کد خبر: ۵۸۷۸۸

فراخوان خرید خرگوش برای تأمین غذای دلبر و کوشکی، واکنش سازمان محیط زیست را در پی داشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اواسط فروردین ماه امسال بود که پروژه انتقال یوزپلنگ‌های ایرانی در اسارت پارک پردیسان به منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان کلید خورد.

یوزهای ایرانی هر کدام به طور جداگانه به این منطقه انتقال یافتند، انتقادهای بسیاری برای نحوه انتقال این گونه‌های با ارزش صورت گرفته بود که سازمان محیط زیست نبود امکانات و تجهیزات استاندارد را علت نحوه انتقال این‌ یوزپلنگ‌ها اعلام کرد.

ایران (یوزپلنگ ماده جوان)، دلبر (یوزپلنگ ماده) و کوشکی (یوزپلنگ نر) هر کدام به طور جداگانه در قفس‌هایی که هیچ گونه استاندارد بین‌المللی نداشتند، به منطقه توران انتقال یافتند.

 

پروژه انتقال یوزهای ایرانی که به صورت نیمه اسارت در این منطقه حفاظت می‌شوند که به گفته سازمان محیط زیست موفقیت‌ آمیز بود که بر همین اساس «امیر عبدالرضا سپنجی» مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص انتقادات پیرامون انتقال ایران (یوزپلنگ ماده) از پارک پردیسان به پارک ملی توران اظهار کرد: بحث انتقال یوزپلنگ یک کار علمی و مطالعه شده است؛ متأسفانه سال ۹۳ فضایی ایجاد شد و این حیوانات از زیستگاهشان به تهران منتقل شدند.

او در ادامه بیان کرد: با توجه به آلودگی هوا و صدا در شهر تهران و پارک پردیسان، اینجا فضای مناسبی برای زادآوری یوزپلنگ نبود و قطعا زندگی در زیستگاه خودشان برای آنان بهتر خواهد بود.

مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تصمیم انتقال آن‌ها قبل از سال نو گرفته شد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا به تأخیر افتاد، گفت: قفس‌های استفاده شده برای انتقال این حیوانات کاملا استاندارد، ساخت کشور مالزی و مخصوص انتقال گربه سانان متوسط هستند و باعث می‌شوند تا حیوان بدون استرس منتقل شود.

او در ادامه افزود: با این قفس‌ها که ساخت و طراحی آن‌ها هم به صورت کاملا استاندارد بوده، شیر ماده به ایران منتقل شده است.

سپنجی درخصوص بیهوشی این یوزها گفت: دو روز گذشته برای بیهوشی کوشکی و ایران اقدام کردیم، یک بار تزریق برای کوشکی داشتیم که حیوان به این داروی بیهوشی پاسخ نداد و رها شد و مشکلی هم نبود، فیلم تمامی این اقدامات در سایت سازمان محیط زیست موجود است.

مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دامپزشک مربوط برای انتقال یوزها وجود داشته است، تصریح کرد: ایران به زیستگاه خودش معرفی شد تا با تمهید شرایط مناسب بتواند امکان یادآوری داشته باشد و شرایط برای جفت گیری ایران کاملا مهیا خواهد بود.

حالا بعد از گذشت پنج ماه از انتقال یوزپلنگ‌های ایرانی خبرهایی رسیده مبنی بر اینکه سازمان محیط زیست در فضای مجازی اقدام به فراخوان خرید خرگوش و یا کمک نقدی توسط کاربران خود برای تأمین غذای این روزهای یوزها کرده است، به طوری که سازمان محیط زیست در فضای مجازی خود این فراخوان را دلیل کمبود غذا و گرمای هوا در منطقه توران بیان کرده است.

 بر همین اساس «دکتر منتظمی» مدیر کل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به این موضوع اظهار کرد: تاکنون چنین خبری را نشنیده‌ام و اگر چنین چیزی هم هست آن را تکذیب می‌کنم.

وی با بیان اینکه موارد این چنینی در فضای مجازی برای اینکه عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست را در زمینه پروژه انتقال یوزها زیر سوال ببرد بسیار زیاد است، افزود: سازمان محیط زیست تاکنون اقدام به چنین کارهایی نکرده است و یوزهای ایرانی که در منطقه توران حفاظت می‌شوند، هیچ‌ گونه کمبود غذا و آبی ندارند.

منتظمی تصریح کرد: هم اکنون وضعیت یوزهای ایرانی مطلوب است و مشکلی در تأمین غذای آن‌ها وجود ندارد.

وی افزود: کارشناسان و دامپزشکان در منطقه برای رصد این گونه‌های با ارزش حضور دارند و تغذیه آن‌ها را شبانه روز بررسی می‌کنند.

مدیر کل حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: برای تغذیه یوزها از خرگوش زنده و یا مرغ استفاده می‌شود تا یوزها بتوانند آن‌ها را شکار کنند.

همچنین «امیر عبدوس» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به موضوع انتشار فراخوان خرید خرگوش برای یوزهای ایرانی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی گفت: به هرگونه فراخوان در خصوص تأمین کمک نقدی برای ادارات محیط زیست ترتیب اثر ندهید. ادارات محیط زیست هرگز برای اموری که بر عهده دارند کمک نقدی دریافت نکردند و نخواهند کرد.

 

انتشار این گونه موارد در فضای مجازی می‌تواند تشنجی در بین دوستداران محیط زیست و تنوع زیستی ایجاد کند که هم برای مسئولان محیط زیستی و هم حیات وحش خطرناک است و دست سودجویانی را که می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند، باز خواهد کرد.

کمبود غذا و آب در فصل گرما می‌تواند بسیاری از اقداماتی که شاید به نحوی موفقیت آمیز بوده را زیر سوال ببرد که آیا انتقال یوزها به منطقه توران یک کار اشتباه بوده است؟

نظر شما
ادامه