کد خبر: ۵۸۸۰۵

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: به دلیل شرایط بد نگهداری نهاده‌های دامی وارداتی در بنادر و عدم نظارت کافی ۴۰۰ تن ذرت وارداتی به قارچ آفلاتوکسین آلوده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «محمد‌جواد عسکری» نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص بازدید از بندر امام خمینی (ره) و واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی، گفت: در بازدید از بندر امام خمینی(ره) به موضوعاتی دست پیدا کردیم، بخشی از این مباحث در خصوص واردات نهاده‌های دامی توسط بخش خصوصی است که ارز مرجع دریافت می‌کنند اما آن را در بازارگاه ثبت نمی‌کنند و سامانه فروش جداگانه ای دارد.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمینه تخصیص و نوع ارز اختصاص یافته به واردکنندگان نها‌ده‌های دامی و کشاورزی تبعیض وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه بخشی از واردکنندگان علی‌رغم دریافت ارز دولتی، به موقع اقدام به واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی نمی‌کنند، تعدادی از این واردکنندگان با نگه‌داشتن کشتی روی دریا هزینه دموراژ دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه تنها ناظرین بین‌المللی سلامت نهاده‌های دامی وارداتی را بررسی می‌کنند و کارشناسان داخلی نظارتی بر این موضوع ندارند، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل شرایط بد نگهداری نهاده‌های دامی در بنادر و عدم نظارت کافی ۴۰۰ تن ذرت وارداتی به قارچ آفلاتوکسین آلوده شده است که باید مسببین آن شناسایی و محاکمه شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزاران تن کنجاله سویا به دلیل عدم هوا‌دهی دچار خودسوزی شد و کسی نیز در این زمینه پاسخگو نیست، گفت: متاسفانه نهاده‌های وارداتی دامی بدون توجه هزینه بالای واردات به صورت غیر استاندارد در بنادر نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه باید دست واسطه ها در زمینه واردات نهاده های دامی قطع شود، ادامه داد: شرکت های خصوصی حداقل ۲ ماه و حداکثر پنج ماه زودتر از تولید کنندگان گوشت مرغ هزینه تامین نهاده را دریافت می‌کنند بدون اینکه هیچگونه تعهدی در قبال واردات آن داشته باشند.

عسکری با تاکید بر اینکه بازدید از نبادر و نحوه نگهداری و واردات نهاده‌های دامی ادامه دارد، عنوان کرد: بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی میزان حجم ذخایر استراتژیک از سه ماه به ۶ ماه افزایش یافته و دستگاه‌های ذیربط باید برای ۶ ماه ذخیره استراتژیک داشته باشند اما متاسفانه در حال حاضر این فضا وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمینه واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی فضای ارتباطی و رانتی وجود دار که دستگاه‌های ذی‌ربط باید به آن ورود کنند، افزود: پیشنهاد شده تا کارگروه  واردات به ویژه واردات نهاده‌های کشاورزی و دامی به منظور نظارت دقیق‌تر و بهتر با حضور چند تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و کشاورزی مجلس تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه واردکنندگان نباید تنها منافع شخصی خود را در نظر بگیرند، ادامه داد: تخصیص ارز به واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی باید اولویت اول و اصلی بانک مرکزی باشد و برای امنیت غذایی ۸۰ میلیون نفر برنامه ریزی کنیم، در حال حاضر بانک مرکزی ارز دولتی را به کالای غیر ضروری اختصای می‌دهد.

این‌ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به دلیل ارتباطات مختلف در تخصیص ارز به واردکنندگان نهاده‌های دام و کشاورزی یک سویه عمل می‌کند، عنوان کرد: دستگاه‌های مربوطه مانند سازمان بازرسی کل کشور و قوه‌قضائیه باید به موضوع واردات نهاده های دامی ورود کنند.

 

نظر شما
ادامه