کد خبر: ۵۸۵۴۸
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
به بهانه انتصاب مدیرکل جدید دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: سازمان دامپزشکی کشور با کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور ثابت کرد می‌تواند در زمینه کنترل سایر بیماری‌ها نیز حرکت کند ...
 

حکیم مهر - محسن طاهرمیرزایی: «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیر جوان و خوش‌اخلاق شاغل در سازمان دامپزشکی کشور، ورودی سال 77 دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است. وی که عاشق تنوع کاری و گستردگی بسیار زیاد رشته دامپزشکی شده بود، بهمن ماه سال 83 و در سن 25 سالگی فارغ‌التحصیل شد.

بعد از فارغ‌التحصیلی به صورت امریه سربازی در اداره کل دامپزشکی استان قزوین مشغول به کار شده و به‌عنوان اولین دکتر دامپزشک در منطقه محروم و دورافتاده الموت شرقی به مدت 20 ماه دوران سربازی را در قالب دامپزشک بخش الموت شرقی جهت درمان دام‌های بیمار منطقه سپری کرد. پس از دوران سربازی نیز مدت کوتاهی در قالب طرح در اداره دامپزشکی شهرستان بویین زهرا از توابع استان قزوین فعالیت نموده و پس از قبولی در آزمون استخدامی در سال 87 به استخدام اداره کل دامپزشکی استان قزوین درآمد.

کمبود نیرو در شهرستان‌ها باعث شد تا علیرضا در زمان کارشناسی در اداره بویین‌زهرا همزمان به‌عنوان معاون اداره، مسئول سل و بروسلوز، مسئول مبارزه، کارشناس نظارت و کارشناس بخش طیور فعالیت کند. در ادامه به مدت 3 سال به‌عنوان رئیس اداره شهرستان بویین زهرا، 3 سال رئیس اداره شهرستان قزوین، 4 سال معاون سلامت اداره کل قزوین و 2 سال و نیم هم به عنوان مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور فعالیت داشت.

دکتر اکبرشاهی امروز مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور است.

حکیم مهر: ضمن عرض تبریک به مناسبت انتخاب شما به‌عنوان مدیر کل جدید دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، از نظر شما مدیریت دفتر بهداشت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و ... چه تفاوتی با دفتر جدید بیماری‌های دامی دارد؟ منظور بنده از نظر تفاوت‌های مدیریتی، کاری و اجرایی است.

در خصوص تفاوت دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور با دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی ابتدا باید به نقاط تشابه آن اشاره کرد؛ از نقاط مشترک این ۲ دفتر می‌توان گفت که هر ۲ دفتر به صورت مستقیم با بهداشت و سلامت موجود زنده در ارتباط هستند، فلذا حساسیت و اهمیت زیادی دارند و به نوعی 24 ساعت شبانه‌روز و در کل طول ایام نگرانی از بابت رخدادهای ناگهانی احساس می‌شود.

دوم اینکه این دو دفتر به نوعی مسئولیت اصلی از نظر فراهم آوردن شرایط تولید پروتئین سالم مورد نیاز جامعه به عنوان بخش مهمی از تغذیه انسان را هم از نظر حفظ سلامت دام و طیور و کاهش تلفات و هم بحث بهداشت عمومی عهده‌دار هستند و هر گونه اتفاق ناگوار در این ۲ بخش می‌تواند منجر به تبعات اجتماعی گردد.

در خصوص تفاوت ۲ دفتر می‌توان به بحث واکسن و واکسیناسیون اشاره کرد که در بخش طیور تقریبا 100 درصد عملیات واکسیناسیون توسط بخش خصوصی انجام می‌شود؛ حال آنکه چون در بخش دام، قسمت قابل توجهی از جمعیت دامی کشور به صورت سنتی و روستایی و عشایری نگهداری می‌شود، حمایت دولت از این بخش در خصوص تامین و اجرای واکسیناسیون بیماری‌های استراتژیک رایگان و توسط بخش دولتی انجام می‌شود که تامین به موقع و اجرای مناسب واکسن از اهمیت ویژه‌ای در کنترل بیماری‌ها برخوردار است.

