کد خبر: ۵۸۴۴۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان روانسر گفت: یک مورد مرگ ناشی از بیماری تب کریمه کنگو در یکی از روستاهای این شهرستان گزارش شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرصاد، «دکتر طاهره سجادی پور» اظهار داشت: با توجه به وقوع یک مورد مرگ ناشی از بیماری تب کریمه کنگو در یکی از روستاهای شهرستان روانسر، از همه دامداران و مردم شهرستان می خواهیم برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایشان برخی نکات را رعایت کنند.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان روانسر افزود: دامداران و چوبدارن حتماً در ۴ نوبت به فاصله هر دو هفته یکبار بدن دام و جایگاه نگهداری دام را سمپاشی کنند؛ سم در داروخانه‌های دامپزشکی بخش خصوصی این شهرستان موجود است.

وی بیان داشت: افرادی که با دام و یا لاشه‌ی دام در تماس هستند از لمس کردن کنه‌ها و یا کشتن و له کردن آنها به جد خودداری کرده و همچنین بدون دستکش دست به گوشت و خون و اعما و احشا و…لاشه دام نزنند در صورت هرگونه لمس و تماس سریعاً دست خود را با آب و صابون به مدت کافی بشویند.

این مسئول خاطر نشان کرد: در تهیه گوشت مصرفی حتماً از گوشت دارای مهر دامپزشکی استفاده کنند و بعد از تهیه به مدت ۲۴ ساعت و برای دل و جگر و قلوه به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه نگهداری کرده و بعد استفاده کنند.

سجادی پور تصریح کرد: در صورت گزش توسط کنه‌ها مراقب بروز علائم اولیه مثل تب و بی حالی و سرگیجه و یا خونریزی‌های زیر پوستی باشند و در صورت مشاهده هرگونه علائم سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی گفت: با توجه به عدم صحت سلامت و عدم رعایت بهداشت در کشتار غیر مجاز دام و طیور برای حفظ سلامت خود و خانواده خواهشمند است گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز تهیه کنند.

 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کیوان نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
2
این یک هشدار برای استانهای همجوار بویژه کردستان است.
شهرستان روانسر (استان کرمانشاه) در مجاورت شهرستان کامیاران (استان کردستان) بوده و خرید و فروش و حمل و نقل دام میان این شهر فراوان می باشد لذا می طلبد جهت جلوگیری از ورود دامهای آلوده به کنه ناقل ویروس بداخل استان کردستان این هشدار را جدی گرفته، اقدامات قرنطینه ای تشدید شود و با هرگونه حمل دام زنده یا پشم و پوست و گوشت آن بدون گواهی بهداشتی حمل برخورد قاطع صورت گیرد.
پاسخ ها
دامپزشک
| France |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
همکار و دوست عزیز امیدوارم کامنت هایی که با ذکر نام میگذارید واقعا دغدغه باشه نه صرفا...!
چون منه دامپزشک که دارم نظر شما رو می خوانم متوجه نمیشم چطوری قصد دارید پیشگیری کنید؟ اگه ممکنه بیشتر در رابطه با تشدید نظارت در این زمینه توضیح بدید.
کیوان نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
مطمئن باشید واقعاً دغدغه دارم. چون تولید کننده بویژه دامدار سنتی دیگر تحمل آیتم منفی دیگری برای وضعیت اقتصادی خود را ندارد. کرونا، تب برفکی و ... همگی بر بازار تأثیرگذار بوده و به اقتصاد دامدار ضرر وارد کرده است و چنانچه این بیماری نیز گسترش یابد دوباره تأثیر منفی خواهد گذاشت.
راه پیشگیری هم بسیار ساده است. با همکاری نیروی انتظامی تشدید نظارت در گلوگاهها و پاسگاه‌های مرزی و جلوگیری از حمل و نقل دام زنده بدون گواهی بهداشتی حمل. همچنین اطلاع‌رسانی به دامداران روستاهای مرزی دو استان و یادآوری خطرات احتمالی جابجایی غیرمجاز‌ دام
دامپزشک
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
سعی میکنم عینک خوش بینی بزنم و شما رو دغدغه دار بدونم...!
منتها جواب سوالم رو نگرفتم. فرمودید با تشدید نظارت ها از ورود دام آلوده جلوگیری بشه. برای منه دامپزشک سوالی که مطرح شده اینه که چطور شما با تشدید نظارت با گلوگاه های ورودی میتوانید دام های آلوده به این بیماری که هیچگونه علامت بالینی ندارند رو شناسایی کنید!؟
به شما دوست و همکار گرامی برادرانه توصیه میکنم اگه واقعا نگران دامدار و حفظ سرمایه های دامی هستید و نه مورد دیگه ای، بهتره راهکار عملی بدید که راهگشا باشد.
موفق و موید باشید
کیوان نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
صرفاً جهت اطلاع یادآوری کنم زمانی که گواهی حمل بهداشتی-قرنطینه ای برای محموله دام زنده صادر می شود، باید چند روز قبلش دام توسط پلاک مخصوص نشان گذاری شود و عملیات واکسیناسیون و سمپاشی آن در شرایط قرنطینه انجام گرفته باشد. در صورت انجام این اقدامات شبکه دامپزشکی شهرستان گواهی فوق الذکر را صادر می کند. پاسگاهها و گلوگاههای انتظامی با تشدید نظارت، براحتی می توانند خودروهای حامل بدون مجوز را توقیف و در اختیار اداره دامپزشکی قرار دهند. اینگونه از شیوع نه تنها تب کریمه-کنگو بلکه سایر بیماریها نیز ممانعت بعمل می آید.
شاد و پیروز باشید.
نظر شما
ادامه