کد خبر: ۵۸۱۹۹

پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: طرح مطالعاتی بررسی اثرات استفاده از بلوک مکمل غذایی در مرحله آخر آبستنی و شیردهی بر عملکرد تولید بره در گوسفندان عشایر ساوه در این استان انجام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «رمضانعلی عزیزی» روز جمعه افزود: تولیدات دام در کشور، وابسته به خوراک‌های پرحجم یا خشبی (گیاهان علوفه‌ای) به ویژه فرآورده‌های فرعی محصولات کشاورزی است که بیشتر دارای کیفیت پایین بوده و از نظر پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار فقیر بوده و برای تامین مکمل‌های پروتئینی با کمبود مواجه است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این محصولات بیشتر وارداتی هستند قیمت بالایی داشته و استفاده از مواد ازته غیر پروتئینی از جمله اوره برای جبران کمبود ازت مورد نیاز دام باعث افزایش مصرف خوراک‌های خشبی و بهبود عملکرد میکروب‌ها درشکمبه می‌شود.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: فناوری استفاده از بلوک‌های غذایی جامد، همچون بلوک اوره ملاس برای تأمین کمبود ازت، ویتامین ها و مواد معدنی مواد خوراکی خشبی از جمله راهبردهای کاربردی مکمل‌های غذایی محسوب می‌شود.

عزیزی گفت: در این تحقیق وزن بره‌ها هنگام تولد در گروه آزمایشی افزایش معنی‌داری نشان داد به‌طوری که میانگین وزن تولد بره‌های گروه آزمایشی بیشتر از گروه شاهد بود(چهار و چهار دهم کیلوگرم در مقابل سه و هشت دهم کیلوگرم).

وی ادامه داد: از نظر وزن از شیرگیری بره در ۹۰ روزگی بین ۲ گروه  نیز تفاوت معنی‌داری وجود داشت به طوری که وزن از شیرگیری بره‌ها در گروه آزمایشی بیشتر از گروه شاهد بود (۲۰ و یک دهم کیلوگرم در گروه آزمایشی و ۱۷ و ۲ دهم کیلوگرم در گروه شاهد).

پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: افزایش وزن روزانه بره‌ها به‌طور معنی‌داری در گروه آزمایشی بیشتر از گروه شاهد بود و میانگین افزایش وزن روزانه بره‌ها از تولد تا ۹۰ روزگی در گروه شاهد و آزمایشی به ترتیب ۱۴۸ و هشت دهم و ۱۷۳ و چهار دهم گرم در روز بود.

عزیزی گفت: به‌طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد مصرف روزانه ۱۰۰ گرم بلوک مکمل غذایی اوره- ملاس در تغذیه میش‌ها در ۲ ماه آخر آبستنی و سه ماه اول شیردهی  موجب بهبود عملکرد تولید بره در گله‌های  عشایری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین نتایج حاصل از این تحقیق و سایر مطالعات نشان داد که تهیه بلوک مکمل غذایی اوره ملاس بسیار آسان بوده و استفاده از این مکمل غذایی باعث کاهش خطرات ناشی از مسمومیت احتمالی درمقایسه با سایر روش‌های مصرف اوره درتغذیه نشخوارکنندگان می‌شود.

پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اظهار داشت:  استفاده از مکمل غذایی اوره ملاس در تغذیه دام واحدهای خرد روستایی و عشایری ضمن حفظ سلامتی دام در افزایش عملکرد تولید نشخوارکنندگان موثر است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت دارد.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر علوم دامی، گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های پژوهشی فراهم کرده است.

 

نظر شما
ادامه