کد خبر: ۵۸۵۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، ابرکوه، کمیجان و اردبیل

 

کسب رتبه اول سنجش رضایت مراجعین توسط اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی

 

در ارزیابی به عمل آمده از سوی استانداری خراسان رضوی، اداره کل دامپزشکی این استان موفق به کسب رتبه اول در طرح میزان رضایتمندی مراجعان از نحوه ارائه خدمات دستگاه های اجرایی  در سال 89 شد.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در این زمینه اظهار داشت: در ارزیابی به عمل آمده، دستگاه های اجرایی استان در 4 گروه تقسیم بندی شدند و در گروه الف این تقسیم بندی دستگاه هایی حضور داشتند که وجه غالب آنها ارائه خدمات مستقیم به مردم بود و اداره کل دامپزشکی استان با کسب 95/79 امتیاز موفق به کسب رتبه اول در این گروه شد.

هادی زارعی افزود: در ارزیابی یادشده، دستگاه های استان در 6 زمینه میزان رضایت مراجعان از نحوه اطلاع رسانی، میزان اعتماد مراجعان به برخی خصوصیات کارکنان، میزان اعتماد مراجعان به صحت پاسخ ها و اطلاعات کارکنان، میزان اعتماد مراجعان به رفع مشکل و رسیدگی به شکایات، میزان رضایت مراجعان از نحوه رفتار کارکنان با ارباب رجوع ومیزان رضایت مراجعان از چگونگی وضعیت فضا و تجیهزات فیزیکی دستگاه مورد سنجش قرار گرفتند.

وی خاطرنشان ساخت: اقدامات مناسبی در جهت تکریم مراجعان در حوزه های فنی و الکترونیک در دست انجام است که امیدواریم به بهبود وضعیت خدمت رسانی به مخاطبان دامپزشکی در اقصی نقاط استان کمک کند.

-------------------------------

 

آغاز عملیات مبارزه با انگل های دامی در خراسان رضوی

 

عملیات گسترده مبارزه با انگل های دامی در خراسان رضوی با حضور اکیپ های فنی دامپزشکی در اقصی نقاط استان و مناطق عشایری آغاز شد.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: در مراحل اولیه این عملیات که با هدف صیانت از سرمایه دامی استان و در جهت ارتقای بهداشت عمومی و پیشگیری از تبعات مخرب اقتصادی بیماری های انگلی آغاز شده است بیش از 40 تن سموم ضدانگل در تمامی شهرستان های استان توزیع شده که این مقدار بوسیله شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه در حال استفاده برای دامداران می باشد و در مراحل بعدی و تا پایان سال نیز مقادیر مختلف به شهرستان ها ارسال خواهد شد.

دکتر جواد اعلمی اظهار داشت: با توجه به ضرورت پوشش همه جانبه دام های استان علیه بیماری های انگلی و طبق برنامه مدون مبارزه با بیماری های دامی اعلام شده به شبکه های دامپزشکی پیش بینی می کنیم تا پایان سال بیش از 5 میلیون راس دام سبک، 202 هزار راس دام سنگین و بیش از 20 میلیون متر مربع جایگاه نگهداری دام تحت پوشش عملیات سمپاشی قرار گیرد.

وی بیماری های انگلی را از جمله بیماری های دانست که سبب کاهش زاد و ولد دام ها، کاهش تولیدات دامی نظیر شیر و کاهش کیفیت محصولاتی نظیر پوست و پشم شده و از این روی خسارات زیادی را به صنعت دامپروری و تولیدات خوراکی و غیرخوراکی دامی وارد خواهد کرد.

اعلمی بیان داشت: نظر به اهمیت موضوع در سال گذشته مبارزه با اینگونه بیماری ها در طرح های جامع، کریمه-کنگو و خشکسالی در استان انجام شد که ماحصل آن سمپاشی 4 میلیون راس دام سبک، 176 هزار راس دام سنگین و 19 میلیون متر مربع جایگاه نگهداری دام ها بوده است و اجرای آن سبب کاهش چشمگیر ابتلای دام ها به بیماری های یادشده بوده و در برخی موارد زمینه ابتلای افراد را به بیماری های انگلی مشترک بین انسان و دام نظیر تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو(CCHF) که از طریق دام های آلوده به کنه های دامی منتقل می گردد را تا حدی زیادی کاهش داده است.

معاون فنی دامپزشکی استان از کلیه دامداران استان خواست با توجه به اجرای رایگان این طرح در تمامی نقاط استان با اکیپ های دامپزشکی همکاری نموده و از مصرف سموم دامی بدون دستور دامپزشک خودداری کنند.

-----------------------------

 

انتصاب سرپرست جدید شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه


جلسه تودیع و معارفه سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه با حضور فرماندار، مدیر کل دامپزشکی استان و جمعی از مسئولین ادارت شهرستان ابرکوه برگزار گردید.
در این جلسه مدیر کل دامپزشکی استان ضمن تشکر از زحمات مسئول قبلی و آرزوی موفقیت برای سرپرست جدید شبکه، با اشاره به اهمیت و جایگاه دامپزشکی در ارتقاء بهداشت عمومی و سلامت جامعه، وضعیت استان را در خصوص بیماری های مشترک بین انسان و دام مناسب توصیف کرد و عنوان نمود: این موفقیت‌ها به خاطر پشتکار همکاران دامپزشکی و حمایت مسئولین استان و شهرستان می باشد.
در ادامه فرماندار ابرکوه ضمن تشکر از فعالیت‌های شبکه دامپزشکی، حل مشکل کشتارگاه ابرکوه را خواستار شد و در همین زمینه مقرر شد سرپرست جدید شبکه موضوع را با جدیت بیشتر دنبال نماید.

در این جلسه ضمن تقدیر از زحمات و فعالیت‌های دکتر احسان آقابابایی، دکتر فاتحی نیا به عنوان سرپرست جدید شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه منصوب گردید.

------------------------------

 

طرح آموزشی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان کمیجان برگزار شد
 
طرح آموزشی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کمیجان برگزار شد.

دکتر'حبیب اسحقی' گفت : توزیع چهار هزار برگ اطلاعیه آموزشی، مراقبت فعال از طیور صنعتی در واحدهای مرغداری و طیور بومی در روستاها ، نمونه برداری بافتی و خونی از تلفات غیر عادی از جمله اقدامات این شبکه در این طرح است.
وی افزود : این طرح با همکاری شوراهای اسلامی روستاها در دوبخش مرکزی و میلاجرد شهرستان کمیجان اجرا شده است.
دکتر اسحقی در پایان گفت : بیماری آنفلوانزا بوسیله ویروسی به همین نام با تیپ های A, B,C شناخته شده است که نوع A بیشترین توانایی ایجاد همه گیری را دارد.

------------------------------

 

