کد خبر: ۵۸۳۶۳

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امکان آلوده شدن برخی حیوانات از طریق تماس نزدیک با انسان‌های آلوده به کرونا وجود دارد، گفت: این درحالی است که تاکنون مورد اثبات شده‌ای از انتقال ویروس کووید۱۹ از حیوانات به انسان گزارش نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از وانانیوز، «دکتر بهزاد امیری» با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و بر اساس شواهد موجود به نظر می‌رسد ویروس کووید_۱۹ از یک منبع حیوانی پدید آمده است، گفت: داده‌های توالی ژنتیکی نشان می‌دهد که ویروس کووید_۱۹ از خویشاوندان نزدیک ویروس‌های کرونایی است که در جمعیت خفاش Rhinolophus (خفاش نعل اسب) در گردش است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مدارک علمی کافی برای شناسایی منبع ویروس کووید_۱۹ یا توضیح مسیر اصلی انتقال به انسان (که ممکن است یک میزبان واسطه باشد) وجود ندارد، تصریح کرد: از سوی دیگر دریافته‌ایم که امکان آلوده شدن برخی حیوانات از طریق تماس نزدیک با انسان‌های آلوده وجود دارد و این موضوع به خصوص در مورد گربه‌ها اثبات شده است؛ در حالیکه تاکنون مورد اثبات شده‌ای از انتقال ویروس کووید۱۹ از حیوانات به انسان گزارش نشده است.

امیری با بیان اینکه آزمایش بررسی ویروس کووید ۱۹ در چندین سگ و گربه (گربه خانگی) و یک ببر به دنبال تماس نزدیک با انسان‌های آلوده، مثبت شده است، افزود: گربه‌ها حساس‌ترین گونه حیوانی برای کووید_۱۹ هستند و می‌توانند به بیماری بالینی مبتلا شوند. همچنین امکان سرایت بیماری کووید_۱۹ از گربه‌ آلوده به سایر گربه‌ها در صورت تماس نزدیک و طولانی بین آنها وجود دارد.  

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: سایر گربه‌سانان نظیر شیر و ببر  نیز می‌توانند به بیماری کووید۱۹ مبتلا شوند.

وی درباره احتمال انتقال ویروس از انسان به سایر گونه‌های جانوری، اظهار کرد: به نظر می‌رسد راسوها (Ferrets) نیز مستعد ابتلا به عفونت هستند، اما کمتر به بیماری مبتلا می‌شوند و این در حالی است که در محیط آزمایشگاه راسوهای آلوده به ویروس نیز قادر به انتقال عفونت به سایر راسوها بودند.

امیری با اشاره به اینکه سگ‌ها نیز مستعد ابتلا به عفونت هستند، اما کمتر از گربه‌ها و راسوها مبتلا می‌شوند، ادامه داد: امکان آلوده شدن خفاش‌های میوه‌خوار مصری به ویروس کووید_۱۹ در محیط آزمایشگاه اثبات شده، اما علائمی از بیماری یا توانایی انتقال موثر عفونت به خفاش‌های دیگر را نشان ندادند. همچنین به نظر می‌رسد طیور و خوک‌ها، مستعد ابتلا به عفونت کووید۱۹ نیستند.

وی افزوددر صورتی که فردی هر نوع علائم بیماری (به خصوص تب و سرفه) را دارد باید از ماسک استفاده کرده و از تماس با حیوانات (اعم از حیوان اهلی،  خانگی و یا وحشی) جددا خوداری کند. همچنین در صورتی که به بیمار مبتلا هستید و حیوان خانگی دارید،  مراقبت و تغذیه حیوان خود را به فرد دیگری که فاقد علائم بیماری است واگذار کنید و در صورت امکان حیوان را به مکان دیگری غیر از محل زندگی خود انتقال دهید. حتی در زمانی که سالم هستید قبل و بعد از دست زدن به حیوانات، حتما دست خود را با آب و صابون بشویید و تا حد امکان از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر جلوگیری از تماس حیوانات خانگی با سایر حیوانات به ویژه سگ‌ها و گربه‌های ولگرد، تصریح کرد: دقت کنید تا از مصرف غذا و آب آلوده توسط حیوانات خانگی جلوگیری کنید. توجه کنید که حیوانات خانگی باید بطور منظم، دوره‌ای و مستمر از سوی دامپزشک مورد معاینه قرار گیرند و به محض بروز علائمی دال بر بیماری، تا رفع کلیه علائم و تایید دامپزشک مبنی بر درمان کامل، حیوان بیمار در مکانی مجزا از انسان‌ها و سایر حیوانات نگهداری شود.


نظر شما
ادامه