کد خبر: ۵۸۱۸۹
 

بر خلاف باور عموم که علاقه به موسیقی تنها مختص انسان است؛ تحقیقات جدید ثابت کرده که حیوانات نیز گرایشاتی به موسیقی از خود نشان می دهند. اما به اعتقاد  Snowdon که یک کارشناس رفتارشناس حیوانات در دانشگاه  Wisconsin-Madison است، حیوانات هر کدامشان ساز خودشان را می زنند!

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، تمام آنچه که در موسیقی مطرح است بحث «گام موسیقی» است؛ انسان ها موسیقی ای را دوست دارند که در محدودۀ آوایی (اکوستیک) و گفتاری آنها قرار داشته باشد؛ تونی را به کار می برند که ما انسان ها آن را درک می کنیم و ضرب آهنگی را استفاده می کنند که نزدیک به ضربان قلب ماست. نوایی که بیش از حد اوج بگیرد یا بسیار پایین باشد بسیار گوشخراش یا غیر قابل درک می شود

برای اکثر حیوانات نیز موسیقی انسان در ردۀ غیر قابل درک یا گوشخراش می افتد. با توجه به اینکه ضربان قلب آنها و محدودۀ آوایی آنها بسیار متفاوت از انسان هاست بنابراین اصلاً عجیب و غیر منتظره نمی آید که از موسیقی انسان لذت نبرند

برخی صاحبین حیوانات خانگی تمام روز ضبط خانه را روشن می گذارند تا سگ یا گربه شان لذت ببرد . Charles Snowdon در این خصوص می گوید: "بسیاری افراد تصور می کنند که حیوانات نیز از همان موسیقی که ما به عنوان انسان لذت می بریم، خشنود می گردند. مثلاً چنانچه سلیقۀ موسیقیایی آنها پاپ یا سنتی باشد حیوان آنها هم بالطبع همان سلیقه را خواهد داشت." 

در سال 2009 میلادی، Snowdon و همکارانش موسیقی را که فکر می کردند از سوی حیوانات مورد استقبال و پذیرش بیشتری واقع می شود، بر روی حیوانات مورد آزمایش قرار دادند. این آهنگ که الهام گرفته از صدای میمون های تامارین (بومی امریکای جنوبی) بود بر روی میمون ها تأثیری آرامش بخش داشت و آنها را آرام تر ساخت.

در تحقیق دیگری که بر روی  سگ ها  انجام شد انواع موسیقی ها را بر روی آنها بررسی کردند و در نهایت مشخص شد که سگ ها با موسیقی های کلاسیک آرامش بیشتری می یابند و بعضاً حتی خوابی آرام داشتند اما با موسیقی های جاز بسیار هیجانی می شدند

در سال 2015  Snowdon و همکارانش آزمایش مشابه میمون ها را بر روی  گربه ها  انجام دادند؛ یعنی از موسیقی ای استفاده کردند که فرکانس هایی مشابه با صدای گربه داشت. آنها برای 47 گربۀ خانگی این موزیک را پخش می کردند و در مقایسه آهنگی کلاسیک نیز می گذاشتند؛ در نهایت متوجه شدند که گربه به آهنگی که فرکانس های مشابه با صدای گربه دارد واکنش نشان می دهد اما به موسیقی کلاسیک هیچ واکنشی نمی دهد.

در تجربۀ دیگری، محققین دانشگاه  Leicester انگلستان دریافتند که گاوهای شیری به هنگام شنیدن موسیقی ملایم شیر بیشتری تولید می کنند. بازدهی شیر در این گاوها 3 درصد بیشتر از گروه دیگر بود که یا به آهنگی با ریتم تندتر گوش می دادند و یا اصلاً آهنگی برای آنها پخش نمی شد.

برخی دیگر از تحقیقات حاکیست واکنش  پرنده ها  به موزیک بسیار نزدیک تر به انسان است. یکی از این محققین می گوید: "ما در این آزمایش دریافتیم که سیستم عصبی طیور ماده در مرحلۀ تولید مثل به هنگام شنیدن موسیقی با تون صدای طیور نر، همان واکنشی را از خود نشان می دهد که انسان با شنیدن موسیقی مورد علاقه اش. این می تواند بدین معنی باشد که هر دوی این عوامل به نوعی فعال کنندۀ مکانیسم تکاملی ای هستند که برای ادامۀ بقا و تولید مثل لازم و ضروری است." 

 

نظر شما
ادامه