کد خبر: ۵۸۳۷۹

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر گفت: لاشه یک قلاده فک خزری در ساحل این شهرستان رودسر پیدا شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی محمدپور» با اشاره به اینکه لاشه یک قلاده فک خزری که چند روز پیش تلف شده بود امروز در ساحل شهر رودسر پیدا شد، اظهار کرد: دلیل مرگ این حیوان نامشخص است و پس از بررسی ها نتیجه قطعی اطلاع رسانی خواهد شد.

 وی با بیان اینکه فک خزری تنها پستاندار دریای خزر است، افزود: فک‌خزری از گونه‌های جانوری در معرض انقراض و حمایت شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم تلف‌شدن فک خزری گیرکردن این جانور در تور صیادان است.

محمدپور ادامه داد: فک خزری حیوانی است که به هیچ وجه به انسان آسیب نمی‌زند، بنابراین از مردم و مسافرین تقاضا داریم، در صورت مشاهده این گونه جانوری در سواحل از حمله‌ور شدن به فک‌های خزری خودداری کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر تاکید کرد: در صورت مشاهده فک خزری بلافاصله باید به سامانه ۱۵۴۰ اطلاع داده شود.

وی یادآور شد: سال گذشته دو لاشه خزری در سال جاری رودسر پیدا شد و لاشه‌ای که امروز کشف شد، اولین لاشه فک خزری ساحل رودسر در سال‌جاری است.

محمدپور در خصوص زادآوری این گونه جانوری در سواحل رودسر گفت: تاکنون موردی از زادآوری در این منطقه دیده نشده است اما مشاهده توله فک‌های خزری به ما گزارش شده است.

وی افزود: همواره به صیادان توصه کرده‌ایم هنگام صید مراقب فک‌های خزری باشند و اداره کل شیلات نیز همکاری خوبی با ما برای حفاظت از فک‌های خزری دارد.

به گزارش ایسنا، فک‌ها جانورانی با ارزشمند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد. فوک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زندگی می‌کنند. فک ها در خشکی بسیار کم‌تحرک ولی در آب بسیار فعال است و با کمک پاهای خود به سرعت شنا می‌کند. این جانوران از دست‌هایشان برای حفظ تعادل استفاده می‌کنند.


نظر شما
ادامه