حال حاضر سازمان دامپزشکی است که ریاست سازمان هم بارها در صحبت‌های اخیر خودشان به آن اشاره کردند و امیدواریم ماده ۱۹ در سازوکار ماده ۳۴ بتواند به نوعی حل و فصل شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سال گذشته در زمینه تامین واکسن مناقصه‌ای را برگزار کردیم که شرکت واکسن‌سازی برنده در آن مناقصه، می‌بایست واکسن را در اختیار ما قرار می‌داد تا برای جمعیت دام سبک کشور استفاده کنیم، اما متاسفانه به دلایل متعدد، آن شرکت فقط ۴۰ درصد محموله‌ای را که متعهد شده بود در اختیار ما قرار دهد تامین کرد و مابقی تعهد خود را نتوانست عملی کند. همین عامل باعث شد ما مقداری با کاهش حجم واکسیناسیون دام سبک کشور مواجه شویم.

حکیم مهر: این بدعهدی چه خسارتی به بار آورد؟

طبیعتاً وقتی فاصله بین دو واکسن در یک دام زیاد می‌شود، ممکن است باعث شود که تعداد کانون‌های امسال در ۳ ماهه اول سال به نسبت پارسال افزایش پیدا کند. البته این مساله تنها در مورد تب برفکی اتفاق می‌افتد و وضعیت ما در مورد سایر بیماری‌های استراتژیک به مراتب بهتر است و یک کاهش بین ۳۰ تا ۸۵ درصدی در تمام بیماری‌ها به جز تب برفکی داشتیم.

در هر صورت امیدوارم با تمهیداتی که در نظر گرفته شده و تامین به موقع واکسن در داخل کشور، به شرایطی برسیم که قبل از فرا رسیدن پاییز و زمستان که فصول مساعدی برای تب برفکی هستند، بتوانیم ایمن‌سازی کامل را انجام دهیم و از این مرحله هم عبور کنیم.

حکیم مهر:‌ به طور کلی به نظر می‌رسد که طی چند سال اخیر در مبارزه با بیماری تب برفکی ناکام بودهایم. به نظر شما علت آن چیست؟

تب برفکی یک بیماری مولتی‌فاکتوریال (چند عاملی) است که عوامل متعددی در آن دخیل هستند. باید توجه داشته باشید که یک زمانی این بیماری در ایران هایپراندمیک بوده است؛ به این معنا که شما کیس‌های فراوانی از آن داشتید و به طور ادواری مثلا در سال ۹۴ و ۹۵ با اپیدمی‌های خیلی وحشتناکی از آن مواجه بودیم. مجموعه اقدامات سازمان دامپزشکی این است که ما بتوانیم شرایط کنونی آندمیک این بیماری را کمتر کنیم تا تعداد موارد بروز آن کاهش پیدا کند.

حکیم مهر:‌ چطور می‌توان به این نقطه رسید؟

دست‌یابی به این نقطه شامل چند راهکار است که آنها را به طور موازی پیش می‌بریم؛ نخست اینکه در حال انجام برخی اقدامات مشترک با EUFMD هستیم که در طول ۳ ماهه اخیر خیلی تشدید شده است. به دنبال این هستیم که اثربخشی واکسن‌ها را که به صورت «فیلد ترایال» در حال انجام است، توسعه دهیم. در این خصوص با کمک معاونت تشخیص و درمان اقداماتی انجام شده است و امیدواریم یک واکسن موثر علیه این بیماری را داشته باشیم. ضمن اینکه از این نکته هم نباید غافل شویم که شرایط کشور ما به گونه‌ای است که تعداد قابل توجهی از میادین عرضه دام که در جاهای مختلف هستند و معمولاً ساماندهی زیادی هم ندارند، ممکن است باعث افزایش بیماری شوند.

همچنین همسایه‌های شرقی ما مخصوصا کشور پاکستان به دلیل اینکه میزان پوشش دام‌های آن در برابر تب برفکی به حداکثر ۹ یا ۱۰ درصد جمعیت دامی آنها نمی‌رسد، همواره به‌عنوان یک تهدید در انتقال بیماری به داخل کشور ما شناخته می‌شوند. ما مجموعه این پکیج را به نحوی پیش می‌بریم که فکر می‌کنم در یکی دو سال آینده وضعیت بیماری تب برفکی به مراتب بهتر از آن چیزی خواهد شد که در چند سال گذشته داشتیم.

