کد خبر: ۵۸۴۹۴

با وجود شرایط خوب زیستگاه صیدوا برای زیست یوزپلنگ آسیایی، محیط زیست مهدیشهر به فکر بازگرداندن این حیوان ارزشمند به این دیار است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «فرامرز اسفندیاری» رئیس محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر گفت: زیستگاه صیدوا در گذشته از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی بوده و از همین رو برنامه‌ای برای احیاء این زیستگاه در دستور کار داریم تا این یوزپلنگ را به این زیستگاه برگردانیم.

او با بیان اینکه این زیستگاه شرایط مساعدی برای بازگشت یوزپلنگ آسیایی دارد، افزود: در این زیستگاه طعمه یوزپلنگ به وفور وجود دارد.

رئیس محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر با بیان اینکه تا همین سه -چهار دهه پیش از این، صیدوا از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی بوده، بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما برای احیاء زیستگاه صیدوا و بازگشت یوزپلنگ آسیایی، طرح احیاء آهو در این زیستگاه به عنوان یکی از طعمه‌های یوزپلنگ آسیایی است.

افرامرز اسفندیاری ابراز کرد: البته هر از گاهی گزارش‌های مردمی در خصوص مشاهده یوزپلنگ در حوالی این زیستگاه و خصوصا در مناطق جنوب سمنان داشتیم، اما هنوز با قاطعیت نمی‌توان وجود یوزپلنگ را در این منطقه تایید کرد.

او با بیان اینکه پارسال تصاویری از یوزپلنگ آسیایی در منطقه چاه‌شیرین سمنان ثبت شده، تصریح کرد: این منطقه فاصله چندان زیادی با صیدوا ندارد و لذا با توجه به مساعد بودن شرایط و تنوع گونه‌های جانوری در آن می‌توان به بازگشت یوزپلنگ آسیایی به آن امید زیادی داشت.

اسفندیاری از احیاء و راه‌اندازی یک پاسگاه قدیمی در این زیستگاه با هدف مساعد کردن منطقه برای بازگشت یوزپلنگ آسیایی و حفاظت بهتر از حیات‌وحش منطقه خبر داد و اظهار کرد: حفاظت محیط زیست در همین راستا در تلاش است که پاسگاه قدیمی آبشره را احیاء کند.

رئیس محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر در خصوص تامین نیروی انسانی این پاسگاه گفت: با حمایت محیط زیست استان، در تامین نیروی مورد نیاز این پاسگاه مشکلی نداریم.

او با بیان اینکه امید زیادی به احیاء این زیستگاه یوزپلنگ داریم، اظهار داشت: جمعیت بسیار خوبی از گونه‌های مختلف و از جمله کل، قوچ، میش، بزوحشی، آهو در این زیستگاه وجود دارد و همین تنوع بالا و عزم جدی همکاران ما در محیط زیست، بعد از چهل سال امید‌ها به بازگشت یوزپلنگ ایرانی به این زیستگاه را بیش از پیش افزایش می‌دهد.


نظر شما
ادامه