کد خبر: ۵۸۲۲۰

در پی مطرح شدن انتقاداتی درباره محل نگهداری شامپانزه‌های باغ وحش ارم همزمان با بازگرداندن «باران» - شامپانزه معروف - به این باغ وحش، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: جایگاه شامپانزه‌های پارک ارم استاندارد است. با این حال مکانی جداگانه برای «باران» در نظر گرفته شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «محمد کرمی» با اشاره به نظارت اداره کل محیط زیست تهران بر باغ وحش ارم اظهارکرد: این باغ وحش یکی از مراکزی است که ما هر هفته از آن بازدید می‌کنیم و چهارشنبه هفته گذشته آخرین بازدید را از این مرکز انجام دادیم.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به اینکه وضعیت مراکز نگهداری حیوانات کشور براساس استانداردهای داخل کشور و آنچه توسط سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌شود، بررسی و تعیین می‌شود، اظهار کرد: براساس دستورالعمل ایجاد مراکز نگهداری حیوانات سازمان حفاظت محیط زیست، استاندارد فضایی برای هر میمون متوسط و کوچک محدوده‌ای ۳*۳*۳ متر است و باغ وحش ارم دستورالعمل‌های تعیین شده در این زمینه را رعایت کرده و از استانداردهای لازم برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت تغذیه و جایگاه شامپانزه‌های باغ وحش ارم از استانداردهای لازم برخوردار است و اکنون با اضافه شدن «باران» تعداد شامپانزه‌های این باغ وحش به ۹ قلاده رسیده است علاوه بر آن اگر باغ وحش ارم از استانداردهای لازم برخوردار نبود شامپانزه‌ای ۶۰ ساله که از دهه ۴۰ به این باغ منتقل شده است، تاکنون در این مکان زنده باقی نمی‌ماند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به وضعیت «باران» گفت: این شامپانزه شرایط ویژه‌ای دارد و با توجه به اینکه نارس و شش ماهه به‌دنیا آمده و با انسان بزرگ شده است، ما به باغ وحش ارم اعلام کردیم که شرایط ویژه‌ای برای نگهداری از آن ایجاد کند همچنین به دامپزشک قبلی باغ وحش ارم  که در این مدت از «باران» نگهداری می کرد، اجازه داده شد ناظر و نگهدار این حیوان در باغ وحش ارم باشد و رابطه بین این شامپانزه سه ساله را با انسان قطع نکردیم اما قرار شد «باران» در باغ وحش ارم نگهداری شود تا اگر بتوانیم خانواده‌ای پیدا کنیم  که او را بپذیرد یا بتوانیم او را در کنار گروه هم‌سن‌ خود قرار دهیم. باید دید زمان به ما چنین اجازه‌ای را می‌دهد؟

کرمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تمهیدات درنظر گرفته شده برای نگهداری حیوانات باغ‌ وحش‌ها در هوای گرم تابستان گفت: دستورالعمل‌ها و اقداماتی که مراکز نگهداری از حیوانات به آن عمل کنند رعایت و اجرا می‌شود. تمهیداتی برای حفظ سلامت حیوانات در اسارت در فصل گرما اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست دستورالعمل‌هایی را برای شرایط نگهداری از حیوانات دارد که مراکز نگهداری حیوانات برای دریافت مجوز باید به آن‌ها عمل کنند همچنین طی پایش‌هایی که انجام می‌دهیم کلیه تمهیدات و اقداماتی که برای نگهداری از حیوانات باید انجام شود را به این مراکز گوشزد و یادآوری می‌کنیم.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران استفاده از آب‌پاش و مه پاش در فصل تابستان برای ایجاد رطوبت در فضا و تلطیف هوا، تعویض و پر کردن زودبه‌زود آب داخل آبشخورها که بر اثر گرما و تابش نور خورشید گرم و با سرعت بیشتری تبخیر می‌شوند را از جمله این اقدامات ذکر کرد.

کرمی در پایان تاکید کرد: این مراکز به‌طور قطع به شرایط نگهداری گونه‌های خود اهمیت می‌دهند چراکه این حیوانات منبع درآمد آن‌ها محسوب می‌شوند و شاید هزینه‌های زیادی برای انتقال و نگهداری آن‌ها شده باشد. برخی گونه‌های غیربومی مانند فیل باغ وحش ارم و زرافه‌ باغ وحش صفادشت از کشورهای دیگری به ایران منتقل شده‌اند و برای انتقال آن‌ها هزینه‌های زیادی صورت گرفته است بنابراین باید از گونه‌های این مراکز به خوبی نگهداری و جایگاه و شرایط آن‌ها به گونه‌ای مهیا شود که این حیوانات بتوانند چه فصل گرما و چه فصل سرما را به خوبی بگذرانند.

 

نظر شما
ادامه