کد خبر: ۵۸۸۰۰

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تعداد کانون‌های بیماری لمپی اسکین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ برابر کاهش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سعید رحیمی» روز دوشنبه افزود: پنج کانون بیماری لمپی اسکین از ابتدای سال جاری تاکنون در استان مرکزی مشاهده شد که تعداد آنها در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۲ مورد بوده‌ است.

وی واکسیناسیون، رعایت مسائل بهداشتی و ضدعفونی جایگاه و بدن دام‌ها را از جمله مهمترین عوامل کاهش تعداد کانون‌های بیماری لمپی اسکین در استان مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: ۶۱ هزار و ۸۶۲ راس گاو و گوساله از ابتدای سال جاری تاکنون در استان علیه این بیماری ایمن سازی شده‌اند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: بیماری لمپی اسکین بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا در دام سنگین (گاو، گوساله و گاومیش) است که عامل اصلی انتشار آن حشرات (پشه‌ها و مگس‌های خون‌خوار) است که ‌با تب شدید، بی حالی دام، علائم پوستی شامل تورم و برجستگی‌های شدید در بدن مشاهده می‌شود.

دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون، رعایت امنیت زیستی در دامداری‌ها، ضدعفونی و سم‌پاشی و جلوگیری از تردد غیرضروری افراد و وسایل نقلیه به دامداری‌ها از جمله مهمترین راه پیشگیری از شیوع بیماری لمپی اسکین در بین دام‌ها است.  

وی افزود: ۸۱ هزار راس دام سبک و سنگین از ابتدای سال جاری تا کنون علیه بیماری تب مالت، ۴۶۲ هزار و ۷۸ راس علیه بیماری تب برفکی، ۳۰۲ هزار و ۵۷۵ راس گوسفند و بز علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و سه هزار و ۳۰۰ قلاده سگ در راستای مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: ۶۹ هزار و ۹۷۰ متر مربع جایگاه دام و یک هزار و ۵۰۰ راس دام نیز با هدف پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام ضدعفونی شده‌است.

وی ادامه داد: تست سل امسال برای مقابله با این بیماری بر روی ۹ هزار و ۴۲۳ راس و تست بروسلوز امسال برروی چهار هزار و ۱۳۰ راس دام در استان مرکزی انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی داشته‌است.

دکتر رحیمی افزود: یک کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک امسال در استان مرکزی مشاهده شد که تعداد آنها در مدت مشابه سال گذشته سه مورد بوده‌است.

وی تعداد کانون‌های بیماری‌های هاری و آبله در استان مرکزی در سال جاری را یک عدد و تعداد دام‌های مبتلا به بیماری سل را ۲ راس عنوان کرد ادامه داد: تعداد کانون‌های بیماری هاری و آبله در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب چهار و پنج کانون و تعداد دام‌های مبتلا به بیماری سل ۹ راس بوده‌است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در آزمایش‌ها و تست‌های انجام شده بر روی دام‌های استان ۴۵ راس دام مبتلا به بیماری تب مالت امسال در این استان مشاهده شد که تعداد این دام‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۱۳ راس بوده‌است. ‌

دکتر رحیمی گفت: ۴۶ کانون تب برفکی امسال در استان مرکزی مشاهده شد که تعداد آنها در مدت مشابه سال گذشته ۲۳ مورد بوده‌است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ کارگاه پرورش آبزیان است.

 

نظر شما
ادامه