کد خبر: ۵۸۱۷۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
 

از جدال وعده ها تا عمل ها در سازمان دامپزشکی

دکتر جواد شایان خواه

با گذشت بیش از یک ماه و اندی از انتصاب و فعالیت دکتر علی صفر ماکنعلی به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی کشور، سرعت اقدامات و فعالیتهای این سازمان در حوزه برنامه ریزی راهبردی مدیریت در جهت اجرای شیوه نامه، آیین نامه ها، دستورالعمل ها، یا ضرورت اصلاح و بازنگری نیز سرعت فزاینده ای پیدا کرده است.

در این بین برخی افراد مغرض و معلوم الحال با غرض ورزی و با ایجاد یاس و نامیدی و بی مهری، اقدام به سنگ اندازی و فرافکنی علیه این سازمان به خیال خود نموده اند، که با توجه به نظریات و انتقادات تخریبی ولی فاقد پیشنهادات سازنده و یاری رسان به این سازمان، می توان به بررسی واکنش های تخریبی افراد منتقد در برابر اقدامات سازنده این سازمان به این مسئله اذعان کرد که برخی افراد در ارائه پیام و تبین مطالب و نظرات تخریبی خود با مارک دار کردن دستورالعمل ها، آیین نامه ها و... چه در نهان و چه آشکار در فضای باز مجازی البته با ظرفیت ویژه سکاندار سازمان دامپزشکی از حیث توان پاسخگویی ایشان با شعار شهروند و جامعه پرسشگر و دامپزشکی پاسخگو به استقبال این موضوعات رفته، به گونه ای ساده انگارانه و به نوعی خوراک ذهنی برای دامپزشکان و سایر رده و عموم جامعه که خود می پسندند بسته بندی نموده و در اختیار مخاطب ذهنی خود قرار می دهد و هرچه در توان داشته اند بر پیکره نحیف این سازمان تاخته اند.

در نخستین گزارش اخیر رئیس سازمان دامپزشکی کشور به بیان وعده ها، دیدگاهها و اقدامات فعالیت های انجام گردیده چه در مدیریت قبلی در کسوت معاونت بهداشتی و پیشگیری و چه در حال حاضر به عنوان طلایه دار سازمان سلامت محور دامپزشکی پرداخته شد که می توان به مدل های برنامه ریزی راهبردی تعیین و تدوین اهداف آتی این سازمان پرداخت که متشکل از:

 - شناخت اهداف و استراتژی های موجود سازمان

 - تجزیه و تحلیل شرایط محیطی سازمان

 - تجزیه و تحلیل منابع  و امکانات سازمان

 - شناخت وضع موجود (نقاط قوت یا ضعف سازمان)

 - تعیین تغییرات مورد لزوم در استراتژی های گذشته

 - تصمیم گیری در خصوص استراتژی مطلوب

 - اجرای استراتژی جدید

 - ارزیابی و کنترل نتایج استراتژی جدید

می باشد که این مدل ها با توجه به تجربیات و سوابق سکاندار دامپزشکی در حوزه برنامه ریزی های استراتژیک سازمانی می توان امیدوار به تغییرات سازنده در این سازمان بود که گاها برخی افراد فاقد نگرش و بینش باز سازمانی بدون داشتن برنامه ای مدون و عقبه لازم اقدام به کارشکنی و فرافکنی نموده که مدل ها و برنامه این این سازمان را چه در مرحله اجرا و اقدام و آینده نگری وعده های عمل نشدنی می دادند که می توان اقدامات افراد اینچنینی را خطای استژایک و راهبردی ذکر کرد.

در سنوات گذشته هر وعده ای از طرف سکاندار حال حاضر دامپزشکی کشور داده است، عملی نموده و مدیرانی که وعده ای دادند و آن را حواله به نسیه نمودند، ایشان اجرایی نموده و هر وعده ای از ایشان وعده صادق بوده و آن را توسعه و بسط داده است.

سازمان دامپزشکی کشور در حال حاضر هیچ نیازی به اقدامات پوپولیستی و نمایشی در جهت هواداری و خدمت به جامعه خود نداشته و با تفکر تدبیر و عقلانیت سازمانی، توانسته تهدیدها را تبدیل به فرصت نموده و توانسته است اوج مظلومیت قشر فرهیخته دامپزشکان را در عرصه سلامت جامعه را به نمایش بگذارد و بتواند سهمی بیشتر از مطالبات خود از جامعه و کشور طلب نماید.