همچنین در بخش طیور با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از طیور به صورت صنعتی و متمرکز پرورش می‌یابد، مباحث مرتبط با قرنطینه و امنیت زیستی واحدها در خود واحدها اهمیت دارد؛ حال آنکه در بخش دام چون بخش قابل‌توجهی از جمعیت دام سنگین و قسمت عمده دام سبک به صورت مستمر در مراتع و چراگاه‌ها هستند، عملا مباحث مرتبط با امنیت زیستی و ضدعفونی جایگاه‌ها در مقایسه با صنعت طیور پر رنگ نیست. لذا در بخش طیور عمده برنامه‌ریزی‌ها می‌بایست بر اساس شیوه پرورش به صورت صنعتی و متراکم صورت پذیرد و در بخش دام هم بر اساس شیوه پرورش سنتی و لحاظ نمودن جابجایی های مکرر و بی‌ضابطه دام و چه بسا احتمال انتقال عوامل بیماری جدید با توجه به قاچاق دام به کشور.

حکیم مهر: برنامه شما برای بیماری تب برفکی چیست؟ کمااینکه این بیماری سال‌هاست که جمعیت دامی کشور را درگیر خود کرده است. چه برنامه متفاوتی برای تب برفکی دارید؟ مشکل چه بوده که خیلی از کشورها توانستند بیماری تب برفکی را حذف کنند اما ما در ایران نتوانستیم و هر از گاهی می‌بینیم بیماری تلفات می‌دهد و کاهش تولید ایجاد می‌کند.

بیماری تب برفکی به‌عنوان یکی از خسارت‌بارترین بیماری‌های دامی، سالیان سال است که در کشور علی‌رغم هزینه بالایی که دولت در بحث کنترل و واکسیناسیون انجام می‌دهد، سبب ایجاد خسارت فراوان گردیده است. از آنجا که علل رخداد بیماری تب برفکی با توجه به محل استقرار کشور ایران و همسایه‌ها و وضعیت تردد و جابه‌جایی دام و سیستم پرورش دام متعدد است، نیاز است که با تدوین یک برنامه منسجم و اجرایی نمودن آن طی چند سال به سمت کنترل کامل بیماری گام برداشته شود.

سازمان دامپزشکی کشور با کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور که خسارات اقتصادی سنگینی به کشور وارد می‌کرد، ثابت کرد با تدوین و اجرای یک برنامه همه‌جانبه و همکاری با سایر دستگاه‌های متولی می‌تواند در زمینه کنترل سایر بیماری‌ها نیز حرکت کند و در حال حاضر تدوین برنامه ملی کنترل تب برفکی یکی از مهمترین این برنامه‌ها است که با تشکیل کمیته ملی تب برفکی و با همکاری مراجع بین‌المللی از جمله FAO و OIE در حال برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف از جمله بررسی مباحث مرتبط با واکسن‌ها و عمکرد واکسن‌ها از نظر ایمنی‌زایی، شناسایی و سکانس به موقع ویروس در کانون‌ها و... هستیم. 

بر اساس پروتکل‌های ابلاغی FAO جهت کنترل تب برفکی 5 مرحله وجود دارد و ایران در مرحله دوم این برنامه است. یکی از اولویت‌های سازمان در حال حاضر برنامه‌ریزی جهت گذر از مرحله ۲ به مرحله ۳ می‌باشد که به نوعی سخت‌ترین مرحله گذر در کنترل تب برفکی است و در صورتی که مرحله سوم به درستی انجام شود، سبب کاهش چرخش ویروس در کشور می‌گردد و زمینه‌سازی برای ورود به مرحله چهارم کنترل تب برفکی فراهم می‌شود.

