کد خبر: ۵۸۴۰۵

مدیر مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای سال تاکنون یک مورد مثبت تب کریمه کنگو در زیرمجموعه دانشگاه مشهد داشتیم که بیمار به طور کامل بهبود یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «محمدجعفر صادقی» گفت: از ابتدای سال تاکنون یک مورد مثبت تب کریمه کنگو در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم که بیمار به طور کامل بهبود یافته است.

مدیر مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، درگز، قوچان، کلات، فریمان، بارخرز، رشتخوار، کاشمر، خلیل آباد، بردسکن، تایباد، خواف، سرخس و چناران را شهرهای زیرمجموعه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد.

وی، عامل انتقال تب کریمه کنگو را از طریق گزش کنه‌های ناقل بیماری به حیوان و در نهایت به انسان عنوان کرد و گفت: با آغاز فصل گرما و افزایش دما، فعالیت کنه‌های ناقل بیماری آغاز می‌شود.

صادقی با اشاره به نبود هیچ علامتی از این بیماری در دام، ابراز کرد: در انسان در مراحل اولیه علائمی مانند سرماخوردگی و در مراحل پیشرفته با خونریزی داخلی، خونریزی لثه، خونریزی بینی و ادرار خونی همراه است که در صورت درمان نشدن به موقع با مرگ همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه اکثر بیماری‌های واگیردار علائم عمومی اولیه دارند که تب، شاه علامت آنهاست، اظهار کرد: این شاه علامت در ۱۴ سندروم تب و سرفه، تب و سردرد، تب و زری، تب و اسهال و… وجود دارد.‌

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بهترین روش تشخیص و مقابله با بیماری برای افراد مبتلا به تب کریمه کنگو را انجام آزمایش در صورت مشاهده علائم عنوان و اظهار کرد: در صورت تشخیص به‌موقع، این بیماری قابل درمان است.

صادقی، خطر ابتلای این بیماری در افرادی که مستقیم با دام در ارتباط هستند به دلیل احتمال گزش کنه و همچنین ذبح غیر بهداشتی دام و تماس با جگر و گوشت تازه را بیشتر دانست و از مردم خواست از مصرف گوشت و جگر تازه خام و یا نیم پز، پرهیز از ذبح دام در معابر، منازل و مراسم‌های گوناگون پرهیز کرده و محصولات دامی را از مراکز معتبر تهیه کنند.

وی با تأکید بر جلوگیری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها، ضرورت سمپاشی دام‌ها و جایگاه‌های آنها برای مقابله با این بیماری، گفت: پس از ذبح دام، باید ۲۴ ساعت در شرایط ویژه (دمای ۰ تا ۴ درجه)، نگهداری شود تا ویروس احتمالی موجود در گوشت از بین رفته و قابل استفاده شود؛ در غیر این صورت، فردی که دام را تمیز می‌کند یا گوشت آن را خرد می‌کند، ممکن است به‌طور سهوی آلوده و مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو شود.

 
نظر شما
ادامه