کد خبر: ۵۸۶۶۳

«دکتر حسین رشیدی»، مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: خدمات اداره کل دامپزشکی استان کرمان از طریق سامانه های الکترونیک ارائه می شود و این اداره کل توانسته است با بکارگیری دقیق فضای وب و سامانه های الکترونیک به خدمات رسانی بیش از پیش به تولید کنندگان بپردازد و با حمایت از آنها برای نیل به شعار سال (جهش تولید) گام بردارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، وی با تاکید بر اهمیت دولت الکترونیک در تحقق شعار جهش تولید، گفت: اداره کل دامپزشکی استان کرمان به عنوان متولی نظارت بر بهداشت دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی دارای سامانه‌ های یکپارچه و هوشمند به منظور نظارت و پایش به‌روز و مستمر بیماری‌های مهم واستراتژیک و سایر بیماری های این حوزه می باشد.

دکتر رشیدی با اعلام این مطلب که اکنون در شرایط تحریم اقتصادی و دست و پنجه نرم کردن با بیماری کرونا بسر می بریم، اعلام داشت: این اداره کل با اقدامات سریع و به موقع و تمهیدات پیشگیرانه و نیز ایجاد بستر مناسب و بهره مندی از ابزارهای نوین از جمله سامانه های الکترونیک، توانسته است نسبت به شناسایی و کنترل سریع بیماری ها و ممانعت از بروز همه‌گیری‌ها و طغیان­های بیماری عملکرد مناسبی داشته باشد.

دکتر رشیدی در این رابطه افزود: با کاهش تلفات و اثرات سوء بیماری های دامی که بطور مستقیم و غیر مستقیم بر اقتصاد استان تاثیر منفی دارند در راستای رشد اقتصادی استان گام برداشته ایم.

وی بار دیگر اعلام داشت: روسای ادارات ستادی و شهرستان ها از سامانه های الکترونیک بعنوان ابزاری کارامد برای ارتقای عملکرد استفاده نمایند تا با رعایت مقررات مربوط به این سامانه ها در جهت خدمات رسانی به تولید کننده و ارباب رجوع حرکت کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر اینکه نگاه نیروها به سامانه های الکترونیک باید بعنوان راه و ابزاری برای رسیدن به اهداف دامپزشکی باشد، بیان داشت: درسیسـتم اطلاعـات جغرافیایی  GIS(جی آی اس) که بـرای جمـع آوری، ذخیـره سـازی، تبدیـل و نمایـش داده هـای مکانی و زمانی بیماری ها استفاده می گردد، اطلاعـات تمامی واحدهـای اپیدمیولوژیـک دام، طیور، آبزیـان و زنبور عسـل موجـود می باشد و  ثبـت دقیـق داده هـای مربـوط بـه آنها شامل مشـخصات جغرافیایـی دامـداری هـا و واحد های پرورش طیور و آبزیان، جمعیـت انها و وضعیـت بهداشـتی و سلامت و بیماری های مربوط به آنها و در نهایـت تهیـه گزارشـات آمـاری و اپیدمیولوژیک صورت می پذیرد.

دکتر رشیدی این سامانه را یکی از موثرتریـن ابزارهـای مدیریتـی بـرای تصمیمات بهداشـتی در مدیریـت و کنـترل بیماری ها اعلام کرد.

وی به بیان کارکرد سامانه های دامپزشکی همچون سامانه صدور پروانه ( (CERTاداره تشخیص و درمان و اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی، GIS اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی و سامانه خدمات دارویی پرداخت و اظهار داشت: با کمک این سامانه ها توانسته ایم به بررسی توزیع دارو و واکسن در استان بپردازیم و بر کشتار روزانه دام وطیور و موارد ضبطی و غیرقابل مصرف کشتارگاه ها نظارت بیشتر داشته باشیم ضمن اینکه با تمدید و صدور پروانه مسئولین فنی شرکت های پخش دارو و واکسن و مواد بیولوژیک دامی، کشتارگاه های دام و طیور،  کارخانجات خوارک دام و طیور و مراکز بسته بندی و ... به صورت غیر حضوری و  اینترنتی ضمن صرفه جویی در وقت، تعداد مراجعات حضوری با توجه به شیوع بیماری کوید 19 به صفر رسیده است و خدمات دهی بسیار روان تر شده است.

این مقام مسئول سامانه دامپزشکی شناسایی و ردیابی دام زنده (سامانه تریس) و سامانه یکپارچه  قرنطینه را دو سامانه کارامد و یکپارچه برای ردیابی و رهگیری محموله های دامی در سراسر استان و کشور اعلام نمود.


نظر شما
ادامه