حکیم مهر:‌ مهمترین بیماری‌های تحت پوشش دفتر، چه بیماری‌هایی هستند؟

تعدد بیماری‌های تحت مسئولیت این دفتر در کشور بسیار زیاد است. برخی از این بیماری‌ها با توجه به مشترک بودن بین انسان و دام از جمله CCHF ، سل و بروسلوز، هاری و مشمشه از اهمیت ویژه برخودار است. این دفتر وظایف متعددی دارد ولی می‌توان مهمترین وظایف دفتر را در سیاست‌گذاری کنترل بیماری‌ها و از سوی دیگر پیش‌بینی وضعیت رخداد بیماری‌ها در کشور با توجه به وضعیت بیماری در کشورهای اطراف و داخل کشور به منظور برنامه‌ریزی جهت پیشگیری از بیماری‌ها عنوان کرد تا از این طریق بتوان با هزینه کمتر پیشگیری، در کنترل بیماری‌ها موفق‌تر عمل کرد. برنامه‌ریزی جهت ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برابر پروتکل‌های بین‌‌المللی تا سال 2030، برنامه‌ریزی جهت کنترل کامل بیماری لمپی‌اسکین با استفاده از واکسن همولوگ و... جزو برنامه‌های دفتر است.

حکیم مهر: در سال جاری اخبار کمبود واکسن خیلی به گوش ما می‌رسد. نظر شما و برنامه شما در این خصوص چیست؟

برخلاف واکسن‌های طیور که نزدیک به 70 درصد آن وارداتی بود، در بخش دام قسمت عمده واکسن‌های مصرفی تولید داخل است و خوشبختانه با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده شرکت‌های تولیدکننده واکسن در حال افزایش است. معهذا تامین واکسن وارداتی یا تامین مواد اولیه تولید واکسن نیازمند تامین به موقع ارز و فراهم بودن شرایط انتقال ارز است که با توجه به تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی در این بخش وجود دارد. بالتبع تامین به موقع واکسن‌های مناسب و با کیفیت جزو وظایف سازمان دامپزشکی کشور است، لیکن تامین ارز و انتقال آن جهت واردات واکسن و مواد اولیه در اختیار سازمان دامپزشکی کشور نیست و هر گونه مشکل در این بخش منجر به کاهش واردات یا تولید داخل می‌شود. معهذا همچنان که در دفتر طیور با راه‌اندازی سامانه رصد واکسن‌ها و نظارت مستمر بر توزیع واکسن‌های استراتژیک از طریق صدور حواله تا حدود قابل توجهی واکسن‌ها در اختیار مصرف‌کننده واقعی قرار گرفت، در این دفتر هم برنامه‌ریزی جهت این امر در دستور کار قرار گرفته است تا با مدیریت صحیح بتوان کمبودها و مشکلات موجود را پوشش دهیم.

حکیم مهر:‌ آیا راهکاری برای کاهش هزینه واکسن و رایگان کردن آن دارید تا استقبال بیشتری از آن شود؟ مشکلات مالی دامداران زیاد است و توانایی تهیه واکسن را ندارند. حکیم مهر آماده است که از طریق اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس ورود کرده و صدای جامعه دامپزشکی را به گوش مجلس برساند.

تامین رایگان واکسن‌های دامی نیازمند تامین بودجه کافی است و با توجه به بودجه‌ای که در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، تمام تلاش سازمان در خصوص تامین واکسن و اجرای عملیات مایه‌کوبی به صورت رایگان صورت می‌پذیرد. معهذا با توجه به قیمت‌های واکسن و افزایش هزینه‌های مرتبط با اجرای واکسن و بودجه‌ای که در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، بالتبع بایستی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا بتوان واکسیناسیون رایگان را برای جامعه هدف که امکان واکسیناسیون بهادار را ندارند، از جمله دام روستایی و عشایری در نظر گرفت.

حکیم مهر: در مورد واکسن بروسلوز هم گویا بعضی از استان‌ها کمبود داشتند. آیا مشکلی هست؟

