کد خبر: ۵۸۲۲۲

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: جهش تولید در اوج تحریم‌ها و شرایط فعلی اپیدمی ویروس کرونا و تاثیر منفی بر اقتصاد، نیازمند مدیریت جهادی و عملی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسین رشیدی» روز یکشنبه با بیان اینکه یکی از الزامات جهش تولید مدیریت جهادی است، افزود: سال ۹۹، سال تحقق جهش تولید در تامین انواع فرآورده‌های دامی با استفاده از تمام ظرفیت‌های تولید، بهبود بهره‌وری، تامین بهداشت دام و استقرار سامانه‌های بهداشتی در بخش تولید و فراوری محصولات دامی  است که با تلاش و مجاهدت‌های جهادگران عرصه دامپزشکی و نهادینه کردن بیش از پیش مدیریت جهادی در نیروهای این اداره کل محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه مدیریت جهادی به معنی از خود گذشتگی و صرف کمترین هزینه برای تحقق بیشترین بهره‌وری و کسب موفقیت در پیشبرد اهداف است تصریح کرد: مشارکت بخش خصوصی و دولتی لازمه تحقق شعار امسال است

وی ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان جهش تولید، تمام نیروهای این اداره کل و نیز نیروهای شاغل در بخش خصوصی حوزه دامپزشکی با تلاش بی‌وقفه و به کارگیری تمامی توان خود برای رسیدن به اهداف مورد نظری که در راستای تحقق شعار سال است، گام بر می‌دارند

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: مقام معظم رهبری با نامگذاری سال جاری و سال قبل نشان دادند که دغدغه نخست کشور، مسائل اقتصادی است، بنابراین می‌توان گفت، کنترل بیماری‌های قابل انتقال به انسان و تضمین سلامت و ایمنی محصولات دامی، اصلی‌ترین وظیفه دامپزشکی در شرایط کنونی است تا از این منظر فشار اقتصادی مضاعفی به کشور تحمیل نشود.

وی خواستار حمایت بیش از پیش دولت در ایفای شایسته و مقتدرانه مسئولیت‌ها و وظایف خطیر و ذاتی دامپزشکی شد و خاطر نشان کرد: با اقدامات مناسب صورت گرفته، اداره کل دامپزشکی استان موفق شده ضمن حفظ سرمایه ارزشمند دامی از همه‌گیری بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام، استان را مصون نگه دارد.
جهش تولید در گرو استفاده از ظرفیت‌های موجود است .

وی یکی از مولفه‌های مدیریت جهادی را استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود و بکارگیری عزم تک، تک افراد در نیل به هدف‌های حوزه بهداشتی عنوان کرد و افزود: با اتکا به این توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های درون استانی می‌توان بر چالش‌ها و مشکلات کنونی به ویژه تحریم‌ها فایق آمد.

رشیدی بیان داشت: از جمله اقدامات برجسته در راستای جهش تولید، استفاده و توسعه تمام ظرفیت‌های بخش تولیدی دام و طیور و نیز احیای واحدهای راکد و نیمه فعال این حوزه است که این مهم منوط به دارا بودن شرایط بهداشتی لازم و تاییدیه و کمک ارگان‌های مربوطه در تدوین و تمهید برنامه‌های لازم است

وی افزود: استان کرمان با دارا بودن  ۱۶ کشتارگاه دام و ۱۲ کشتارگاه طیور دارای ظرفیت‌های مناسب در بخش‌های مختلف  برای اشتغال‌زایی و تولید است

وی با بیان اینکه استان کرمان یکی از قطب‌های تولیدات دامی کشور و دارای ظرفیت مناسب است تصریح کرد: این استان دارای بیش از ۱۰۰ هزار راس دام سنگین و بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک است که در آن واحدهای دامپروری شامل گاوداری شیری و گوشتی، پرواربندی گوساله و بره و غیره فعال است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: همچنین در استان کرمان هزار و ۳۶۸ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۳۲ واحد مرغداری تخم‌گذاری، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، پنج واحد مرغ مادر گوشتی، یک واحد جوجه کشی دارای پروانه و یک واحد مزرعه مرغ اجداد، ۳۵ واحد پرورش شتر مرغ و بیش از ۲۶ هزار کندو زنبور عسل و ۱۵۰ زنبورستان و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

برنامه‌های اداره کل دامپزشکی در راستای جهش تولید

رشیدی به بیان تدوین برنامه‌های این اداره کل در راستای جهش تولید پرداخت و  اعلام کرد: رئوس راهبردی مورد نظر این اداره کل برای تحقق رونق و جهش تولید در حوزه دامپزشکی شامل تسهیل و روان‌سازی دریافت پروانه‌ها، مجوزهای تولید، فرآوری، حمل و نقل، پیگیری برای تأمین به موقع نهاده‌های مورد نیاز بخش مثل دارو و واکسن و نظارت بر توزیع مناسب آنها، توسعه هدفمند اثربخشی عملیات مبارزه با بیماری‌ها، ارتقای کیفی عملیات نظارت بر بهداشت و سلامت فرآورده‌های دامی و در نهایت توسعه راهبرد اساسی اقدامات آموزشی و ترویجی با شیوه‌های مختلف است.

