کد خبر: ۵۸۸۰۱
یک دامپزشک:
«دکتر علیرضا رضایی» افزود: از آغاز شیوع ویروس کرونا تا به امروز، تعداد زیادی از صاحبان حیوانات خانگی آن‌ها را به مراکز دامپزشکی‌ می‌آوردند که مشکلات تنفسی داشتند ...

حکیم مهر: رها کردن هر یک عدد ماسک در طبیعت علاوه بر خطرات زیست محیطی، می‌تواند جان یک حیوان یا پرنده را بگیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها با شیوع ویروس کرونا در گوشه و کنار شهر زباله‌های عفونی به چشم می‌خورد که افراد برای جلوگیری از ابتلا ویروس کرونا از آن استفاده می‌کنند، استفاده روزانه از ماسک و دستکش گرچه خطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد، اما رها کردن آن در طبیعت می‌تواند سبب گسترش و افزایش ویروس کرونا شود و هر لحظه می‌تواند جان یک حیوان یا پرنده را بگیرد.

انتشار فیلمی در فضای مجازی، سگی را مورد نمایش قرار می‌داد که به دلیل خوردن دو عدد ماسک مریض و توسط یک دوستدار محیط زیست راهی دامپزشک شده بود و یا پرنده‌ای که به دلیل خوردن تکه‌هایی از یک دستکش پلاستیکی تلف شده بود؛ بنابراین کم نیستند حیواناتی که قربانی انسانی‌هایی می‌شوند که برای نجات زندگی خود از ویروس کرونا زباله‌های عفونی خود را در طبیعت رها می‌کنند.

«دکتر علیرضا رضایی» دامپزشک درباره این موضوع می‌گوید: از آغاز شیوع ویروس کرونا تا به امروز تعداد زیادی از صاحبان حیوانات خانگی آن ها را به دامپزشکی‌ ها می آوردند که مشکلات تنفسی داشتند و هنگامی که حیوان مورد آزمایش و عکسبرداری قرار می‌گرفت متوجه می‌شدیم که حیوان ماسک خورده است.

این دامپزشک با خواهش از مردم که زباله‌های خود را در سطح شهر رها نکنند، گفت: تنها در تهران تا به امروز حدود ۲۰۰ حیوان خانگی همچون سگ و گربه بر اثر خوردن ماسک دچار مریضی شده اند.

همچنین درباره این موضوع «دکتر اسماعیل کهرم» کارشناس و فعال محیط زیست اظهار کرد: رها کردن ماسک و دستکش‌های آلوده در طبیعت رفتار بسیار زشت و زننده‌ای است که این روز‌ها از ما انسان‌ها سر می‌زند و این موضوع به فرهنگ سازی اساسی نیاز دارد.

او در ادامه بیان کرد: رهاسازی این پسماند‌ها سبب مخاطراتی برای محیط زیست می‌شود و متاسفانه بیشتر حیوانات خانگی هستند که این زباله‌ها را می‌خورند که گاهی کار آن‌ها به جراحی می‌کشد.

این کارشناس تصریح کرد: این زباله‌ها نباید در سطح شهر و خیابان‌ها رها شوند بنابراین باید به طریق صحیح امحاء شوند.

علاوه بر حیوانات خانگی که در خطر تهدید مرگ بر اثر این موضوع هستند، هزاران گونه مختلف نیز در معرض خطر آلودگی و مرگ قرار دارند، همچون حیوانات آبزی که با رها سازی این زباله‌ها در فاضلاب ها، رودخانه و دریا‌ها گرفتار زباله‌های منحوس ویروس کرونا می‌شوند.

جالب است بدانید که دستکش‌های یکبار مصرف لاتکس می‌توانند لاک پشت‌ها و سایر پستانداران را در معرض صدمات شدید و مرگ قرار دهند چرا که ممکن است این پسماند‌ها به اشتباه به عنوان غذا مصرف شوند.

محیط زیست و حیات وحش عرصه‌ای از طبیعت هستند که به دلیل رفتار‌های نابخردانه انسانی روز به روز در حال آسیب دیدن هستند بنابراین اگر محیط زیست و حیات زندگی حیوانات برایمان حائز اهمیت است باید برای رعایت حقوق زندگی حیات وحش این نکات را رعایت کنیم و پسماند‌های خود را به روش‌های اصولی امحاء کنیم.

 

نظر شما
ادامه