کد خبر: ۵۸۵۰۶
 

حکیم مهر: استفاده رایگان و برخط (آنلاین) بسیاری از انواع جایگزین‌های آموزشی برای استفاده در کلاس‌های عملی و دروس رشته‌های پزشکی، دامپزشکی و سایر علوم وابسته دانشگاهی به جای استفاده از حیوانات و جانداران به کمک برنامه‌هایی از جمله نرم‌افزارها و شبیه‌سازهای رایانه‌ای و در عناوین و شاخه‌هایی همچون آزمایشگاه‌های فیزیولوژی، فارماکولوژی، کالبدشناسی، تشریح و غیره، از طریق تارنمای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فراهم شده و در دسترس همگان قرار گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از به جای آزمایش روی حیوان، کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های پزشکی این وزارتخانه، تعدادی از به‌روزترین نمونه‌های آموزشی نوین و جایگزین رایانه‌ای را از طریق سامانه و تارنمای خود (که در ذیل این خبر معرفی شده است)، برای استفاده اساتید و دانشجویان کلیه رشته‌های مربوطه، با نظر بر رویکرد نوین و جهانی، مهیا کرده است.

فروردین ماه سال گذشته، از جانب معاون آموزش علوم پایه وزارت‌ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت استفاده از حیوانات در آزمایشگاه‌های فیزیولوژی و فارماکولوژی را به تمامی دانشکده‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و همچنین کلیه رشته‌های مرتبط برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ابلاغ کرد. با توجه به اینکه امروزه ظهور فناوری نوین و کاربردهای آن در امور آموزشی و نیز پژوهشی، موضوعی مهم و کلی است که دانشگاه‌های معتبر جهان در حال بهره و استفاده از آن می‌باشند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بدین امر مهم و استفاده از انواع شبیه‌سازها و برنامه‌های رایانه‌ای توجه داشته و در ابلاغیه خود استفاده مواردی از این دست را مورد تایید و تاکید قرار داده است.

لازم به ذکر است، در این خصوص بخشنامه دیگری نیز در ادامه سال ۱۳۹۸ از طرف معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین آموزشی، به جای استفاده، آزار و کشتار حیوانات و دیگر جانداران را در کلاس‌های آموزشی به کلیه دانشکده‌های مربوطه و تحت پوشش آن وزراتخانه ابلاغ کرد.

چنین تحول جدید و بایسته‌، با دو دستور صدرالذکر از طرف این دو وزارتخانه کشور در سال گذشته (۱۳۹۸)، حاکی از تحولی بزرگ که نشان دهنده همگام شدن در راستای جهانی و آموزش با استفاده از روش‌ها و راهکارهای نوین جهانی، می‌باشد. که در نتیجه با پیشرفت و توجه روزافزون به این مهم، هم‌اکنون امکانات آموزش مجازی در تارنمای وزارت بهداشت، آموزش و آموزش پزشکی، به عنوان سکویی عملی برای نیل به ممنوعیت و حذف استفاده از هرگونه حیوان و جانداری در سطح آموزش عالی کشور می‌باشد که بدین وسیله برای استفاده اساتید و دانشجویان‌ کل کشور، در رشته‌های مربوطه، اقدام به انتشار و در دسترس قرار دادن این امکانات نوین آموزشی، کرده است.

دسترسی به این امکانات از طریق تارنمای معرفی شده وزارت بهداشت در «اینجا» برای همگان به صورت کاملاً رایگان مقدور است.

 

نظر شما
ادامه