با افتتاح شبکه دامپزشکی سرعین؛
شبکه دامپزشکی اردبیل به 10 شبکه افزایش یافت


با افتتاح شبکه دامپزشکی شهرستان سرعین، تعداد شبکه‌های دامپزشکی استان اردبیل به 10 شبکه افزایش یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در مراسم افتتاح شبکه دامپزشکی شهرستان سرعین اظهار داشت: پس از تبدیل شدن بخش سرعین به شهرستان بر اساس مصوبه هیئت دولت ضرورت وجود شبکه دامپزشکی در سرعین احساس می‌شد.
سبحانعلی علوی تصریح کرد: با راه‌اندازی این شبکه از مراجعه دامداران و قصابان برای انجام امور مربوط به کشتار بهداشتی به مرکز استان اردبیل جلوگیری شده و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود.
وی با بیان نقش و اهمیت دامپزشکی در امر مبارزه با بیماری‌های دامی، کنترل فرآورده‌های خام دامی و نظارت بر بهداشت عمومی افزود: این مجموعه با فعالیت گسترده خود زمینه‌ساز ارتقای سلامت عمومی جامعه و تامین امنیت غذایی است.
علوی خاطرنشان کرد: در شهر توریستی سرعین که سالانه بیش از 5 میلیون گردشگر در آن حضور پیدا می‌کند راه‌اندازی این مجموعه از الزامات و ضروریات بود.
این مسئول اضافه کرد: سالانه جمع کثیری از هموطنان به این شهر توریستی سفر می‌کنند که در این راستا ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه، نظارت بر اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی ضروری به نظر می‌رسد.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل ابراز داشت: پیش از افتتاح این شبکه بازرسی بهداشتی فرآورده‌های خام دامی و اماکن عرضه این منطقه زیر پوشش اردبیل بود که با افتتاح این شبکه پرسنل مستقر در آن نسبت به نظارت بهداشتی اقدام می‌کنند.
علوی عنوان کرد: علاوه بر توریستی بودن منطقه و شرایط خاص، واقع شدن در مسیر کوچ عشایر و دامداران و اشتغال بیشتر مردم منطقه به شغل دامداری و دامپروری سبب شد تا ضرورت احداث شبکه دامپزشکی را بیش از گذشته احساس کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: با استقبال و همکاری دامداران و عشایر منطقه پیش‌بینی می‌شود در طرح واکسیناسیون بروسلوز نزدیک به یک میلیون راس دام سبک و 200 هزار راس دام سنگین زیر پوشش مایه‌کوبی قرار گیرند.
وی به بحث پیشگیری و مقدم بودن آن در مهار بیماری‌ها اشاره کرد و افزود: بیماری بروسلوز یکی از بیماری‌های فوق‌العاده عفونی و قابل انتقال بین انسان و دام است که از آن به عنوان بیماری هزار چهره یاد می‌شود و به علت سقط جنین دام، کاهش تولید شیر، عقیم و نازایی دام سبب از دست رفتن ارزش اقتصادی دام‌های مبتلا می‌شود.
این مسئول در ادامه گفت: اگر این بیماری در جمعیت دامی کنترل شود همچون سدی مانع از ورود آن به جمعیت انسانی می‌شود.
علوی در ادامه وجود گونه‌های زیاد باکتری عامل بیماری، داشتن دوام قابل توجه عامل بیماری در طبیعت، سیستم دامداری سنتی، کمبود اعتبارات و پرسنل با هدف انجام برنامه‌های کنترل، گسترش طیف میزبانان حساس و احتمال وجود بیماری در حیوانات وحشی را از عمده مشکلات کنترل و ریشه‌کنی ایمن بیماری در دام‌ها عنوان کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل ریشه‌کنی بیماری را منوط به همت همگانی ارگان‌ها، پرسنل و امکانات کافی و هزینه‌های کلان ملی اعلام کرد.
در پایان این مراسم فرزاد جامعی به عنوان سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان سرعین منصوب شد.

 

-----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل خبر داد:
نظارت بهداشتی بر واردات خوراک دام و طیور


مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: نظارت بهداشتی بر واردات خوراک دام و طیور از کشور جمهوری آذربایجان به همت دامپزشکان استان اردبیل انجام می‌شود.

دکتر سبحانعلی علوی در نشست با جمعی از کارشناسان و دامپزشکان اردبیل اظهار داشت: در یک ماه گذشته 980 تن خوراک دام و طیور شامل کنجاله، تخم پنبه، سبوس گندم، تفاله چغندر با نظارت بهداشتی و کیفی این اداره کل به استان اردبیل وارد شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس قانون، دامپزشکی متولی نظارت بهداشتی بر تمام مراحل تولید، واردات، صادرات و توزیع فرآورده‌های خام دامی و نهاده‌های مربوطه است.
علوی ادامه داد: نظارت بهداشتی و کیفی بر واردات خوراک و طیور سبب می‌شود خوراک سالم و بهداشتی در دسترس دامداران و باغداران قرار گیرد و در نتیجه محصولات استحصالی این واحدها نیز با کیفیتی مطابق استانداردهای جهانی در بازار مصرف عرصه شود.
وی در عین حال از واردات 258 راس گوسفند زنده از کشورهای گرجستان و ارمنستان با نظارت بهداشتی دامپزشکی و انتقال آن به کشتارگاه صنعتی اردبیل و صادرات بیش از 59 تن پودر گوشت به کشور ارمنستان خبر داد.
این مسئول خاطرنشان کرد: در همین مدت بیش از 4 هزار دستگاه خودروهای ورودی از مرز بیله‌سوار به هنگام ورود به استان اردبیل مورد ضد عفونی قرار گرفته و از داکت ضد عفونی اتوماتیک عبور کرد‌ند.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در پایان سخنان خود اذعان داشت: بخش دام و طیور از ارکان اصلی و اساسی صادرات غیر نفتی در کشور است و با توجه به این موضوع این اداره کل تمام توان خود را در تسهیل امور مربوط به صادرکنندگان و تولیدکنندگان این بخش به کار گرفته است.

 

 

نظر شما
ادامه