هرچه است می توان اذعان نمود که دامپزشکی کشور نسبت به گذشته قدرتمندتر در رقابت بین شعارها تا برنامه موفق تر عمل نموده و گذشت زمان نشان خواهد داد وعده ها این سازمان، وعده های سرخرمن نبوده و باید منتظر نشست تا شکوفایی آنها را مشاهده نمود.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
3
حکیم مهر اگر کسی از مدیران و گاها اگر سانسور نفرمایید از ریاست محترم سازمان دامپزشکی انتقاد کند معلوم الحال تلقی میگردد؟ و نیز اینکه میداند از درون چه خبر است و اینکه از لابی ها و رانت ها مطلع است و فریاد برمی آورد مغرض است؟ ما همانیم که بخوبیی میدانیم کمبود همیشگی اعتبار چگونه دست مدیر را می داند و او را شرمنده ی پرسنلش میکند ولی این چه ربطی به رانتها و لابی ها داربطور مثال اگر کسی به یک اداره فیزوری در یک اداره کل نام ببرد که چگونه دوستان خود را در صف اعزام قرار میدهند و یا اینکه برخی چگونه با شرکتها لابی میکنند اعتراض کند به مانند شخصی که این مطلب را نوشته ،نبایست معلوم الحال خطاب قرار گیرد .همه ما کاستی ها را درک میکنیم ولی این چه ربطی با این موصوع دارد همان حق تسری که بطور ناقص اجرا میگردد اینچنین با بی عدالتی تقسیم گردد هر گاه از محرومیت مطب میگوییم و مبلغ تحقیر آمیز آن، میگویند باید وزیر کشاورزی و بهداشت و معاون رئیس جمهور جلسه بگذارند سئوال اینست پس وظیفه مدیر در ارتقا پرسنلش چه جایگاهی دارد و لذا به همین راحتی صدای ....... را رساترنکنید کاری که شما حکیم مهر نیز گاهی به سمت آن شیفت میکنید آیا این همه سانسور های حکیم از سر غرض نیست که اندر حمایت بی شائبه از برخی انجام میدهید
مطلع
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
1
اولین گام تحول مثل بسیاری از تغییرات در وزارت خانه ها و سازمان ها تغییر مدیران است .لطف بفرمائید سازمان مدیران کل را .........ای با توجه فرسوده بودن و اتمام ایده های مدیریتی جدید تعویض بفرمایند تا اولین گام را برداشته باشد باقی موضوعات را هم پیشاپیش ما میپذیریم .
علیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
1
کسی می داند حق تسری کی پرداخت می شود. اگه پرداخت نمی شود دیگر منتظر آن نباشیم.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
1
حکیم مهرجان لطفا وخواهشا تسری راکه حق قانونی پرسنل هست پیگیری کنید چراکه باحقوقهای چندرغاز به خدا نمیشه زندگی کرد و پرسنل دامپزشکی با این شرایط در شهرهای بزرگ حتما باید مسافرکشی و درشهرهای کوچک باید دنبال کارگری ساعت مزدی در مزارع و باغات مشغول شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
1
نوشته اند که «هرچه است می توان اذعان نمود که دامپزشکی کشور نسبت به گذشته قدرتمندتر ....»
واقعاً قدرتمند شده ایم؟
به نظر من که ضعیف تر شده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
قدرتمندتر از لحاظ وابستگی به بدنه کارفرمایی صنعت
قدرتمندتر شدن از این نظر که خوش خدمتی بیشتر شده، دیگه آقایون از سازمان خوششون اومده...

دیگه موندم چطوری بنویسم تا حکیم مهر سانسور نکنه

بابا هرکی حقیقت رو میگه حرفش تلخه، میخای همه رو سانسور کنی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
0
1
به نظر من نویسنده ، پاسخ خودش را در تیتر داده است

چرا وعده؟
نیازی به وعده نیست

اگر مرد عمل باشی ، که لازم نیست وعده بدهی. پس جدالی هم نخواهد بود
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
0
0
ضمن اذعان به تلاشهای اثربخش دکتر ماکنعلی باید به این نکته هم توجه کردکه زمانی دامپزشکی قویتر خواهد بود که وابسته به‌شخص نباشه و جربانی که راه میوفته همیشگی با دقیقا همون چیزی که در مجموعه وزارت بهداشت دیده میشه . در ضمن دربک ماه گذشته‌چه انتقاد یا هجمه ای علیه رئیس سازمان دیده شده که نگارنده یقه خود را پاره میکند . قطعا این نوشته با رضایت دکتر ماکنعلی نبوده و کاملا ........ شده .
پاسخ ها
حبیب زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
اصلا وابسته به شخص نیست دکتر ماکنعلی خودش مدیر است تیم را به مانند این بازی شطرنج می تونه تیمی هدایت کند
.........
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
0
0
دکتر ماکنعلی اول برادری خودشون رو با تعویض مدیران ضعیف و ناکارآمد نشان بدهند به والله جامعه دامپزشکی کوچکترین انتقادی نمیکنه
نظر شما
ادامه