کد خبر: ۵۸۳
مدیرکل دامپزشکی استان تهران به مناسبت 14 مهر روز ملی دامپزشکی گفت: اداره کل دامپزشکی استان تهران سالانه بیش از 100 هزار بازدید از مراکز عرضه دام و فرآورده‌های خام دامی در استان انجام می‌دهد.
 

علی اکبر فرجی در جمع خبرنگاران با بیان اهمیت رشته دامپزشکی بر فرایند تولید و عرضه مواد غذایی با منشاء دامی گفت: سالانه بیش از 100 هزار مورد بازدید و نظارت توسط کارشناسان این اداره کل در سطح استان انجام می‌شود تا رعایت اصول بهداشتی از سطح مزرعه تا سفره مواد غذایی به نحو احسن انجام شود.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران افزود: سالانه بیش از 4 میلیون راس نوبت واکسینه دام در مقابل بیماری‌های مختلف و بیش از 2 میلیون نوبت راس، نظارت بر بهداشت فرآورده‌های خاص دامی انجام می‌شود.
فرجی افزود: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی که 49 درصد عوامل بیماری‌های عفونی انسان دارای منشاء دامی بوده و 74 درصد بیماریهای نوپدید بین انسان و دام مشترک است.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه فرآورده‌های دام شامل پوست و روده با نظارت دامپزشکی به خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: روده دام به 28 کشور جهان به عنوان پنجمین کالای ارز آور صادر می‌شود. سالانه بیش از 6 میلیون هنگ روده به خارج از کشور صادر می‌شود که تاکنون هیچ محموله‌ای برگشت نخورده است.
فرجی با بیان اینکه برای نظارت بر صادرات فرآورده‌های دامی در فرودگاهها حضور فعال داریم گفت: فضایی به مساحت 2 هزار مترمربع برای سرت روده در فرودگاه ایجاد شده است.
وی افزود: 11 کشتارگاه صنعتی دام در استان تهران راه‌اندازی شده که 5 کشتارگاه تا پایان سال گذشته بود و امسال 8 کشتارگاه دیگر راه‌اندازی می‌شود.
همچنین بزرگترین کشتارگاه طیور در خاورمیانه بزودی در این استان راه‌اندازی می‌شود.
فرجی افزود: 27 کشتارگاه صنعتی طیور در استان تهران وجود دارد و بعد از خسارت آنفلوانزا در سال 85 و 86 در استان تهران اقدامات قرنطینه و مراقبت فعال در مرغداری‌ها گسترش پیدا کرد به گونه‌ای که سال گذشته 23 هزار نمونه‌برداری از مزارع طیور انجام شد.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران افزود: در راستای اجرای آئین‌نامه 94 قانون برنامه چهارم 16 شرکت ممیزی در بخش دامپزشکی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شد.
وی همچنین در مورد کشتارگاه‌های سنتی گفت: با اقدام اداره کل دامپزشکی طرح ساماندهی کشتارگاه‌های دام سنتی انجام شد به گونه‌ای که 24 کشتارگاه سنتی در استان تهران تعطیل شده و فقط کشتارگاه فجر اسلام در منطقه اسلام شهر در مرحله انتقال به کشتارگاه صنعتی که تا 5 ماه آینده این کار انجام خواهد شد.
فرجی افزود: همچنین کشتارگاه دام سلیمانی در شهر ری یک واحد طرح ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی است که به دادستانی تهران معرفی شده و بطور جدی برای تعطیلی آن اقدام می‌کنیم.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران افزود: در کشتارگاه های طیور 27 کشتارگاه صنعتی طیور با نقشه تیپ سازمان دامپزشکی اجرا شده‌اند و 2 کشتارگاه عزیمی در منطقه پونک 80 درصد روند انتقال به خارج از شهر را طی کرده و همچنین کشتارگاه رحمتی که مانند کشتارگاه دام سلیمانی در طرح ساماندهی کشتارگاه‌های طیور همکاری لازم را نداشته و تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است و پرونده آن برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده است.

 

نظر شما
ادامه