کد خبر: ۵۸۷۲
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر - دکتر پیام محبی در نامه‏‎ای به وزیر کشور ضمن تذکر نسبت به وضعیت نگهداری حیوانات بازداشت شده توسط نیروی انتظامی آمادگی بیمارستان متبوعش را برای همکاری داوطلبانه و رایگان با پلیس اعلام کرد.

متن کامل این نامه که بدون نام خداوند متعال و صرفاً با جمله‏ای منسوب به حضرت علی علیه السلام (خداوند لعنت کننده کسی است که حیوانات را لعنت کند) آغاز شده بدین شرح است :

جناب آقای مصطفی محمد نجار

وزیر محترم کشور

با سلام

از سرگیری و تشدید طرح جمع‎آوری سگ‎ها توسط نیروی انتظامی باعث گردیده داستانی که به نظر می‎رسید برای مدتی متوقف یا به فراموشی سپرده شده بار دیگر زنده شود. مدیریت بیمارستان دامپزشکی تهران چهار سال گذشته طی سه فقره نامه با شماره‎ها 416/86 ، 401/86 و 402/86 نسبت به پیامدهای اجرای این طرح و مخاطرات بهداشتی و محیطی ایجاد شده برای پرسنل نیروی انتظامی و مردم هشدارهای لازم را داده بود که متأسفانه تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده است. با توجه به اینکه نیروی انتظامی تحت امر جنابعالی فعالیت می‎کند برخود لازم دانستیم موارد زیر را به استحضار جنابعالی و جامعه برسانیم.

1 - به تازگی طرح در رابطه با حیوانات در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که در دست بررسی است و هنوز در صحن علنی به تصویب نهایی نرسیده است. بر همین مبنا به نظر می‎رسد اقدامات عجولانه نیروی انتظامی در برخورد با حیوانات پیش از تصویب طرح هیچ مبنای قانونی ندارد چه رسد به آنکه جای مالک (از دید آنها مجرم) حیوان را در بند کشند.

2 - شرع مقدس ، احادیث و روایات به کرات ما را به مهربانی و برخورد شایسته با حیوانات رهنمون کرده است. در این ماجرا اما اگر جرمی از سوی صاحب یا مالک حیوان صورت گرفته پس برخوردهای غیرانسانی با حیوانات زبان بسته و بیگناه از سوی پرسنل نیروی انتظامی (بر اساس شواهد موجود) چه محلی از اعراب دارد؟ تا جایی که بر اساس موارد ارجاع شده به بیمارستان، شواهدی از ضرب و شتم شدید و سوختگی با مواد شیمیایی بر بدن حیوانات مشاهده شده است که از شما بعنوان مقام مسئول انتظار پیگیری این مسئله می‏رود.

3 - نکته دیگر این که همانطور که در بازداشتگاهها و زندان‎های انسانی رعایت حداقلی از استانداردهای بهداشتی الزامی است، قطعاً در رابطه با حیوانات نیز چنین است، چنانکه در نظرنگرفتن مسائل بهداشتی ممکن است علاوه بر آلودگی محیط سبب بروز بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان نیز شود و مخاطراتی برای پرسنل زحمتکش نیروی انتظامی ایجاد کند. از آنجا که پیش از این در بین تعدادی از سگ‎های بازداشتی آزاد شده که به بیمارستان مراجعه داشته‎اند ابتلا به انواع بیماری مسری مشاهده شده بود، بیمارستان دامپزشکی تهران وظیفه خود می‎داند نسبت به سرایت بیماریهایی از این دست به پرسنل نیروی انتظامی هشدارهای لازم را بدهد تا جایی که برخی از این بیماریها ممکن است حتی سالها بعد عوارض خود را در انسان‎ها نشان دهد.

4 - مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد مسئله "نجاست" است. فرمانده نیروی انتظامی چندی قبل اعلام کرده بود که مبنای برخورد با سگ‎ها "نجس" بودن آن است. این در حالی است که در شرع مقدس نیز نوع مواجهه با حیوان "نجس" کاملاً مشخص شده و هیچ کجا ضرب و شتم و بازداشت و ریختن خون حیوانات به صرف "نجس" بودن آن مجاز و مباح دانسته نشده است.