حکیم مهر: حضرتعالی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی هستید و یکی از مهمترین چالش‌های بهداشتی در حال حاضر بحث اجرای ماده ۱۹ است. مادامی که رابطه مالی کارفرما و مسئول فنی قطع نشود، به لحاظ بهداشتی نمی‌توانیم ادعای موفقیت داشته باشیم. برای حل این معضل چه برنامه‌هایی دارید؟

بنده به دلیل مسئولیتی که در ۲ سال گذشته داشتم، مقداری از این مساله دور بودم. ماده ۱۹ یکی از مهمترین اولویت‌های حال حاضر سازمان دامپزشکی است که ریاست سازمان هم بارها در صحبت‌های اخیر خودشان به آن اشاره کردند و امیدواریم ماده ۱۹ در سازوکار ماده ۳۴ بتواند به نوعی حل و فصل شود. ما یک طیف وسیع از مسئولین کارشناس فنی و بهداشتی در کشور داریم که نیازمند حمایت هستند که اگر آنها وظیفه خود را انجام دهند، معضلات بهداشتی ما تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. امیدوارم در سایه تعاملی که بین سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی و کارفرمایان قسمت‌های مختلف وجود دارد، بتوانیم گام موثری برداریم تا این دغدغه را کاهش دهیم، اما فعلا قول خاصی نمی‌دهم تا بتوانیم آن را اجرایی‌تر کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Canada
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
2
7
خب دکترجان نتونست که باید جریمه سنگین بشه.ضمنا شما باید همه واکسن هارو بهادار کنید
پاسخ ها
سید بهمن نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
در هر یک از مراحل انجام مناقصه ؛ شرکت کنندگان تضمین هایی را ارائه می دهند که حسب عدم انجام آن برخوردهایی در قانون پیش بینی شده است و البته در حوزه معاونت دیگری در سازمان پیگیری می گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
1
10
حکیم مهر لطفا حق تسری دامپزشکان را از ریس جدید سازمان پیگیری کنید , چه وقت قرار است بالاخره حق تسری پرداخت شود. دامپزشکان چشم انتظار هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
8
معاونت محترم با توجه به مطالب عنوان شده چند سوال پیش می آید:
چه برخوردی با شرکت برنده مناقصه که نتوانست به تعهدات خود عمل کند، شد؟
وضعیت برای سال جاری چگونه است؟ آیا شرکت برنده شده در مناقصه سال 99 هم می تواند به تعهدات خود عمل کند؟
راستی تکلیف سایر شرکت های رقیب شرکت کننده در مناقصه امسال و سال گذشته که توسط شرکتهای برنده کنار زده شدندچیست؟
(دامداران محترم باید توان این عدم تعهد را بدهند)؟؟؟
پاسخ ها
سید بهمن نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
در مورد سئوال اول عرض کنم موضوع در حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان است که حتما" تمهیداتی اندیشیده شده است.
در مورد سئوال دوم امیدوارم مشکل حادی جهت اجرای تعهدات توسط شرکت برنده به وجود نیاید.
در ارتباط با سئوال سوم هم عرض کنم بازار مناسبی جهت شرکت های تولید کننده و نیز وارد کننده برای واکسن با کیفیت تب برفکی خارج از خرید دولتی همیشه وجود داشته و خواهد داشت.
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
2
7
با سلام جناب دکتر لطفا قبل از استقلال مالی و ... انتخاب مسئول فنی توسط شرکت ها ممنوع و اداره دامپزشکی خود مسئولین فنی را با توجه به شایستگی انتخاب کند
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
7
آقای دکتر ..................... دامداران دچار مشکل هستن ........................ واکسنهای قبلی هم که استفاده می شد مورد داشت و دامداران با قبول هزینه و انجام مایه کوبی دامها درگیری بیماری شدن.
پاسخ ها
سید بهمن نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
نظرتان را تائید یا رد نمی کنم.طرحی جهت PVM واکسن های تولید داخل و وارداتی ارائه داده ایم. اگر انشاا... اجرایی گردد بطور مستند در مورد کیفیت واکسن ها و اثربخشی آن می توان سخن گفت.
دولتی
|
United States of America
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
10
لطفا دکتر عزیز علاوه به پرداختن به معیشت بخش خصوصی به دریافتی های زیر ۵ تومن دکتر های دامپزشک خود سیستم هم عنایتی داشته باشین
صبا
|
United States of America
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
5