وی گفت: در این اداره کل، چهار برنامه عملیاتی به منظور نیل به شعار سال طراحی شده است.
رشیدی نخستین برنامه را ارتقا بهداشت و سلامت دام با هدف کاهش بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام، کمک به حفظ اشتغال و تولیدات دامی، امنیت غذایی و توسعه پایدار به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخل استان و غیره  عنوان کرد

وی از برنامه‌های دوم و سوم این اداره کل تحت عنوان ارتقا بهداشت و تضمین کیفیت فرآورده‌های خام دامی، خوراک دام، دارو و فرآورده‌های بیولوژیک و ارتقا کیفیت و بهداشت واحدهای تولیدی، عرضه و خدمات مرتبط با دامپزشکی نام برد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان هدف این ۲ برنامه را افزایش سطح ارزیابی مخاطرات مرتبط با حوزه تولیدات دامی و فرآورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره مردم (ردیابی هوشمند) و افزایش تعداد واحدهای دارای گواهی های استقرار سامانه‌های  (HACCPو GMP و) افزایش صدور مجوز (IRو EC و افزایش واحدهای دارای رتبه A در راستای ایجاد زیرساخت لازم جهت دریافت مجوزهای لازم بهداشتی به منظور صادرات و کمک به تولیدکنندگان داخلی و نیز ضرورت توسعه رقابت پذیری تولیدات برای صادرات و ارتقا شاخص های امنیت زیستی عنوان کرد.

وی از برنامه دسترسی کمی و کیفی به بسته خدمات دامپزشکی به عنوان چهارمین برنامه یاد کرد که سبب توسعه متوازن و توانمندسازی بخش دولتی و غیردولتی دامپزشکی و توسعه خدمات دامپزشکی در مناطق روستایی و عشایری و در واقع اصلاح ساختار دامپزشکی (کاهش وظایف تصدی‌گری دامپزشکی و واگذاری امور به بخش خصوصی واجد شرایط) می‌شود

حمایت جهادی دامپزشکی از طرح های نو و مشاغل خرد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ضمن اعلام حمایت جهادی از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه و مشاغل خرد، در زمینه برش اشتغال ثبت شده بخش خصوصی مرتبط با دامپزشکی گفت: این اداره کل در حوزه‌های نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی (مسئولان فنی مستقر در مراکز عرضه و کشتارگاه‌ها و ...)، دارو و درمان (مسئولان فنی مراکزدرمانی، مایه کوبی، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها و ...) و قرنطینه (مالکین و رانندگان خودروهای دارای پروانه بهداشتی اشتغال به حمل دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی و ...)  طرح های اشتغال‌زا داشته است.
این مقام مسئول با بیان تحقق ۷۴ درصد برش اشتغال ثبت شده استان در سال گذشته، افزود: این درصد تحقق شامل تعداد نیروهای جذب شده در بخش خصوصی و بخش دولتی (نیروهای جذب شده از طریق آزمون استخدامی) است

این مقام مسئول از تلاش این اداره کل برای به پایان رساندن طرح احداث واحد فنی-آزمایشگاهی شبکه دامپزشکی شهرستان رابر در سال جاری خبر داد وگفت: با پیگیری‌های انجام شده و همکاری با جهاد کشاورزی استان پروژه‌های عمرانی فنی متعدد در سالجاری به بهره‌برداری خواهد رسید که سبب ایجاد اشتغال می‌شود.

وی ضمن تاکید بر حمایت لازم از تولیدکنندگان توسط این اداره کل اعلام داشت: این حمایت منوط به تضمین سلامت و کیفیت تولیدات مربوط به حوزه دامپزشکی است

حضور جهادی نیروهای دامپزشکی در مناطق سیل‌زده 

وی ضمن تشکر از  تلاش‌های مستمر و ایثارگرانه مدافعان سلامت جامعه در مبارزه با ویروس کرونا، به خدمات نیروهای این اداره کل به عنوان یکی از ارکان سلامت جامعه، اشاره کرد و گفت: مدیریت جهادی دامپزشکی در سیل فروردین ماه به خوبی رخ نمایاند و  گروه‌های دامپزشکی بلافاصله بعد از وقوع سیل، برای خدمات رسانی و کمک وارد عرصه خدمت شدند.

