کد خبر: ۵۸۵۵۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

یک جراح دامپزشک با تاکید براینکه هنوز هیچ گزارش رسمی و معتبری از اینکه حیوانات ناقل ویروس کرونا به انسان ها باشند وجود ندارد، گفت: بخش زیادی از خبرهای که از آلودگی آبزیان یا موارد دیگر به کرونا منتشر می شود سیاسی و برای تحت تاثیر دادن بازارهای اقتصادی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر صادق معتمدی» اظهار کرد: سازمان بهداشتی جهانی (WHO) و سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) هیچ کدام انتقال ویروس کرونا از هیچ حیوانی به انسان را تایید نکرده اند، ولی احتمال داده اند حیوانات نیز درگیر کرونا شوند.

وی با تاکید براینکه هنوز هیچ گزارشی مبنی براینکه حیوانی اعم از جوندگان، پرندگان، آبزیان، حیوانات اهلی و خانگی، انسانی را درگیر بیماری کووید ۱۹ کرده باشد در دنیا وجود ندارد، افزود: تا این لحظه هیچ گزارش معتبر و رسمی در این زمینه وجود ندارد، شاید در روزهای آتی خبرهای دیگری به دست ما برسد، اما فعلا تا این لحظه هیچ موردی نبوده است.

این جراح دامپزشک با بیان اینکه کرونا ویروس ها، ویروس های وسیعی هستند و بیماری های زیادی از کرونا ویروس ها در حیوانات داریم، گفت: ویروس جدید کرونا که عامل بیماری کووید۱۹ است، هنوز ناشناخته است چون ژنوم آن باز نشده و ماهیت اینکه ویروس جهش یافته یا دستکاری شده و مربوط به انسان یا حیوان است مشخص نیست.

معتمدی با اشاره به اینکه برخی گزارش ها مبنی بر این است که اثراتی از ویروس جدید کرونا در حیوانات ردیابی شده، تصریح کرد: مشخص نیست که این موارد به چه صورت بوده، مثلا حیوانی بیمار و بعد مشخص شده ناقل کرونا هم هست و یا ویروس کرونا بدنش را درگیر کرده است، اما در مجموع هیچ کدام از دو منبع مهم یعنی سازمان بهداشت جهانی و سازمان بهداشت جهانی دام گزارشی در این باره اعلام نکرده است.

وی به شیوع بالای ویروس کرونا در انسان ها اشاره و تصریح کرد: بیشتر علائمی که در حیوانات گفته شده به این صورت است که حامل فیزیکی بوده اند، مثلا فردی، کرونا داشته و در حیوان خانگی او هم علائم دیده شده، ولی نه به این صورت که حیوان علائمی انفرادی نشان دهد و تشخصیص دهیم به کووید۱۹ مبتلا شده است.

این دامپزشک با بیان اینکه تا این لحظه هیچ گزارشی از آلودگی به ویروس کرونا در آبزیان و پرندگان گزارش نشده است، گفت: بخش زیادی از خبرهای که از آلودگی آبزیان یا موارد دیگر به کرونا منتشر می شود سیاسی و برای تحت تاثیر دادن بازارهای اقتصادی است، همانطور که مدتی هم در مورد ماهی قرمز این صحبت ها می شد.

وی با بیان اینکه وجود ویروس کرونا در آبزیان تقریبا منتفی است، توضیح داد: بحث ابتلا به کرونا در یکسری از گربه سانان مطرح شد که در باغ وحش ها بود، اما هیچ کدام به تایید قطعی دو مرجع رسمی یاد شده نرسیده است.

این دامپزشک خاطرنشان کرد: نباید مردم را نگران کرد که حیوانات ویروس کرونا را به انسان منتقل می کنند، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که حیوانات می توانند به صورت مکانیکی ناقل بیماری باشند، مثلا وقتی حیوان خانگی را به محیط آلوده ببریم، به صورت فیزیکی مثل یک شی آلوده به ویروس و حامل آن می شود، ولی چون خودش بیمار نمی شود علائم را تشخصی نمی دهیم و با لمس حیوان ممکن است به صورت فیزیکی و نه به صورت پاتولوژیک بیماری را بگیریم.

معتمدی از مردم خواست حیوانات خانگی را به محیط های مشکوک نبرند، بهداشت آنها را رعایت کرده و چکاب های دوره ای انجام دهند تا اگر علائمی داشته باشند دکتر دامپزشک تشخیص دهد و در صورت نیاز آزمایشات تکمیلی بگیرد.

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
1
1
الان شما متخصص داخلی هستی یا ویروس شناسی یا ایمنی شناسی که داری در مورد یه ویروس نظر میدی؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
وقتی یک پزشک میاد تاریخ دان میشه وکتاب تاریخ دبیرستان نگارش مکینه بعدا همکار جراح نمیتونه نظر بده
نا امید بی تدبیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
با این استدلال ناشناس 00:51 وضعیت کشور به اینجا رسیده . اگر خوبه ادامه بدید . این ره که میرویم به ترکستان است .
نظر شما
ادامه