خوب خوش به حال کسانی که تامین مواد اولیه رو انقدر پیچیده کردند. خود تحریمی بدبختمون میکنه آخر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
6
جناب دکتر سلام و عرض ادب
به به چه خوب از همسایه های شرقی گفتید اینقدر ما داد زدیم که در دوره قبلی دام زنده وارد نشه اما هیچ گوش شنوایی وجود ندتشت
اما جنابعالی که کارشناس خبره و با تجربه ای هستی میفرمایید وضعیت ایمنی دامها در مورد تب برفکی اونجا خوب نیست پس بهتره اگر الان هست جلوشو بگیرید به ریس قبلی هم این موضوع را یاداوری بفرمایید
پاسخ ها
سید بهمن نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
تعداد اندکی از جمعیت دامی موجود در کشور پاکستان بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه می گردند.ورود محدود دام بر اساس پروتکل های ابلاغی به استان های مربوطه با رعایت ضوابطی مدیریت می گردد.موضوع زمانی شکل تهدید به خود می گیرد که دام بصورت قاچاق وارد و تا استان های دیگر حمل گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
1
سلام آقای دکتر، لطفا بدون تعارف ... برای ادارات و استانها شفاف وضعیت موجودی یا تامین واکسن تب برفکی رایگان را برای سال ۹۹ بیان و اعلام فرمایید تا هم ادارات و مسئولین و هم دامداران تکلیفشون را بدانند ، خلاصه با این صحبتی که می فرمایید واکسیناسیون رایگان دامهای کرمان دیگه چه بود؟ ...................
پاسخ ها
سید بهمن نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
احتمالا" تغییراتی در استراتژی واکسیناسیون دام سبک در کشور خواهیم داشت.بررسی های اولیه صورت گرفته و در صورت تائید در کارگروه ملی علمی فنی تب برفکی بطور رسمی ابلاغ خواهد شد. در مورد خبر تامین واکسن رایگان تب برفکی برای دامهای جنوب کرمان موضوع بطور رسمی توسط روابط عمومی سازمان اطلاع رسانی شد که می توانید جهت اطلاع از آن در همین پایگاه خبری جستجو نمایید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
لطفا بفرمائید حق تسری دامپزشکان سازمان چه زمانی پرداخت می شود.همکارانتان مشکل مالی دارند
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
1
1
سلام
یه سوال دارم از معاون محترم و اون اینکه آیا سازمان می خواد فقط با واکسن و اون هم تو این آشفته بازار تحریمها، بیماری تب برفکی رو کنترل و یا زبونم لال ریشه کن کنه؟ مگه چند کشور در دنیا تونستن فقط با واکسن، بیماری تب برفکی رو ریشه کن کنند؟ دوستان عزیز راه رو گم کردید بهتره به جای صرف هزینه های سنگین برای تامین واکسن و انجام واکسیناسیون هاییی که طی چنددهه اخیر بی نتیجه بودن اون رو در عمل دیده ایم بیاییم مثل خیلی از کشورها، روشهای اصولی تر رو استفاده کنیم؟ واکسن زدنی که فاقد معیارهای بیوسکیوریتی باشه قبل از اینکه پیشگیری کننده باشه خودش یه تهدید جدی است و ....
پاسخ ها
سید بهمن نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
سئوال کاملا" بجایی است. در کنترل تب برفکی در شرایط فعلی چند راهبرد را بطور همزمان پیش خواهیم برد که در متن مصاحبه هم به آن اشاره شده است.در شرایط فعلی استفاده از واکسن با کیفیت که حاوی تمامی سویه های ویروس در گردش ایران باشد یکی از مهمترین ابزارهایمان است.این برنامه در آینده می تواند با تغییراتی همراه باشد.
صدرامرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
1
6
خیلی جالبه.با جمله اعتماد به طرف خارجی ناظرین بهداشتی اعزامی به کشتارگاههای خارج ازکشور کلا حذف شدند و درداخل هم ناظرین بهداشتی بدلیل عدم تأمین امنیت شغلی اجازه برخورد با تخلفات کشتارگاهها رو ندارند وگرفتار ماده 19 هستند ................
پاسخ ها
سید بهمن نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
موارد مطروحه دو موضوع جدا از هم هستند. لطفا" پیشنهادتان را ارائه فرمایید.
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
واضح عنوان شده ، هر دو موضوع به مخاطرات بهداشت و سلامت جامعه اشاره دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
0
EUFMD نه AUFMD
پاسخ ها
حکیم مهر
| Germany |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
با سلام و احترام،
ضمن تشکر، اصلاح شد.
*دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
1