رشیدی از جمله اقدامات این اداره کل در مناطق سیل زده جنوب استان را شامل بیماریابی، معاینه دام‌های بیمار، واکسیناسیون ۱۰ هزار راس دام‌های سبک (گوسفند و بز) و ۲۵۰ راس دام سنگین (گاو) علیه بیماری تب برفکی، ضدعفونی جایگاه‌های نگهداری دام به میزان ۱۵ هزار مترمربع، مراقبت بیماری‌های مهم اخطار کردنی از جمله بیماری شاربن و شاربن علامتی، مشاوره و راهنمایی‌های لازم در خصوص بیماری ورم پستان، عفونت سم و سایر بیماری‌ها و غیره عنوان کرد.

وی اضافه کرد: مراقبت بیماری‌های مهم اخطار کردنی از جمله بیماری‌های شاربن و شاربن علامتی، مشاوره و راهنمایی های لازم در خصوص بیماری ورم پستان و عفونت سم و ... از جمله اقدامات دیگر این اداره کل در راستای کاهش خسارات این بحران بود.

وی با اعلام اینکه خدمات‌رسانی در مناطق سیل‌زده شهرستان کرمان با قوت در حال انجام است بیان داشت: در سیل مناطق شهداد و گلباف، معدوم سازی بهداشتی لاشه دام‌های تلف شده، واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های تب برفکی و آنتروتوکسمی و سم پاشی و ضدعفونی دامداری‌های آسیب دیده از جمله اقدامات این اداره کل است.

موفقیت در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دام، طیور و آبزیان استان

رشیدی با بیان اینکه در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دام، طیور و آبزیان عملکرد مطلوبی داشته‌ایم و سعی در استمرار مدیریت بهینه  این بیماری‌ها داریم اظهار داشت: این اداره کل با اجرای دقیق دستورالعمل‌های ملی کنترل بیماری‌ها و تشکیل کمیته‌های فنی حوزه دامپزشکی و برگزاری سمپوزیوم های علمی موفق به کنترل ٢ بیماری مهم تب برفکی و انفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان شده است.

این مقام مسئول بیان داشت: بیماری تب برفکی مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سرمایه دامی و تولیدات دامی و اولین بیماری دامی جدول مبارزه با بیماری‌های دام محسوب می‌شود که سبب خسارات اقتصادی فراوان به دامداران می‌شود که با رویکرد مدیریت جهادی دامپزشکی،  این بیماری در استان به صورت کانون‌های تک گیر درآمده است.
وی افزود: بالغ بر ۱۳۰ درصد عملیات تب برفکی دام سنگین و ۱۰۰ درصد  عملیات تب برفکی دام سبک در طول سال گذشته انجام پذیرفته و محقق شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: سال گذشته، نیروهای دامپزشکی استان به طور میانگین در چندین نوبت برای ارائه خدمات و توزیع واکسیناسیون و ضدعفونی، به سطح روستاهای این استان مراجعه کرده‌ و در راستای خدمات‌دهی به هم استان‌ها از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.

وی گفت: بیش از چهار سال از ورود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کرمان جلوگیری کرده‌ایم و این استان در کشور جزو استان‌های پاک در بحث این بیماری شناخته می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام خاطرنشان کرد: دامپزشکی با سلامت مردم در ارتباط است به طوری که طی سال‌های اخیر درصورتی‌که‌ بیماری‌های مشترک براساس مدیریت جهادی مدیریت نمی‌شد ما با انواع  بیماری‌های مشترک، مانند تب مالت، سیاه‌زخم، ‌هاری و ... مواجه می‌شدیم.
 
رشیدی تصریح کرد: پایش و مراقبت بیماری‌های اخطارکردنی آبزیان از جمله VHS، IPN و IHN  طی ۲ فاز در سال از مزارع تحت پوشش صورت می گیرد که خوشبختانه با تلاش‌های ارزنده گروه آبزیان این اداره کل، چهار سال متوالی از شیوع و بروز این بیماری‌ها در استان مصون بوده‌ایم.

کشف، ضبط و معدوم سازی ۴۴ تن فرآورده خام دامی غیراستاندارد در استان

وی گفت: مسئولیت امنیت اقتصادی و غذایی جامعه در هر شرایطی، به ویژه بحران شیوع کرونا یکی از اولویت‌های اصلی دامپزشکی است

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: طی سال گذشته، کارشناسان نظارت بر بهداشت عمومی و فرآورده‌های خام دامی استان با نظارت‌های مستمر خود بر مراکز تولید، توزیع، عرضه و نگهداری فرآوردههایق خام دامی  بالغ بر ۴۴ تن فرآورده خام دامی غیراستاندارد در سطح استان را کشف، ضبط و معدوم کردند.

