کد خبر: ۵۸۴۳۹

عملیات طرح دانش‌بنیان تکثیر گاو‌های ممتاز با روش تولید آزمایشگاهی جنین و دامپروری صنعتی سه هزار راسی مولد با کمک ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،در کشور به دلیل تقاضای بالا برای مصرف گوشت قرمز و شیر، هر ساله مقادیر زیادی واردات صورت می‌گیرد. این اتفاق خروج ارز از کشور را در پی دارد. خروج ارزی که اگر در کشور بماند می‌توان شغل‌های زیاد جدیدی را برای جوانان داشته باشد. همچنین این نیاز اگر تامین نشود ما شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار مصرف خواهیم بود.

اگر از جهت دیگری به این ماجرا نگاه کنیم، می‌بینیم که عمده‌ی تولیدات در کشاورزی و دامپروری در کشور، به روش‌های سنتی انجام می‌شود. استفاده از روش‌های سنتی آسیب‌ها و مشکلات زیادی را به همراه دارد.

می توان به مشکلاتی همچون محیط زیست و بازدهی کم نسبت به هزینه‌ها اشاره کرد، بسیاری از کشور‌ها از آن‌ها عبور کرده اند و در حال حاضر از روش‌های مدرن و بروز استفاده می‌کنند.

در سال‌های اخیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در راستای توصیه‌های رهبری در خصوص جهش تولید و اقتصاد مقاومتی فعالیت‌ها و طرح‌هایی را انجام می‌دهد.

این ستاد با استفاده از جوانان نخبه و شرکت‌های دانش بنیان و حمایت‌های مردمی اقدام به تولید محصولات کشاورزی و دامپروری با روش‌های نوین کرده است.

«مخبر» رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از تکمیل سه طرح تولید علوفه به روش هیدرو پونیک، آغاز عملیات طرح دانش بنیان تکثیر گاو‌های ممتاز با روش تولید آزمایشگاهی جنین و دامپروری صنعتی سه هزار راسی مولد خبر داد.

مخبر با اشاره به فعالیت‌های این ستاد در اجرای طرح‌ها و روش‌های نوین ادامه داد:با کمک مردم و سرمایه‌هایی که در اختیار دارند این طرح‌ها در حال انجام است. تکمیل و راه اندازی این طرح‌ها موجب کاهش تورم، افزایش تولید و اشتغال در جامعه خواهد شد.

وی افزود: در روش هیدرو پونیک که در حال حاضر انجام می‌شود روزانه در هر ۱۰۰ متر، روزانه ۲/۵ تن علوفه تولید می‌شود، که در سال یک هزار تن علوفه تولید خواهد شد. مصرف آب نیز در روش هیدرو پونیک ۹۰ درصد کمتر از روش‌های سنتی است.

کشت هیدرو پونیک را آب کشت نیز می‌گویند. در این روش کشت گیاه بدون خاک است. در این نوع کشت متخصصان نیاز‌های غذایی گیاه را اندازه گیری کرده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود بر طرف می‌شود.

سیستم هیدرو پونیک انواع مختلفی دارد. سیستم مکنده، سیستم جزر و مد، سیستم N. F. T وسیستم آیرو پونیک یا هواکشت از جمله این نمونه هاست.
در این کشت هر نوع گیاهی می‌تواند کشت شود. مهم‌ترین مزیت استفاده از سیستم هیدرو پونیک، افزایش میزان رشد گیاهان است.

از دیگر مزیت‌های این طرح این است که با فضای محدود و با حداقل تعداد نیروی کار، بالاترین میزان بهره وری را به دنبال خواهد داشت.

طرح دانش بنیان تکثیر گاو‌های ممتاز با روش تولید آزمایشگاهی جنین نیز طرحی بود که توسط این ستاد آغاز شد و اولین مولد انتقال جنین هم نمایش داده شد.

این گوساله تازه متولد شده دارای یکی از ژنتیک‌های کم یاب به نام جرسی است.

روش تولید آزمایشگاهی جنین محاسن زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تولید شیر بیشتر، یک گاو به طور معمول در روز ۳۰ کیلوگرم شیر تولید می‌کند، ولی این گاو‌ها روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم شیر می‌دهند.

یک گاو در طول عمر خود سه تا پنج بار زایمان می‌کند که معمولا نیمی از زایمان‌ها گوساله ماده و نیمی دیگر نر می‌شوند، ولی با اقداماتی که میتوان انجام داد، تولید را به ۵۰ تا ۶۰ گاو ماده رساند.

اکثر گاو‌ها در حالت معمول نسبت به تنش و استرس گرما حساس هستند و میزان تولید شیر آن‌ها کاهش می‌یابد؛ ضمن آن که زودتر به بیماری مبتلا می‌شوند، ولی در این روش گاو‌های تکثیر شده مقاوم به بیماری هستند.

وزن گوساله‌های متولد شده در گاوداری‌ها در شرایط معمول پس از ۱۵ ماه به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد؛ ولی گوساله‌های متولد شده از جنین‌های انتخابی با همان میزان خوراک پس از ۱۵ ماه به ۶۰۰ کیلوگرم خواهد رسید که این امر منجر به افزایش ارزش افزوده گاوداری‌ها خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه