کد خبر: ۵۸۴۵۱

دومین جلد کتاب «قوانین، مقررات و نهادهای حمایت از حیوانات» نوشته شهرناز فلسفی توسط نشر فرهوش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «قوانین، مقررات و نهادهای حمایت از حیوانات (جلد دوم: حیوانات وحشی)» نوشته «شهرناز فلسفی» به‌تازگی توسط نشر فرهوش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

شهرناز فلسفی نویسنده این‌کتاب که براساس تحصیلاتش در رشته حقوق و دغدغه‌ای که برای حمایت از حیوانات داشته، سال گذشته کتاب «قوانین، مقررات و نهادهای حمایت از حیوانات (جلد اول: حیوانات اهلی)» را با همکاری همین‌ناشر چاپ کرده، چندی‌پیش هم کتاب «واژه‌نامه حقوق محیط‌زیست» را توسط نشر فرهوش به چاپ رساند و حالا دومین‌جلد کتاب «قوانین، مقررات و نهادهای حمایت از حیوانات» را منتشر کرده است.

اولین‌جلد این‌کتاب مربوط به حیوانات اهلی بود و دومین‌جلدش مربوط به حیوانات وحشی است که مولف، برای این‌پژوهش خود، دوباره کشور هند را به‌عنوان نمونه انتخاب کرده است.

شهرناز فلسفی با اشاره به این‌که حکیمان، فلاسفه و نویسندگان از قدیم، بر لزوم احترام به طبیعت و رعایت حق حیات موجودات زنده تاکید کرده‌اند؛ آگاهی‌بخشی به مردم درباره حقوق حیوانات و مسائل محیط زیست را وظیفه و یک‌امر مهم می‌داند. او با این‌رویکرد در جلد دوم کتاب قوانین حمایت از حیوانات، سراغ حیات وحش رفته و از منظر حقوق محیط‌زیست، به تبیین و توضیح چند مبحث اصلی در موضوعات حیات وحش پرداخته است. فلسفی علت انتخاب هند را به‌عنوان کشور نمونه در پژوهش خود، تنوع گونه‌های حیات وحش در این‌کشور عنوان کرده است.

کتاب پیش‌رو، ۵ فصل دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «فصل اول: پیشگفتار و تعاریف برای ورود به مبحث کتاب»، «فصل دوم: قوانین مهم حمایت از حیوانات وحشی در کشور هند»، «سازمان‌های ملی و بین‌المللی حمایت از حیات وحش هند»، «حفاظت از پرندگان در هند» و «حفاظت از حیوانات وحشی و زیستگاه‌های آنان در هند».

نویسنده در فصل اول، مباحث مقدماتی بحث خود را تشریح کرده و به موضوعاتی مثل آلودگی، گونه‌های مهاجم، تغییرات اقلیمی، محیط زیست دریایی و ... پرداخته است. در فصل دوم هم قوانین و بندهای مهم قانون حمایت از حیوانات در هند را مورد توجه و تحقیق قرار داده که از جمله آن‌ها می‌توان به قانون منع خشونت علیه حیوانات (۱۹۶۰)، دایره کنترل جرایم علیه حیوانات وحش، شرح ماده ۱۰ مقررات شناسایی باغ‌وحش‌ها (۱۹۹۲) و ... اشاره کرد. فصل سوم کتاب هم دو بخش «سازمان‌های حفاظت از حیات وحش در هند» و «سازمان‌های بین‌المللی حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض حیات وحش که هند عضو آنها است» را در خود جا داده است. فصول بعدی کتاب هم مباحثی را درباره انواع پناهگاه‌های پرندگان، انجمن‌های نجات، گونه‌های پرندگان، پروژه ببر (۱۹۷۲)، قانون حفاظت از جنگل‌ها (۱۹۸۰)، پروژه فیل، پروژه لاک‌پشت دریایی و ... شامل می‌شوند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

اتحادیه بین‌المللی برای حفاظت از طبیعت، در سال ۱۹۴۸ به‌منظور حفاظت از طبیعت و نگهداری از منابع طبیعی تشکیل شد. این‌اتحادیه اولین سازمان جهانی است که راه‌حل‌های مناسب برای بحران‌ها و چالش‌های محیط‌زیستی ارائه می‌دهد. بیش از ۱۸۵ کشور ازجمله هند عضو آن می‌باشند. این‌اتحادیه برنامه‌های متعددی برای حفاظت از محیط‌زیست در سرتاسر جهان دارد. مانند سیاست‌های جهانی محیط‌زیست، میراث آب‌ها و جنگل‌ها از گذشتگان و انتقال صحیح آن به نسل‌های آینده، همچنین این سازمان پروژه‌های حفاظت از انواع گونه‌های حیات وحش و جلوگیری از انقراض نسل آنها را بر عهده دارد. ازجمله گونه‌های حیوانات وحشی که تحت حفاظت این سازمان قرار دارند عبارتند از: فیل‌های آفریقایی، شیرهای آفریقایی، نهنگ‌ها، تمساح‌ها، پنگوئن‌ها، دلفین‌ها، ببرهای بنگالی، لاک‌پشت‌های سبز دریایی، کوسه‌های سرچکشی.

این‌کتاب با ۱۴۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۸ هزار تومان منتشر شده است.

 

نظر شما
ادامه