این مقام مسئول افزود: این اداره کل پروتکل‌های نظارتی در خصوص ارتقای بهداشت فردی کارکنان مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و همچنین افراد شاغل در مراکز بسته‌بندی ، قطعه بندی و سردخانه ها ( واحدهای صنفی عرضه گوشت و مرغ و ... ) را  در پی انتشار و شیوع ویروس کرونا، تشدید کرده است.

تحقق جهش تولید با نظارت  برواردات و صادرات 

رشیدی بیان داشت:  تا زمانی که در واردات و صادرات برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم، نمی‌توانیم به جهش تولید دست یابیم و دامپزشکی از این منظر که بررسی محموله‌های صادراتی و وارداتی را انجام می‌دهد و از قاچاق دام و  فرآورده‌های خام دامی جلوگیری می‌کند ، نقش مستقیمی در سلامت جامعه، اقتصاد کشور و تحقق جهش تولید دارد.

وی با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان تصریح کرد:  بایذ از قاچاق کالا ( قاچاق دام در حوزه دامپزشکی) به صورت جدی جلوگیری شود و برای این منظور این اداره کل در سال گذشته بالغ بر ۳هزار و ۱۰۰ دام غیر مجاز بومی را کشف کرده است.

وی افزود: پذیرش و تایید محموله‌های صادراتی و وارداتی مرتبط با دام و طیور کشور، منوط به داشتن گواهی معتبر دامپزشکی است.

رشیدی بیان داشت: در سال رونق تولید، بیش از ۷۲۸ تن انواع محموله خام دامی و ۸۲۱ تن آلایش غیر خوراکی دام با نظارت این اداره کل به سایر کشورها صادر شده است که برای صادرات این میزان محموله، ۲۸ فقره گواهی بین‌المللی توسط نیروهای قرنطینه و امنیت زیستی صادره شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: در حرکت به سوی "گام دوم انقلاب" و در پی آن جهش تولید، به منظور پویایی بیش از پیش نیازمند استفاده از نیروهای جوان هستیم.

وی یکی از دغدغه های دولت را تمرکز بر حل مشکلات جوانان اعلام کرد و بیان داشت: در تیم مدیریتی دامپزشکی استان، علاوه بر استفاده از تجربیات مدیران با تجربه، استفاده از تجربیات جوانان با انرژی دهه  شصت به بعد که از دانشگاه‌های ممتاز کشور فارغ التحصیل شده‌اند و دارای روحیه جهادی نیز می باشند، سبب شده است که این اداره کل به عنوان اداره موفق مطرح شود

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان افزود: در دهه ۸۰ به دنبال بازنشسته شدن تعداد زیادی از پرسنل دامپزشکی استان هنگام جذب نیروهای جدید بخش قابل توجهی از نیروها را بانوان دامپزشک تشکیل دادند که در مجموع ترکیب جنسیتی دامپزشکان به نفع بانوان تغییر کرد و هم اکنون تعدادی از این افراد در پست‌های مدیریتی و کارشناسی مشغول به فعالیت هستند و کارایی خوبی هم از خود نشان داده‌اند.

رشیدی با بیان  اینکه دامپزشکی دارای کمبود نیرو است افزود: تقریبا نیمی از پست‌های دامپزشکی بلاتصدی می باشد که باوجود این کمبود نیرو در انجام وظایف خطیر حوزه دامپزشکی استان از کوچک‌ترین تلاشی دریغ نشده است و به اهداف مورد نظر خود نایل آمده ایم.

کسب رتبه برتر اداره کل دامپزشکی استان کرمان در جشنواره شهید رجایی

دکتر رشیدی گفت: این اداره کل در سال گذشته درمحور شاخص های اختصاصی موفق به کسب رتبه برتر در بین دستگاه های اجرایی شرکت کننده در  بیست و یکمین یادواره شهید رجایی شد.

مدیر کل دامپزشکی استان با اعلام موفقیت ملی و استانی سایر ادارات فنی و اداری، عامل این موفقیت ها را، مدیریت جهادی و تلاش شبانه روزی کارکنان این اداره کل اعلام کرد.

وی افزود: رشد و شناسایی بیماری های دام، طیور وشیلات، درصد کاهش دوره زمانی (شناسایی تا مهار بیماری)، درصد کاهش تعداد کانون های آلوده و رشد نسبت خرید خدمت سازمان به اعتبارات دولتی مباحث مورد سنجش در محور شاخص های اختصاصی در این جشنواره بود که به دلیل سرلوحه قراردادن مدیریت جهادی، این عملکردها مورد توجه و تایید کارشناسان ارزیاب قرار گرفت.

 
نظر شما
ادامه