دکتر گرامی خواهشا واکسن رایگان تب برفکی را حذف کنید وقتی نمیتونید تامین کنید با وضع اعتباری سازمان چرا میخواهید اینکارو بکنین و الکی دامداران رو دلخوش کنید و اونا منتظر واکسن رایگان بمونن و درگیر بشن. با این شرایط مالی وقتی واکسن رایگان داده میشه در کسری از ثانیه وارد بازار آزاد میشه حتی اگر برای هر شیشه واکسن یک نگهبان هم بگذارید فایده ندارد چونکه دکتر جان و این سیستم در هیچ جای دنیا جواب نداده. بعد اداره دامپزشکی با 3-4 تا نیرو کارای اداریش رو نمیرسه انجام بده بعد قول میدین دامپزشکی میاد ضد عفونی و سمپاشی میکنه؟!!! فردا دامدار انتظار داره دامپزشکی بره کود دامداریش رو هم تخلیه کنه! از شما و رئیس محترم سازمان انتظار داریم به نحوه برخورد وزارت بهداشت با پرسنلش نگاهی بندازین و دامپزشکی رو با قول دادن های الکی و کارهایی که خارج از وظیفه و توانش هست به نابودی نکشونید.
ناشناس
|
Norway
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
0
ورود دام از همسایه های شرقی که یکی از افتخارات .......... بود چه اتفاقی افتاده
پاسخ ها
سید بهمن نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
بهر حال نبایستی از ورود غیر مجاز دام در مقاطعی از سال که البته متاثر از قیمت ارز در کشور است غافل بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
1
سلام خدمت جناب معاون پیشگیری
آقای دکتر
اینجا ریشه ها خشکیده...
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
بله استان .......... را میفرمایند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
1
چطور برنده مناقصه اعلام شد وقتی نتوانسته تعهدات رو انجام بدهد؟ مگر این موضوع بررسی نشده؟ سال قبل هم برنده واکسن PPR نتوانست تعهدات خودش را انجام دهد. نکنه برتی حذف بخشی از تامین کنندگان، انتخاب غلط انجام شود!
پاسخ ها
سید بهمن نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
با سلام و احترام ؛
اعلام برنده مناقصه مرحله قبل از انجام تعهدات توسط برنده مناقصه است.
برنده مناقصه سال گذشته خرید واکسن PPR بسیار زودتر از زمان تعهد واکسن را تحویل نمود.
ناشناس
| Philippines |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
مگر یکی از شرایط انتخاب برنده مناقصه، تائید توانایی شرکت نیست؟
سید بهمن نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
تصادفا" برنده مناقصه سالیان سال تامین کننده واکسن تب برفکی برای کشور بوده است!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
1
واکسن نباید از جیب بیت المال رایگان در اختیار دامدار قرار داده بشه
کوثر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
0
1
با سلام خدمت آقای دکتر نقیبی
اینکه با صبر و ارامش نظرات رو میخونید مطمعنا برای تک تک عزیزان باعث مسرت و دلگرمی میشه.
جناب دکتر عزیز، خواهشا خواهشا خواهشا نگاهی به غرب کشور بندازین که دارن ریشه دامپزشکی رو با اقدامات و انتصابات نابجا میخشکونن، نمونش واکسیناسیون تب برفکی عشایر که در استان .... به دلیل سوءمدیریت و ناکار امدی مسئولان گرااااااااانقدر خیلی دیر انجام شد که تبعات بسیاری داشت، ضمن اینکه این استان کلی تلفات دام سبک رو بر اثر .......... نا کارامدی مسئولان محترم متحمل شد.
جناب دکتر نقیبی خواهش میکنیم بررسی بفرمایید
دیگر توان نداریم...
درکمان کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
0
دوست عزیز از جیب بیت المال که پول ندادن دامدارها با دوستاشون و گوسفنداشون برن آتالیا یا مقیم کانادا بشن. واکسن رایگان در اختیار دامدار قرار دادن تا دامش ایمن بشه و شما بیماری درش بروز نکنه و شما هر روز صبح بری در کله پاچه ای و جگرکی و پروتئینی و با خیال راحت مایحتاجتو سفارش بدی. اینجوری که شما میگی انگار اختلاس صورت گرفته. اگر سیستم واکسن رایگان هم قطع بشه بیماری در دام سبک و سنگین افزایش پیدا می کنه و مصرف دارو به طبع اون نیز بیشتر میشه و تنها دلخوشی شما و ما که گوشت دام سبک از نظر باقیمانده های دارویی ایمن هست و از دست می دیم. شما اگر نگران هزینه تزریق هستی که بخش خصوصی دریافت نمی کنه بهتره این پیشنهاد بدی که واکسن رایگان به طور صنوات قبل یا بخش خصوصی در قالب طرح انجام بده و یا هزینه تزریق از دامدار بگیرن ن اینکه برای 25 تا گوسفند یک میلیون سیصد هزار تومان تزریق یک واکسن آب بخوره
نظر شما
ادامه