5 - دارندگان حیوانات افرادی با تشخص اجتماعی از طبقات مختلف اجتماع هستند و شایسته نیست که با آنها برخوردی صورت گیرد که معمولاً با اراذل و اوباش در طرحهای ویژه نیروی انتظامی انجام می‎شود. چه قبول داشته باشیم چه نداشته باشیم نگهداری حیوانات در حال حاضر به یک نیاز برای خانواده‎ها در سراسر جهان بدل شده که بعید است با برخوردهایی از این دست بتوان این نیاز را خاموش کرد. رفتارهایی از این دست صرفاً باعث می‎شود افراد از ترس دستگیری ، از آوردن حیوان خود به مراکز درمانی جهت انجام واکسیناسیون و سایر امور بهداشتی و درمانی خودداری کنند. پیامد این رفتار نه فقط حیوان که در نهایت گریبانگیر خانواده و جامعه شده و باعث به خطر افتادن بهداشت و سلامت افراد می‎شود.

در انتها اگر همچنان نیروی انتظامی تحت فرمان شما به بازداشت این حیوانات بیگناه اصرار دارد ، بیمارستان دامپزشکی تهران اعلام می‎دارد که آماده هرگونه همکاری با آن نیروی محترم و ارائه خدمات بهداشتی در جهت جلوگیری از مخاطرات پیش‎بینی نشده بعدی به صورت داوطلبانه و رایگان در بازداشتگاه حیوانات برای کاستن از آلام موجوداتی است که ما انسانها مکان زندگیشان را از آنها گرفته‎ایم. امیدواریم این نامه نیز هماننده نامه‎های پیشین به بایگانی سپرده نشود که ما فقط قدمی در راه انجام وظیفه برداشته‎ایم. "پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم : لا تضربوا الدواب علی وجوهها ، فانها تسبح بحمد الله

به صورت حیوانات نزنید، زیرا آنها حمد و تسبیح خدا می‎گویند."

دکتر پیام محبی / رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران

 

گفتنی است پیش از این نیز در ماجرای مرگ ببر وارداتی ، دکتر محبی از آمادگی بیمارستان متبوعش برای ارائه خدمات رایگان به باغ وحش تهران در زمینه نگهداری و مراقبت بهداشتی از ببرها خبر داده بود که با استقبال مسئولین روبرو نشد و یک مسئول سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه زنده تلویزیونی در پی ارائه این پیشنهاد، وی را متهم به تبلیغ بیمارستان خصوصی تحت مدیریتش نمود!

 

خبر مرتبط :

تأملی بر طرح ممنوعیت نگهداری از حیوانات - دکتر امید مرادی

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
-
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
0
0
احسنت
دمت گرم
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
0
0
اگر چه آزار و اذيت حيوانات، غير مقعول و غير شرعي و جرمي نابخشودني است و لي مساوي دانستن كلمه برخورد با ضرب و شتم توسط نويسنده نامه نيز برداشت اشتباه شخصي و بزرگ كردن بي جهت موضوع مي باشد. ا س
دکتر جوانمرد
|
-
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
0
0
با تشکر از این اقدام آقای دکتر محبی ! علیرغم منافع اقتصادی ایشان که در نگاه اول هر کسی را به آن سوق میدهد اینجانب حرکت ایشان را از اینکه جسورانه با این موضوع برخورد نموده اند مورد تقدیر و ستایش قرار داده و امیدوارم چنین اقدامات قاطعانه و مدبرانه ای از دیگر نقاط کشور و از سوی کلیه همکاران دامپزشک چه در بخش خصوصی و دولتی را شاهد باشیم!
دامپزشك
|
-
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۴
0
0
داقعا متاسفم. يعني اينقدر منافع شخصي مهمه؟
دد
|
-
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۴
0
0
نرود در سنگ میخ اهنین کوفتن
.
|
-
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
0
.... منفعت طلب و شهرت طلب....
نظر شما
ادامه