خیر. در خصوص واکسن بروسلوز در حال حاضر در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد و واکسن در اختیار ادارات کل استانها جهت اجرای عملیات قرار گرفته است.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
5
دکتر جان با این وضع واکسن و با این بودجه هیچ کاری نمیشه کرد.خودتان هم بهتر میدانید.
دردمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
4
خطاب بنده به اقای دکتر ماکنعلی است . اقای دکتر من خیلی کم در فضای مجازی پیام یا نظر میدهم بیشتر مطالب را میخوانم . باور کنید وضع استان ما خوب نیست همه چیز بهم ریخته مدیرکل ما دودستگی در کارمندان ایجاد کرده خودی و غیرخودی ایجاد کرده باور کنید وضع خوب نیست برای حفظ صندلی این مسول را ببین و ان مسول را ببین اخه تا کی این وضع باید ادامه یابد .......... بحال استان ما گریه میکند .
پاسخ ها
صدرا مرادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
معلوم نیست دراستانها چه می گذرد وچقدر وضع اسفناک هست که دوستان به هرمناسبتی یک گریزی به موضوعات استانها می زنند.
زهرا
|
Germany
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
0
ممنون از شما حكيم مهر كه گامى بزرگ در مورد كمك به تامين مواد غذايى سالم مردم هم چنين كمك به دامداران روستايى و عشاير كشور كه واقعا نيازمند تامين واكسن مناسب و به موقع هستن امثال تب برفكى خسارت زيادى به اين هم وطنان زِد كسانى كه با هزاران مشقت پروتئين ما و خانواده هايمان را تامين مى كنند
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
کدوم گام؟
n;jv
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
0
جناب دکتر واکسن تب برفکی دولتی خیلی وقته ندادند به استانها بنابراین با کمبود اعتبارات و عدم توانایی تامین واکسن توسط بخش دولتی خواهشن تامین واکسن رایگان را نگین تا دامدار فکری به حال خودش بکند دام با طیور خیلی فرق داره و با این اعتبارات امکان تامین واکسن امکان پذیر نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
2
سلام و عرض خسته نباشید خدمت دکتر اکبرشاهی
فکر نمی کنید واگذاری واکسیناسیون دامها ، در مورد تمامی واکسنها، به نفع دولت ، ملت و سازمان دامپزشکی است. باور کنید در مورد بسیاری از واکسنها، دامداران حاضر هستند تا با پرداخت هزینه ولی در موقع مناسب واکسن دریافت نمایند.
قبول دارم که ممکن است در برخی مناطق و در مورد برخی واکسنها مشکل باشه ولی در مجموع به نفع سازمان است.
حداقل نظر خودتون رو در این مورد بنویسید
با تشکر از شما
پاسخ ها
اکبرشاهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
با تشکر از دیدگاه شما
همانگونه که در متن مصاحبه هم بیان شده است برنامه ریزی جهت واکسیناسیون رایگان با توجه به بودجه اختصاص یافته به سازمان می باشد و اولویت هم دام عشایری و روستایی در بحث بیماری های استراتژیک می باشد
همکار
|
United States of America
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
5
وقتی واکسن و واکسیناسیون رایگان باشه، دامدار برای آن ارزش چندانی قایل نیست؛
دیده بان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
4
3
سلام،
آقای دکتر ماکنعلی بخاطر رضای خدا و خشنودی دل صاحب الزمان در قسمت اداری ادارات کل مقرر فرمایید از نیروهای فنی به هیچ عنوان مسئول و رئیس منصوب نفرمایند و از نیروهای متخصص و متعهد که دارای تحصیلات مرتبط اداری دارند استفاده نمایند. و از ظلم در حق نیروهای اداری اجتناب نمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
دوست گرانقدر، مدیران به اصطلاح اداری معمولا درک درستی از کار اصلی سازمان ندارند و حق پرسنل فنی را ضایع می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
مسوول امور مالی اداره کل کاردان دامپزشک مسوول امور اداری دکتر دامپزشک حراست کاردان دامپزشک روابط عمومی کاردان دامپزشک و الی ماشا الله این وضعیت اداره کل ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
به شرطی که بخش اداری دنبال پست های فنی نروند.
دیده بان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
