کد خبر: ۵۸۵۴

حکیم مهر -  اولین همایش کشوری تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک، 27 اردیبهشت ماه سالجاری با حضور رئیس سازمان دامپزشکی و جمعی از مسئولین محلی در استان گیلان برگزار گردید.

خبرنگار حکیم مهر در حاشیه این همایش گفتگوی کوتاهی با دکتر دستور، رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان داشته که بدین شرح است:

حکیم مهر : سازمان دامپزشکی چه برنامه‎ای دارد تا مردم علیرغم قیمت بالاتر نسبت به مرغ‎های معمولی، به مصرف مرغ‌های بدون آنتی‎بیوتیک تشویق شوند؟

با توجه به روند تولید مرغ بدون آنتیبیوتیک و هزینههایی که بر تولیدکنندگان وارد می شود، قیمت اینگونه مرغ‎ها گران نیست! سازمان دامپزشکی کشور هم با ایجاد امکانات آزمایشگاهی در مراکز استانهای تولیدکننده مرغ بدون آنتیبیوتیک به کاهش هزینه کمک کرده و با نظارت دقیقی که دارد به مردم اطمینان می‌دهد مرغی که مصرف می‌‎کنند کاملا سالم است و از این بابت خیالشان راحت باشد.

حکیم مهر : آیا واحدهایی که بعنوان تولیدکننده مرغ بدون آنتی‎بیوتیک فعالیت می‎کنند همه ظرفیت‌شان را به این نوع تولید اختصاص می‎دهند یا فقط یک یا چند سالن در یک مجموعه به این مسئله اختصاص می‎یابد؟!

بله ، این واحدها همه ظرفیت‎شان را به تولید مرغ بدون آنتی‎بیوتیک اختصاص می‎دهند.

حکیم مهر : اگر در یک واحد تولیدکننده مرغ بدون ‎آنتی‎بیوتیک ، بیماریهای باکتریایی بروز کند چه باید کرد؟ و آیا آنتی‎بیوتیک در این شرایط مصرف می‎شود؟

هر زمان چنین گلهای درگیر بیماری شد، بلا فاصله این واحد از چرخه خارج می شود. ضمن اینکه با نظارت دقیقی که سازمان دامپزشکی کشور بر روند تولید مرغ بدون آنتیبیوتیک دارد و سه مرحله هم آزمایش باقیمانده دارویی روی نمونههای ارسالی به آزمایشگاه انجام می‎شود، در صورتی که وجود هرگونه باقیمانده دارویی اثبات شود، آن واحد تولیدی از چرخه مرغ بدون آنتی‏بیوتیک خارج خواهد شد.

حکیم مهر : سازمان دامپزشکی کشور چه کار دقیقی در مورد پایش باقیمانده دارویی (آنتی‏بیوتیک) انجام داده و آیا برآورد دقیقی از میزان بقایای آنتی‎بیوتیک در مرغ‎های گوشتی دارید؟

در این زمینه در حال اجرای پروژه‎ای هستیم که نتایج اولیه آن سال گذشته منتشر شده و در سازمان دامپزشکی موجود است و به زودی نتایج نهایی هم اعلام می‎شود.

گفتگو از : مرتضی جلیل‎نژاد ماسوله - خبرنگار حکیم مهر در رشت

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه