کد خبر: ۵۸۷۸۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
جراحی زیبایی حیوانات، از حرف تا واقعیت!
«دکتر پیام محبی» افزود: یک‌سری آدم که خودشان منتفر از نگهداری حیوانات هستند، می‌خواهند با این فضاسازی‌ها عرصه را بر دیگرانی که حیوان دوست دارند، تنگ کنند ...

حکیم مهر: انتشار اخباری مبنی بر جراحی‌های زیبایی برای حیوانات خانگی با هزینه‌های چند ده میلیونی، واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است. برخی از کابران شبکه‌های اجتماعی در انتقاد به این موضوع، وضعیت اقتصادی مردم را با هزینه‌های بالا برای حیوانات مقایسه کردند. اما این خبر و هزینه‌ها واقعیت دارد؟ فعالان حقوق حیوانات و روانشناسان درباره این زمینه چه می‌گویند؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، ادعای شیوع این پدیده را صفحه «حقوق حیوانات در ایران» یکسال پیش با انتشار یک توئیت مطرح کرده بود: «به گزارش پویش حقوق حیوانات در ایران، متأسفانه جراحی زیبایی حیوانات خانگی در حال گسترش است! این عمل‌ها شامل بوتاکس، تتو، جراحی بینی و برش گوش، بریدن دم و...» که همان روزها واکنش‌هایی به‌دنبال داشت و حالا دوباره بعد از یک سال، یکی دیگر از کاربران توئیتر که اتفاقا دامپزشک است، توئیتی منتشر کرده و دوباره پرونده جراحی‌های زیبایی حیوانات خانگی را باز کرده است.

«دکتر حسین علوی‌زاده» در توئیتش نوشته است: «شاید باورتون نشه، اما جراحی زیبایی دامپزشکی خیلی بیشتر از قبل شده. دوستان میان و برای فرم‌دادن به بینی، بزرگ‌کردن چشم، صاف‌کردن پوست، برداشتن چربی، بوتاکس و کوتاه‌کردن دم سگ یا گربه‌شون، هزینه‌های فوق‌سنگین می‌دن!» و بعد برای اینکه موضوع شفاف‌تر شود، به چند نکته تکمیلی اشاره کرده که، از بین این جراحی‌ها، جراحی بینی و کشیدن پوست شایع‌تر از بقیه است.

در همین رابطه برخی رسانه‌ها در این روزها خبرها و گزارش‌هایی منتشر کردند که در آن هزینه‌های جراحی زیبایی حیوانات را تا سقف ۲۰ میلیون تومان اعلام شده بود. فرم دادن به بینی، بزرگ کردن چشم، صاف کردن و کشیدن پوست، برداشتن چربی، تیز کردن گوش افتاده، بوتاکس، خالکوبی و ... از جمله عمل‌هایی است که برخی برای زیباتر شدن حیوانشان انجام می‌دهند که هزینه عمل فرم دادن به بینی سگ و گربه ۲۰ میلیون اعلام شده بود.
 

 

کم شدن عمل زیبایی حیوانات

در ارتباط با این موضوع «دکتر پیام محبی» رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران به ایرناپلاس می‌گوید: مواردی که می‌توانم بگویم عمل زیبایی است یکی اینکه در بعضی از نژاد سگ‌ها گوش‌ها را کوتاه می‌کنند. اما به دلیل اینکه این سگ‌ها نژادهای «دوبرمن» بودند کمتر مورد اقبال بودند و اکنون نیز کمتر شدند؛ این عمل‌ها بسیار کم شده است. البته ما در بیمارستان خودمان این کارها را نمی‌کنیم اما این عمل‌ها انجام شده است. یا اینکه گوش‌های بعضی از سگ‌های نگهبان را کوتاه می‌کنند که این خیلی ربطی به عمل زیبایی ندارد.

محبی ادامه می‌دهد: اساسا بعضی‌ها از قیافه زشت حیوانات خوششان می‌آید. حیوانی مانند «بولداگ» را اساسا به خاطر زشتی‌اش می‌خرند. عمل کوتاهی دُم لزوما زیبایی نیست. ما هم انجام می‌دهیم. این کار به دلیل سلامت حیوان است و اینکه بعضا به خودش و دیگران آسیب نزند، که در بعضی از نژادها انجام می‌شود.

یکی دیگر از عمل‌هایی که انجام می‌شد، عمل حنجره بود که غیراخلاقی و به دور از وجدان است. چون عملا یک حیوان را لال می‌کنند که هیچ صدایی از آن درنیاید. این عمل را کسانی که می‌خواستند در خانه سگ نگهدارند و دیگران را اذیت نکند و سگشان پارس نکند انجام می‌دادند. اما این روزها که فرهنگ نگهداری حیوانات خانگی پذیرفته شده این عمل نیز بسیار کم شده است و همسایه‌ها با این موضوع کنار آمده‌اند.

هزینه‌های میلیونی صحت ندارد

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران می‌افزاید: درباره خالکوبی روی بدن حیوان نیز در زمانی که میکروچیپ (وسیله شناسایی جانداران) نبود در کشاله ران یا در گوش حیوان برای شناسایی آن خالکوبی می‌کردند. درست مانند داغ زدن برای شناسایی اسب‌ها و گاوها. اما اکنون از زمانی که میکروچیپ آمده، این کار انجام نمی‌شود. ممکن است یک آدم مریضی پیدا شود که موهای سگش را هم رنگ کند اما دلیل ندارد که بگوییم این کار در سطح وسیعی رواج دارد یا مراکز خاصی برایش وجود دارد.