کارکنان بخش اداری رو از پستهای تخصصی خودشون به راحتی کنار میزارن تا برای نیروهای فنی جا باز کنن که حتی الفبای سازمان رو هم بلد نیستن اون وقت شما میفرمایید کارمندای اداری دنبال پست فنی هستن اینم از اون جوک های خنده داره
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
3
سلام بر همکاران محترم ،
ضمن تبریک
انتظار ویژه از آقای دکتر داریم مبنی بر اینکه اکیپ های ویژه در جهت بازرسی نامحسوس به استانهای شمالی کشور اعزام تااز نزدیک بهداشت و سلامت مردم را مورد بازرسی و دقت نظر قرار دهند در حال حاضر بهداشت وضعیت وخیم دارد .
Reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
4
0
به امید موفقیت در سمت جدید
دیده بان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
1
1
بله شما درست میفرمایید حق کاملا با شماست وقتی هرکس جای خودش نباشه مملکت به این روز میفته. وقتی نیروی فنی که تخصصش چیز دیگریست و به جای استفاده از تخصصش در جای صحیح در امورمالی و منابع انسانی دخالت کنه اوضاع بهتر از این نمیشه من یک پیشنهاد دارم از فردا نیروهای اداری برن در کشتارگاه و دامداریها و مرغداریها مشغول به فعالیت بشن و نیروهای فنی تو اداره بشینن و به امورات اداری (منابع انسانی)بپردازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
به شرط اینکه هر کسی به حق خودش قانع باشه و نیروها براساس ضوابط عمل کنند و نه روابط، تا مشکلات حل شود و اکثریت راضی باشند
دیده بان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
تا زمانی که به قانون عمل نشه حق کشی هست.روابط جای ضوابط رو میگیره کارمندا همه ناراضی میشن. چاره کار هم این هست که رئیس سازمان با هیچ کس تعارف نداشته باشه و دقیقا به قانون احترام بگذاره و در همان ابتدای کار از خود سازمان شروع کنه و هرکسی رو با توجه به مدرک و تخصصش در جای مناسب منصوب کند نه اینکه دامپزشک رو در پست اداری و مدیر منابع رو در پست فنی منصوب کنه
دیده بان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
در اداره کل دامپزشکی استان....... همکاری رو با ۲۷،۲۸ سال سابقه با مدرک تحصیلی مهندس کشاورزی اوردن گذاشتن معاون توسعه مدیریت و منابع. این شخص تا بیاد جایگاه خودشو پیدا کنه خدمتش تموم شده در این بین زیردستاش چه گناهی کردن. چه مطلبی و چه کاری از این شخص میتونن یاد بگیرن.بخدا این ظلم هست هم به جامعه هم به خود شخص و هم به زیردستاش.و مهمتر از همه دهن کجی به قانون. بخدا فساد فقط اختلال در نظام اقتصادی نیست . این هم فساد هست. حق الناس هست. کسی که کاری رو بلد نیست باید وجدان داشته باشه و قبول نکنه اگه قبول کرد و نتوانست کارآیی داشته باشه و استعفا نکنه داره خیانت میکنه.
مدیر مرکز واکسیناسیون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
0
ضمن تبریک به جناب دکتر اکبر شاهی
چه برنامه ای برای گسترش همکاری ها با بخش خصوصی دارید. مسئولین سازمان دامپزشکی همیشه صحبت از همکاری کامل با بخض خصوصی دارند ولی در عمل بخش خصوصی را رقیب می دانند.
بیش از هجده سال است که میدیریت یک بخش خصوصی در زمینه واکسیناسیون دام را انجام می دهم. ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی در این زمینه همان ارتباط "ارباب رعیتی" است.
آیا شما هم به همین روال کار را ادامه می دهید؟
بیگرضایی
|
United States of America
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
0
جناب در کرمانشاه اکثر داروهای دامی کمیاب ووکسن بیماری ها هم گیر نمیاد و هرکسی به هر قیمت دلخواه خود می‌فروشد شما مطلع هستید دام زنده رکود قیمت نسبت به سال قبل دارد و تمام هزینه ها از قبیل خوراک دام و هزینه حمل و نقل باگرانی بنزین ومزد کارگر و بخصوص دارو و هزینه زندگی ناشی از تورم باعث نابودی دامپروری شده ودولت هم بیخیال وتنها راه نجات مجوز صادرات دام زنده است لطفاً اگه کاری از دستتان بر میاد ویا از طریق وزارت که همیشه پشتیبان دامپروری نبوده در دولت مطرح کنن دامدار بعلت ضرر امسال دارد برههای ماده که باید بمانند برا تولید به کشتار میدن این عین جریان از بین بردن جوجه های یه روزه است منتها جوجه بعد دوماه تاثیر گذار بود ولی بره مولد بعد دوسال دودس بچشم مردم میره لطفاً کاری کنید این پیام بگوش دولتیان کر ما بید متشکرم
نظر شما
ادامه