کد خبر: ۵۸۳۱۷

صادرات یکهزار و ۴۰۰ تن انواع آبزیان ماکول و غیرماکول پس از اخذ گواهی سلامت از ابتدای سالجاری تاکنون به ۱۲ کشور دنیا علاوه بر ارزآوری، نوید دهنده رونق صادرات غیرنفتی و توسعه اقتصاد جامعه صیادی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار اظهار داشت: حدود ۱۹ درصد ماهیان صادره شده ماکول یا حلال و ۸۱ درصد بقیه آبزیان غیرماکول یا حرام بوده است.

«دکتر اولیاء میرلاشاری» افزود: یکهزار و ۱۰۰ تن ماهی غیرمأکول که به کشورهای دیگر صادر شده در گذشته فقط برای خوراک کارخانجات تولید کننده پودر ماهی صید می شد و از منظر اقتصادی سود چندانی عاید صیاد نمی شد اما در چند سال اخیر کالایی با ارزش بالای صادراتی محسوب می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر صادرات آبزیان که پس از اخد گواهی سلامت مجوز صادراتی برای آن ها صادر می شود، در صورت واردات آبزیان، دام، طیور و نهاده های خوراک دام و طیور و آبزیان نیز باید پس از اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی وارد کشور شود.

پارسال ۸۴۰ تن میگو از چابهار صادر شد

رئیس اداره دامپزشکی چابهار با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی‌های بالای شهرستان های چابهار، کنارک و دشتیاری در زمینه تولید و صادرات آبزبان، خاطرنشان کرد: صادرات میگو پارسال در مجموع به ۸۴۰ تن رسید.

میرلاشاری با اشاره به پرورش میگو در چابهار، دشتیاری و کنارک خاطرنشان کرد: علاوه بر سایت چهار هزار هکتاری پرورش میگو درمنطقه گواتر و رودیک، در طول سواحل چابهار و کنارک نیز ۲۰ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو شناسایی شده و آماده سرمایه‌گذاری است.

وی بیان کرد: هر هکتار مزارع پرورش میگو برای حدود ۲ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند و میگوی برداشت شده در گواتر چابهار به دلیل اینکه در منطقه ای ساحلی با درجه حرارت مناسب، پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری، نزدیکی به خط استوا و هوای نسبتا گرم و مرطوب و بادهای موسمی مونسون پرورش داده می شود، از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: این میگو از بازارپسندی خوبی برخوردار است و علاوه بر میگو ماهیان غیرماکول هر کیلوگرم آن حدود چهار تا ۶ دلار ارز آوری برای کشور دارد.

آزمایشگاه مجهز برای پایش بیماری آبزیان و دام

معاون مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: ۲ هزار آزمایش مختلف اعم از کنترل کیفی فرآورده‌های خام دامی، نهاده‌های دامی وارداتی، پایش سرمی طیور بومی و پایش بیماری‌های اخطار کردنی و میگو از ابتدای سال جاری تاکنون در آزمایشگاه چابهار انجام شده است.

میرلاشاری افزود: کنترل سلامت میگو از زمان لاروی (تکثیر)، پرورش، برداشت، فرآوری، بسته بندی و صدور مجوز حمل بهداشتی قرنطینه ای به داخل و صادرات به خارج از کشور از دیگر وظایف آزمایشگاه دامپزشکی است.

رییس اداره دامپزشکی چابهار ادامه داد: آزمایشگاه دامپزشکی با هدف انجام آزمایشات کنترل کیفی میکروبی و شیمیایی بر روی محصولات و فرآورده های دامی برای مصرف داخلی، صادرات و واردات انواع آبزیان، واردات خوراک و نهاده های دامی، ماهیان وارداتی، دام زنده و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در حال فعالیت است.

وی گفت: چابهار با توجه به اقدامات زیربنایی انجام شده از سوی دولت از بنادر مهم کشور برای واردات و صادرات محسوب می شود که تاکنون نقش مهمی در این زمینه داشته است.

 

نظر شما
ادامه