محبی درباره هزینه‌های چند ده میلیونی هم توضیح می‌دهد: شک نکنید این موضوع هیچ صحتی ندارد و هزینه‌های چند ده میلیونی عمل زیبایی حیوانات کاملا دروغ و ساختگی است. شما چه فُرمی می‌تواند به بینی سگ یا گربه بدهید؟ این اعداد قطعا دروغ است. ما در همین بیمارستان خودمان یک عمل پیچیده ارتوپدی شکستگی یا ستون فقرات را بیشتر از چهار یا پنج میلیون تومان انجام نمی‌دهیم. این گزارش‌ها با اغراق منتشر شده و دروغ است؛ ما نه آموزشی در این زمینه داریم و نه درسی که کسی بخواند. دقیقا برعکس این گزارش‌هایی که منتشر می‌شود این عمل‌ها بسیار کم شده است.

این دامپزشک معتقد است که برخی می‌خواهند این موضوع را به آدم‌ها پولدار بچسبانند. «یک سری آدم که خودشان منتفر از نگهداری حیوانات هستند می‌خواهند با این فضاسازی‌ها، عرصه را بر دیگرانی که حیوان دوست دارند، تنگ کنند.»

البته باید یادآوری کرد که این عمل‌ها موضوع جدیدی در دنیا نیستند و سال ۲۰۱۵ نیز خبری از انجام جراحی پلاستیک روی سگ‌های خانگی در کشورهای غربی و حتی کره‌جنوبی منتشر شد که هزینه عمل‌ها بین چهار تا پنج هزار دلار اعلام شده بود.

عشق به حیوانات با حماقت متفاوت است

«کاوه قادری» روانشناس در این باره به ایرناپلاس می‌گوید: رفتارها برای انجام چنین جراحی‌هایی نشانه‌ای از بیماری و عدم سلامت روانی و شخصیتی افراد است. عشق به حیوانات عالی است اما عشق با حماقت دو مقوله کاملا متفاوت است و کسانی که عمل زیبایی حیوانات را توجیه می‌کنند، کار خلاف انسانیت انجام می‌دهند.

قادری همچنین می‌افزاید: حیوانات با هر عمل غیرضروری زجر می‌کشند و به همین دلیل این کار غیرانسانی است و باید جلوی آن گرفته شود. این مساله در هر فردی و در هرکجای دنیا اگر دیده شود، به نوعی نشان از اختلال شخصیت فردی است. در نتیجه این موضوع محدودیت جغرافیایی ندارد. در نتیجه وقتی در کشور این رفتار را می‌بینیم، نشان از مشکلات شخصیتی جدی در افرادی است که از مرزهای سلامت روان فاصله گرفته‌اند؛ یکی کمتر و یکی بیشتر.

عمل‌های زیبایی، مصداق بارز حیوان آزاری

فعالان حقوق حیوانات نیز در این باره واکنش‌های مختلفی نشان دادند. در این میان «دکتر شاهین سپنتا» فعال حقوق حیوانات درباره عمل‌های زیبایی حیوانات به ایرناپلاس می‌گوید: عمل‌های زیبایی روی بدن حیوانات مصداق بارز خشونت و حیوان‌آزاری است. از حیوانات می‌توان در نقش نگهبان، همدم فرد سالمند یا نابینا و برای بهبود مشکلات روحی روانی در برخی افراد استفاده کرد. افراد حق هیچگونه برخورد با حیوانات را ندارند. برخی از افراد با بی‌توجهی حیوان را به حال خود رها یا با آنها برخوردهای خشونت‌آمیز می‌کنند.

سپنتا درباره برخی عمل‌های جراحی برای زیبایی حیوانات، اضافه می‌کند: حتی رنگ کردن جوجه‌های یک روزه نیز مصداق حیوان آزاری است. باید به ویژگی‌های ظاهری حیوانات احترام گذاشت. هرگونه اقدام در این زمینه باعث به هم خوردن نظم بدن و همچنین کم شدن سن حیوان می‌شود. البته چنانچه به تشخیص دامپزشک جراحی گوش، چشم و اطراف دهان بنابر ضرورت بهداشتی و فیزئولوژیک ضروری تشخیص داده شود برحسب ضرورت بلامانع است.

 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
یک جراح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
1
2
تنها دوبرمن نژاد مدل ما نیست دکتر کم نیستند از نژاد های مختلف که اومده باشند
فیس لیفت کیس بوده، لیفت سینه و شکم و کوچک کردن بوده و و و
همین دیروز یه پیام به همکار دادند شیب کمر سگ ژرمنش رو چند درجه تغییر بدیم
بنده در صورتی که نیاز به درمان باشه عمل کازمتیک میکنم در غیر این صورت نمیکنم و اخلاقی هم نیست
نفرمایید نیست و نمیشه اتفاقا میشه ولی هر جایی انجام نمی‌دهند
همون عقیم سازی هم اگر مبنا کنترل جمعیتشون و مشکل ایجاد کردن برای صاحب دام نباشه اون هم مشکل اخلاق داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
0
0
این‌موضوع را بهتر پابان دهیم در انسان متخصصین گوش وحلق وبینی‌جراحی زیبای روی بینی انجام میدهند ولی میگویند مشکل تنفسی داشته‌‌هرچه این موضوع توضیح داده شود باز ده اش از نظر دامپزشکی‌وکار کلینکی بدتر خواهد شد توپ را بزمین خودمان هدایت‌میکنیم‌همکاران عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
1
0
................ ما دینمان را فدای علممان نخواهیم کرد
م همت زاده
|
France
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
2
1
بهرحال این جراحی های زیبایی زیاد شده انکارش بدترین شکل توجیه هست
نظر شما
ادامه