کد خبر: ۵۸۳۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: بروز بیماری ناشناخته دامی در بابل و تزریق داروی تقلبی برای پیشگیری تکذیب می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران، احتراماً پیرو درج خبری در یکی از کانال ها در فضای مجازی شهرستان بابل مبنی بر بروز و شیوع بیماری ناشناخته دامی در سطح شهرستان بابل روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران در راستای تنویر افکار عمومی جوابیه ای را به شرح ذیل صادر نمود.

بیماری تب 3 روزه (BEF) ناشناخته نبوده و یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاو میش میباشد که از طریق بندپایان منتقل و به هیچ عنوان بین انسان و حیوان مشترک نیست.

این بیماری در گاو موجب کاهش تولید شیر و وزن دام شده که از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت می باشد و با علائمی همچون تب ناگهانی، لنگش همراه با عدم تعادل در راه رفتن ، بی اشتهائی و ریزش اشک، ترشحات بزاق و بینی، درد و خشکی مفصل و سفتی شدید عضلات همراه است که در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و متعاقب آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان بروز می کند.

بیماری تب 3 روزه گاو، گذرا بوده و قابل درمان می باشد اما مبارزه با بندپایان و حشرات بعنوان ناقلین این بیماری ویروسی از طریق سمپاشی بدن دام و جایگاه های نگهداری دام بعنوان مهمترین نقش پیشگیرانه توسط دامداران مورد انتظار می باشد.

واکسن تب 3 روزه در بازار موجود بوده، وارداتی و بهادار است که دامداران عزیز در صورت درخواست برای تهیه می توانند به مراکز مایه کوبی بخش خصوصی دامپزشکی در سطح استان مراجعه نمایند.

لازم بذکر است استفاده از آمپول «کدوماکس» که در این خبر از آن بعنوان پیشگیری کننده و تقلبی نام برده شده از گروه داروهای فارموکولوژی دامپزشکی نبوده و به هیچ عنوان در دامها مورد استفاده قرار نمیگیرد و شهروندان مازنی می توانند در صورت تهیه گوشت از قصابیهای مجاز تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی و مشاهده لیبل یا برچسب تگ روی لاشه و ممهور بودن لاشه به مهر بهداشتی دامپزشکی از خرید گوشت بهداشتی و سالم اطمینان حاصل نمایند.

در پایان از دامداران مازنی درخواست می شود علاوه بر توجه به هشدارهای بهداشتی دامپزشکی و واکسینه نمودن دامها و سمپاشی اماکن دامی خود، در صورت مشاهده افراد سودجو برای خرید دامهای بیمار و یا تزریق داروهای دامی توسط افرادی بدون مجوز دامپزشکی بصورت غیر مجاز مراتب را به ادارات دامپزشکی شهرستانها اطلاع تا اقدامات قانونی لازم بعمل آید. 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
1
باز هم مازندران.چه میکنند انجا
نظر شما
ادامه