کد خبر: ۵۸۳۱۸

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران اظهار داشت: اگر ما از دانش دامپزشکی به موقع و درست استفاده کرده بودیم، می‌توانستیم از شیوع و همه‌گیری کرونا جلوگیری کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه «روزنه» با موضوع بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، در ارتباط تلفنی با «دکتر پیام محبی» (عضو هیئت مدیره جامعه دامپزشکان و رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

پیام محبی در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: هر زمانی که خون و گوشت و پوست در کنار یکدیگر قرار بگیرند، بیماری و آلودگی هم می‌تواند شکل بگیرد.

وی با اشاره به این که انسان جدای از مخلوقات نیست، عنوان کرد: انسان به عنوان اشرف مخلوقات می‌تواند گونه‌ای از جانوران باشد.

عضو هیئت مدیره جامعه دامپزشکان با اشاره به شیوه ویروس کرونا، توضیح داد: شیوع این ویروس فرصت خوبی را برای کشورهای مختلف فراهم می‌کند تا نسبت به عملکرد خودشان در برابر پاندمی‌های متنوع تفکر بیشتری را انجام دهند.

وی با بیان این که همه کشورها ذخائر طبیعی خود را نابود کرده‌اند، افزود: انسان با ساختن آنتی‌بیوتیک، علاوه بر حفظ بشر به افزایش جمعیت کمک کرده است.

پیام محبی اضافه کرد: باکتری‌ها و ویروس‌ها در هر شرایطی حق خودشان را از جوامع می‌گیرند، و هر قدر که جمعیت بیشتر باشند سهم آن‌ها هم بیشتر می‌شود.

وی با بیان این که بیماری‌های مشترک میان انسان و دام برای ما شناخته شده است، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی در بدو شیوع ویروس کرونا اعلام کرد که این ویروس میان انسان و حیوان اشتراک دارد.

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران افزود: قطعا ویروس کرونا از گونه‌های جانوری به انسان سرایت کرده است. اگر ما از دانش دامپزشکی به موقع و درست استفاده کرده بودیم، می‌توانستیم از شیوع و همه‌گیری کرونا جلوگیری کنیم.

پیام محبی اضافه کرد: بیماری‌های مشترک انسان به انسان، بسیار ترسناک‌تر از بیماری‌های حیوان به انسان هستند.

وی تصریح کرد: اگر ما از دانش‌های مختلف در حوزه بیماری‌های مشترک به درستی بهره ببریم، این دست از بیماری‌ها نمی‌توانند ترسناک یا خطرناک باشند.

عضو هیئت مدیره جامعه دامپزشکان در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «روزنه» گفت: علاقه‌مندان به نگه‌داری حیوان خانگی، بهتر است که از حیوانات متعارف نگه‌داری کنند.

وی افزود: دامپزشکان در حوزه کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان‌های متعارف دانش مطلوبی دارند، در حالی که بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان‌های نامتعارف هنوز ابعاد ناشناخته‌ای دارند.

پیام محبی تاکید کرد: اگر ما در حوزه نگه‌داری از حیوانات متعارف عملکرد درستی نداشته باشیم، افراد به سمت نگه‌داری از حیوانات غیر متعارف سوق پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به این که شهرنشینی انسان را از طبیعت دور کرده است، توضیح داد: در حال حاضر انسان‌ گمشده‌ی طبیعی خودش را در قالب گیاه آپارتمانی یا حیوان خانگی باز می‌یابد.

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران افزود: برخی از حیوانات خانگی غیر متعارف، باعث وحشت مردم و اطرافیان می‌شوند.

وی اضافه کرد: همان‌طوری که انسان‌ها ذاتا نمی‌توانند یک بیماری جدید تولید کنند، حیوانات هم توانایی تولید بیماری جدید را ندارند.

پیام محبی ادامه داد:‌ اگر نگه‌دارندگان حیوانات خانگی به بهداشت حیوان خود توجه کافی داشته باشند، حیوان بیمار نمی‌شود.

وی با اشاره به انتقال حیوان (انسان) به حیوان ویروس کرونا، توضیح داد: در حال حاضر گربه‌سازان – در حالت مشکوک – می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند، در حالی که بسیاری از حیوانات مانند سگ‌ها و گاو و غیره به این ویروس مصون هستند.

عضو هیئت مدیره جامعه دامپزشکان با بیان این که ابتلای با کرونا با آلودگی به کرونا متفاوت است، تصریح کرد: در برخی از اوقات دیده شده که سگ‌ها به کوید ۱۹ آلوده شده‌اند ولی بیمار نشده‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از حیوانات و اجسام می‌توانند به کرونا آلوده شوند، اما لزوما بیمار نمی‌شوند، برای مثال یک خودکار می‌تواند آلودگی زیادی به کرونا داشته باشد اما همین خودکار هیچ‌وقت بیمار نمی‌شود.

 


نظر شما
ادامه